فتح اله بیات در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز واریز وجوه بسته حمایت غذایی به حسابهای کارگران، ‌ گفت: بودجه اختصاص یافته برای توزیع بسته‌های حمایتی تنها نیمی از مشمولان قانون کار را پوشش داده در حالی که بیش از ۱۳ میلیون کارگر ایرانی به سازمان تامین اجتماعی بیمه‌ پردازی دارند و از این تعداد تنها ۶ میلیون نفر مشمول دریافت بسته حمایت غذایی شده‌اند.

وی با بیان این که منابع تخصیص یافته کفایت نمی‌کند و باید تامین اعتبار بیش‌تری صورت گیرد تا همه کارگران بیمه شده تامین اجتماعی سبد کالا دریافت کنند، گفت: قرار بود وزارت کار از محل منابع سازمان تامین اجتماعی اعتبار بسته‌های حمایتی کارگران را تامین کند که به دلیل محدودیت منابع این امر با تاخیر همراه شد ولی سازمان برنامه و بودجه کسری آن را واریز کرد تا توزیع بسته‌های حمایتی هرچه سریع‌تر آغاز شود.

بیات ادامه داد: با این حال اعتباری که واریز شده به نسبت کل تعداد بیمه شدگان کافی نیست و بیش از نصف کارگران را پوشش نمی‌دهد که امیدواریم منابع لازم تامین و از طریق تامین اجتماعی به حسابهای کارگران واریز شود.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی همچنین درباره کارگران فاقد بیمه گفت: وزارت کار از طریق حسابهای یارانه بهتر می‌تواند کارگران فاقد بیمه را که مستحق دریافت بسته‌های حمایتی هستند، شناسایی کند چون کسانی که به یارانه نیاز دارند عمدتا وضع معیشتی مطلوبی ندارند و اگر از دریافت بسته حمایتی محروم شوند بی عدالتی در حق آنها صورت گرفته است.

وی گفت: بخشی از کارگران فصلی و ساختمانی و کارگران شاغل در کارگاههای زیرپله‌ای و صنایع کوچک از بیمه اجتماعی محرومند و بیش از همه به دریافت سبد کالا نیاز دارند.

 رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی در پایان درباره مراکز عرضه کالاهای اساسی نیز گفت: در مورد بازنشستگان با توجه به این که الزام و اجباری به خرید از فروشگاه خاصی نبود و امکان برداشت نقدی داشتند می‌توانستند از هر فروشگاهی خرید کنند؛ طبعا اگر در مورد کارگران نیز برداشت نقدی وجه پیش‌بینی شده باشد می‌توانند از تمام مراکز خرید و فروشگاههای کشور از جمله اتحادیه امکان کالای مورد نیاز خود را خریداری کنند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،  همه کارگران مشمول قانون کار و شاغلانی که به سازمان تامین اجتماعی بیمه‌پردازی داشته باشند در صورتی که حقوق زیر سه میلیون تومان دریافت کنند و عضوی از اعضای خانواده‌ آنها نیز سبد حمایتی دریافت نکرده باشد، از ابتدای این هفته بسته حمایت دریافت می‌کنند. وجوه بسته‌های حمایتی بر اساس تامین اعتبار صورت گرفته از سوی سازمان برنامه و بودجه به حسابهای کارگران واریز می‌شود و در این مرحله کل رقم پرداختی دولت به سازمان تامین اجتماعی  ۱۴۵۰ میلیارد تومان است که به ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر از بیمه شدگان تامین اجتماعی با دریافتی زیر سه میلیون تومان پرداخت می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.