عمر البشیر،‌ رئیس جمهوری سودان گفت: ما از جانب مردم اختیار تام داریم و از طریق انتخابات با نظارت کمیسیون انتخابات که همه گروه‌های سیاسی آن را به رسمیت شناخته‌اند به قدرت رسیدیم.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، وی در گفت‌وگو با تلویزیون "المستقله" که دفتر آن در لندن است، گفت، همه گروه‌های سیاسی درباره قانون اساسی کنونی توافق‌نظر دارند و پیمان ما با ملت منجر به انجام اقداماتی برای فراهم کردن زندگی کریمانه و امنیت شد و ما به کشور خدمت می‌کنیم و در سایه آشفتگی بین‌المللی و منطقه‌ای به دنبال تامین زندگی مردم سودان و امنیت هستیم.

البشیر گفت، اقدام احزاب "جبهه ملی تغییر" برای ارائه یادداشت با درخواست تشکیل شورای حاکمیتی انتقالی برای مدیریت امور کشور از سوی رهبران حزبی صورت گرفته که از دولت کنار گذاشته شده‌اند.

این جبهه که متشکل از ۲۳ حزب است و جنبش "اصلاح اکنون" نیز جزء آن است، روز سه شنبه اعلام کرد در گفت‌وگوی ملی مشارکت داشته و یادداشتی با مضمون تشکیل شورای انتقالی برای مدیریت امور کشور و تشکیل دولت گذار به البشیر ارائه می‌دهند.

البشیر گفت، این یادداشت از سوی کسانی است که مردم به آنها اختیار نداده‌اند. وی در پاسخ به کسانی که او را دیکتاتور خوانده‌اند، گفت: اگر دیکتاتور بودم دو هفته گذشته در ولایت الجزیره و دیگر مناطق به گرمی از من استقبال نمی‌شد. مردم سودان منافق نیستند، من نمی‌گویم که همه مردم با من هستند، برخی از آنها مخالف من هستند.

رئیس جمهوری سودان درباره درخواست‌ها برای تظاهرات با اهداف درخواست کناره‌گیری او گفت، مردم به این درخواست‌ها پاسخ ندادند زیرا آن را قانع‌کننده نیافتند.

البشیر درباره گزارش‌های رسانه‌ای و اتهام‌ها درباره عدم محاکمه شخصیت‌های نزدیک به دولت که متهم به فساد هستند، گفت، دولت بدون در نظر گرفتن شخصیت‌هایی که متهم هستند، به دنبال مبارزه با فساد است.

از نوزدهم دسامبر سودان شاهد تظاهرات درباره نابسامانی وضعیت معیشتی است. طبق گزارش دولت در این تظاهرات ۱۹ تن کشته و ۲۱۹ مدنی زخمی و ۱۸۷ نیروی نظامی زخمی شدند.

از زمان آغاز اعتراض‌ها اصناف مدنی مستقل و سندیکاها کاروان‌هایی برای تحویل یادداشتی به کاخ ریاست جمهوری راه انداخته و خواستار کناره‌گیری البشیر شدند و قرار است کاروان دیگری امروز (یکشنبه) ترتیب داده شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.