دکتر فتح‌الله امی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ماهواره "پیام" که توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و ساخته شده بود، قرار بود در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار گیرد.

 

وی این ماهواره را از نوع ماهواره‌های سنجشی دانست و ادامه داد: طول عمر این ماهواره ۲ ساله در نظر گرفته شده بود و دقت آن در صورتی که تصاویر سیاه و سفید ارسال می‌کرد، ۴۰ متر و درصورت ارسال تصاویر رنگی دقت آن ۸۰ متر بوده است.

 

امی با بیان اینکه برای اولین بار قرار بود ماهواره‌ای با این وزن (۱۰۰ کیلوگرمی) در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شود، اظهار کرد: این امر برای ما چندین موقعیت را ایجاد کرده بود که یکی از آنها این بود که ماهواره‌بر بومی ما تاکنون ماهواره‌ای را برای مدار ۵۰۰ کیلومتری پرتاب نکره بود؛ بنابراین پرتاب روز گذشته نشان داد که ماهواره‌بر "سیمرغ" به خوبی از سکوی پرتاب، بلند شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر آن پرتاب روز گذشته نشان داد که ماهواره‌بر به خوبی استارت زد، ضمن آنکه ماهواره در مرحله دوم به خوبی مرحله اول از ماهواره‌بر جدا شد.

رییس پژوهشگاه هوافضا با تاکید بر اینکه در پرتاب روز گذشته، ماهواره "پیام" به خوبی در مدار مورد نظر تزریق شد، خاطر نشان کرد: ولی به دلیل مساعد نبودن محاسبات مداری، ماهواره بعد از دو دور گردش، از مدار خارج شد. این امر نشان می‌دهد که به غیر از یک مورد ناموفق، کشور تجربه خوبی را برای آینده به دست آورده است.

امی اضافه کرد: طراحی و ساخت ماهواره "پیام" ۱۲ سال به طول انجامید و در طراحی و ساخت آن ۱۰۰ نفر از محققان کشور که تنها ۱۲ نفر آنها از میان اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ بودند، حضور داشتند و بسیار مهم است که برای چنین پروژه‌ای تیم تحقیقاتی تربیت شده است و امیدواریم دانشگاه امیرکبیر بتواند ماهواره دیگری را طراحی کرده و به مرحله پرتاب برساند.

دلایل انحراف مداری ماهواره‌ها

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در خصوص دلایل انحراف مداری ماهواره‌ها، توضیح داد: انحراف مداری ماهواره‌ها به عملکرد تیم هدایت و بخش دینامیک پرواز و نه مربوط به تیم طراحی و ساخت ماهواره‌بر مربوط می‌شود.

وی اضافه کرد: ماهواره "پیام" به دلیل نداشتن میکروموتورهای اصلاح‌کننده‌ انحراف مداری داشت. میکروموتورها ماندگاری ماهواره را در مدار با دقت بالا انجام می‌دهد و ماهواره‌هایی که قرار است بیش از ۶ ماه در مدار بمانند، حتما به میکروموتورها نیاز دارند و این ماهواره فاقد این نوع موتورها بوده است.

امی با بیان اینکه تاکنون ۴ ماهواره در مدار ۲۵۰ کیلومتر تا ۴۵۰ کیلومتر توسط ما پرتاب شده ‌است، گفت: چنین مدارهایی به عنوان مدارهای "پارکینگ" و اولین مدارهایی است که ماهواره در آن قرار می‌گیرد و ما با ارسال "پیام" به مدار ۵۰۰ کیلومتری تجربه خوبی را داشتیم و می‌توان گفت که ما از این مرحله به خوبی عبور کرده‌ایم و به مراحل بالاتر رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه کشور باید به مدارهای بالاتر دست یابد، افزود: بر اساس فصل پنجم سند هوافضای کشور باید تا ۱۴۰۴ ماهواره را به مدار زمین‌آهنگ یعنی تا ارتفاع ۳۶ هزار کیلومتری از زمین تزریق کند و لازم است که این مراحل را طی کنیم.

رییس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به پرتاب ماهواره‌هایی چون "فجر"، "امید" و "نوید" گفت: پرتاب این ماهواره‌ها در مدار پارکینگ بوده است.

ماهواره‌برهای بومی

امی با تاکید بر اهمیت ماهواره‌برها، خاطر نشان کرد: اگر ماهواره‌بر از نظر فنی کیفیت لازم را نداشته باشد، مشکلاتی در این حوزه ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه با طراحی و ساخت ماهواره‌بر "سیمرغ" به یک باره توان پرتابی کشور به ۴ برابر افزایش یافته است، یادآور شد: این اقدام کار بسیار ارزشمندی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.