بسیاری از ما این تصور را داریم که اگر مرتب به باشگاه های ورزشی برویم، غذاهای خانگی مصرف کنیم، هوس فست فود به سرمان نزند، شکر کم مصرف کنیم و ... به طول عمرمان اضافه کرده ایم.

اگرچه انجام تمام این اقدامات برای حفظ سلامت ضروری است اما این پایان راه نیست. زندگی سالم خیلی پیچیده تر از آن است که فکر کنیم تنها با انجام این کارها بر طول آن افزوده ایم.

در اینجا ۵ عادت روزانه ای که منجر می شود طول عمرمان کاهش یابد، بیشتر معرفی شده است:

زندگی به تنهایی: مطالعات نشان می دهد خطر مرگ زودرس در کمین افرادی است که فاقد روابط اجتماعی هستند. دانشمندان در تجزیه تحلیل داده‌ های ۷۰ تحقیق مختلف، دریافتند که احساس تنهایی خطر مرگ زودرس را تا ۲۶ درصد افزایش می‌دهد، حال آنکه زندگی‌ کردن به تنهایی این رقم را به ۳۲ درصد می‌ رساند. علاوه بر این محققان دریافتند که انزوا طلبی با خطر ابتلا به چاقی مفرط ارتباط مستقیم دارد.

پرهیز از مصرف فلفل: در یک مطالعه چینی عادات غذایی بیش از ۳ میلیون نفر به مدت ۷ سال پیگیری شد و محققان دریافتند خطر مرگ در افرادی که ۶ تا ۶ روز از هفته غذای فلفلی‌ تند مصرف می‌کنند تا ۱۴درصد کمتر از افرادیست که فقط ۱ روز یا کمتر غذای فلفلی مصرف می‌ کنند. ترکیبات فعال فلفل چیلی، موسوم به کپسایسین نقش مهمی را در این زمینه ایفا می ‌کند. زیرا خواص ضد چاقی، آنتی ‌اکسیدانی، ضدالتهابی، ضدسرطانی و ضد افزایش فشار خون دارد.

نشستن بیش از حد: مطالعات حاکی از آن است که نشستن و تماشای تلویزیون و غیره، با خطر افزایش انواع مرگ‌ های ناشی از ابتلا به بیماری‌ های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ مرتبط است. علاوه بر این، چنانچه، به طور خاص زنان و نه مردان، اغلب اوقات فراغت خود را با نشستن سپری کنند، خطر ابتلا به انواع سرطان از قبیل سرطان مغز استخوان، سرطان سینه‌ بدخیم و سرطان تخمدان را در خود افزایش داده ‌اند.

طولانی بودن محل کار تا منزل: طولانی بودن مسیر منزل تا محل کار با تحلیل فعالیت‌ های فیزیکی و افزایش فشار خون ارتباط مستقیمی دارد. مطالعات به چاپ رسیده در مجله‌ امریکاییِ طب پیشگیرانه حاکی از آن است که رفت‌ و آمد روزانه در مسیرهای طولانی که بیش از ۲۴ کیلومتر است موجب افزایش توده‌ بدنی و افزایش چربی شکمی می‌ گردد. همچنین استرس زیاد ناشی از ترافیک انبوه خطر ابتلا به خستگی‌ مفرط، اضطراب، افسردگی و انزواطلبی را افزایش می‌دهد.

اختلالات خواب: هم کمبود خواب و هم خواب بیش از حد منجر به مرگ زودرس می ‌شود. خطر مرگ در افرادی که کمتر از ۷ ساعت در شبانه روز می خوابند، نسبت به کسانی که خواب شبانه روزی شان بین ۷ تا ۸ ساعت است، ۱۲ درصد بیشتر است. البته خواب طولانی، بیش از ۹ ساعت در شب، خطر مرگ را تا ۳۰ درصد بالا می‌برد. محققان پیشنهاد می ‌کنند، چنانچه عادت دارید کمتر یا بیشتر از حد معمول بخوابید، دلایل اختلال الگوی خواب خود را کشف کنید چون احتمالا نیازمند درمان دارویی هستید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.