«ریک گیتس»، از اعضای ارشد ستاد تبلیغات «دونالد ترامپ» در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، به سوالات «رابرت مولر»، بازرس ویژه تحقیقات درباره تبانی ادعایی تیم ترامپ با کشورهای خارجی در خصوص تلاش افرادی از منطقه غرب آسیا برای اثرگذاری بر این انتخابات، پاسخ داد.

روزنامه «دیلی‌بیست» گزارش داده گیتس به طور اخص به سوالاتی درباره دخالت احتمالی شرکت مرموز اسرائیلی «سای‌گروپ» به نفع دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ پاسخ داده است. این شرکت اسرائیلی در زمینه دستکاری افکار عمومی با حساب‌های کاربری جعلی فعالیت می‌کند و گمان‌ می‌رود که در سال ۲۰۱۶ با طرح‌هایی در همین زمینه در صدد اثرگذاری بر جریان سیاست در آمریکا و پیروزی ترامپ برآمده است.

منابع مطلع می‌گویند از دستیار سابق ترامپ درباره تعاملاتش با «جوئل زامل»، رئیس شرکت اسرائیلی «سای‌گروپ» و «جورج نادر»، تاجر لبنانی-آمریکایی نیز سوال پرسیده شده است. رسانه‌های آمریکایی پیش از این گزارش داده‌اند «جورج نادر» در ماه‌های منتهی به برگزاری انتخابات سال ۲۰۱۶ در آمریکا به عنوان فرستاده امارات و عربستان سعودی با برخی از افراد منتفذ و نزدیک به ترامپ دیدار کرده و با آنها درباره کمک به پیروزی او در انتخابات رایزنی کرده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز سال گذشته گزارش داد گیتس سال ۲۰۱۶ از شرکت سای‌گروپ خواسته طرح‌هایی برای کمک به پیروزی ترامپ ارائه کند. از جمله طرح‌های پیشنهادی شرکت اسرائیلی استفاده از تاکتیک‌هایی مانند ساخت حساب‌های کاربری جعلی برای اثرگذاشتن بر افکار رأی‌دهندگان بوده است.

گیتس ظاهراً درباره این طرح‌های پیشنهادی با «جورج برنباوم»، از افراد نزدیک به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی صحبت کرده بود. کارکنان سابق شرکت سای‌گروپ در مصاحبه با دیلی‌بیست گفته‌اند که آنها فقط با برنباوم سر و کار داشته‌اند و تماسی میان آنها با گیتس وجود نداشته است.

دو منبع مطلع می‌گویند مولر از گیتس پرسیده آیا اعضای ستاد تبلیغات ترامپ با سای‌گروپ تماس حاصل کرده‌اند یا اینکه سای‌گروپ از طریق واسطه‌هایی مانند برنباوم به نماینده‌های تیم ترامپ نزدیک شده‌اند؟

به نوشته دیلی‌بیست، تیم مولر از طرف دیگر تعاملاتی که زامل فراتر از شرکت سای‌گروپ با ترامپ را داشته نیز بررسی می‌کند. این روزنامه قبلاً گزارش داده بود بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ و پیروزی ترامپ، زامل طراحی را برای براندازی نظام ایران پیشنهاد کرده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.