حامیان از این کمپین با تاکید بر اینکه با توجه به جنگ اقتصادی تحمیلی به کشور، حل مسائل اساسی کشور با نگاه توسعه رفاه اقتصادی و بهبود وضع معیشتی مردم ضرورتی انکار ناپذیر است، خواستار کاهش بخشی نگری و منطقه نگری در تدوین لایحه بودجه سال ۹۸ شدند و با هشتگ «نه به بخشی نگری در بودجه ۹۸» و هشتگ «بودجه ملی»در شبکه اجتماعی چون توییتر، تلگرام و اینستاگرام اعلام موضع کردند.

ابوالفضل سروش، محمدرضا نجفی، پروانه مافی و محمدرضا تابش نمایندگان تهران و اردکان از جمله نمایندگانی هستند که در این امر پیشگام شده اند و تاکید می کنند پرداختن به امور ملی در سال آینده امری ضروری و غیر قابل اغماض است.

سروش: سهمی نگری ضعف مستمر بودجه نویسی است

سرآغاز این حرکت گروهی پیشنهاد ابوالفضل سروش، نماینده تهران و عضو هیات رئیسه فراکسیون امید بود، او با انتشار پستی در کانال تلگرامی‌اش، نوشت: «این روزها فصل بودجه نویسی در مجلس شورای اسلامی است و دولت و مجلس همگام با هم در حال تدوین بودجه سال ۹۸ هستند. من بر این باورم که بخشی نگری و سهم خواهی منطقه ای به بودجه سالانه مانعی عظیم بر سر مسیر کلان نگری و گام های ملی است، بخشی نگری ضعف مستمر  نظام  بودجه نویسی کشور است که متاسفانه هر سال نسبت به سال قبل عمق و وسعت بیشتری بخود می گیرد، بزرگترین حاصل این نگاه نادرست به بودجه سالانه تامین نیازهای حاشیه ای و کوتاه مدت است که سبب هدر رفتن سرمایه ملی و عقیم ماندن پروژه های ملی می شود. در همین راستا نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان دخیل در امر بودجه نویسی را به کمپین #نه_به_بخشی_نگری  و #بودجه_ملی دعوت می‌کنم.»

تابش: نگاه ملی در بودجه ٩٨ضرورتی غیر قابل کتمان است

پس از سروش، محمدرضا تابش، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نایب رئیس فراکسیون امید نیز در کانال تلگرامی اش نوشت: شرایط کنونی کشور آمادگی برای جراحی های ضروری که به نجات کشور از چنبره رانت و فساد می انجامد را مهیا کرده است.

او معتقد است که تقویت معیشت مردم، پایداری در مقابل تحریم ها، حمایت از عدالت اجتماعی، اشتغال و محیط زیست از جمله أهداف ملی است که در بودجه دیده شده است که باید نسبت به دیگر امور در اولویت قرار گیرند.

تابش تاکید کرد که حاکم کردن نگاه ملی و احتراز از لابی گری و پرهیز از بخشی نگری در کمیسیون های تخصصی و کمیسیون تلفیق و اتخاذ تصمیمات شجاعانه در راستای وسعت بخشیدن به نگاه ملی بودجه ٩٨ ضرورتی حتمی است.

او پس از تشریح اهمیت ملی بودن بودجه  ۹۸، نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان دخیل در امر بودجه نویسی را به کمپین #نه_به_بخشی_نگری  و#بودجه_ملی  دعوت کرده است.

نجفی: بودجه بایستی سند وفاق دولت و مردم باشد

محمدرضا نجفی؛ نماینده تهران هم با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش نوشت: «جامع نگری در بودجه ۹۸ از این جهت ضروری است که اقتصاد کشور صدمات و آسیبهای متعددی را از دخالت‌های غیرکارشناسی در فرایند تدوین و تصویب بودجه‌های سالانه تجربه نموده و اعمال فشار و لابی‌گری برخی ذی‌نفوذان در مجلس و خارج از آن برای دخل و تصرف در منابع و بودجه سبب شده این سند که علی القاعده بایستی مظهر تام و تمام جامع نگری، آینده نگری و عدالت ورزی بوده و مجالی فراخ برای عملکرد بهره ور، برنامه‌ محور و توسعه محور در همه ابعاد و وجوه فراهم نماید، همزمان و کم یا بیش محملی برای تصرفات قومی، گروهی، محلی و سیاسی فراهم نموده است.»

عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس در ادامه این پست با تاکید بر اینکه دخالت‌های غیرکارشناسی و سهم‌خواهی،‌ به نوبه خود موجب هدر رفت و استهلاک شدید منابع و فرصتها و تحمیل هزینه های فراوان مادی و معنوی به کشور و پیشرفت و توسعه همه جانبه آن شده است، آورده است: «از جمله دلایل مهم و چرایی این وضعیت، عدم تخصیص کامل منابع به اولویت‌ها، منافع ملی و ضرورتهای استراتژیک است. توجه به نیازهای اساسی و ضروری مردم و تامین به موقع اقلام و شرایط مورد احتیاج آن‌ها از الزامات مهم در تدوین بودجه سال آینده است. تورم ایجاد شده در ماه‌های گذشته شهروندان عزیز و شریفمان را آزرده و در مضیقه قرار داده است، ضمن آن که رکود حاصل از کاهش تبادلات و تعاملات بین‌المللی نیز موجب بیکاری جمع بزرگی از نیروی کار گردیده است. بنابراین مجلس باید با همکاری دولت تا حد امکان به چاره‌جویی در برابر این مسائل در بودجه نیز بپردازد.»

 نایب رئیس مجمع نمایندگان تهران در پایان تاکید کرده است که در همین راستا نمایندگان محترم مجلس و دیگر مسئولان خدوم و دخیل در امر بودجه نویسی را به کمپین #نه_به_بخشی_نگری و #تدوین بودجه و تخصیص منابع بر اساس ضرورتهای استراتژیک کشور و مردم دعوت می کنم.

مافی: نگاه ملی به بودجه ٩٨ ضرورتی بسیار مهم است

پروانه مافی، نماینده تهران و رئیس فراکسیون خانواده مجلس نیز در حمایت از کمپین  بودجه ملی و نه به بخشی نگری در بودجه ۹۸ در پستی ویژه در صفحه اینستاگرامش نوشت: «بسیار مهم است که در هنگام بررسی لایحه بودجه ۹۸ در مجلس لابی‌گری انجام نشود. اگر بتوانیم نمایندگان را به‌جایی برسانیم که تحت تأثیر لابی‌های شخصی، گروهی، سیاسی و منطقه‌ای نباشند بسیار کار بزرگی کرده‌ایم. اگر بودجه ۹۸ تحت تأثیر لابی‌ها قرار بگیرد نمایندگان کمیسیون تلفیق هم دچار خسران دنیا می‌شوند و هم آخرت. تنگناهای معیشتی برای مردم فراوان است. ۱۰ درصد کل کشور را بازنشستگان تشکیل می‌دهند که آن‌ها عمرشان را برای خدمت به مردم در دستگاه‌های مختلف صرف کرده‌اند که در حال حاضر در شرایط بسیار بد و تنگناهای معیشتی قرار دارند.»

مافی تاکید کرده است که در بودجه ۹۸ باید گروه‌های آسیب‌پذیر در اولویت باشند و واحدهای اعتباری غیر ضرور و ریخت‌وپاش‌هایی که در بودجه وجود دارد، کاملاً حذف شود. باید در بودجه سال آینده به معیشت، رفع حوائج و نیازهای اصلی و اولیه مردم توجه شود. او نیز همچون تابش و نجفی  و سروش نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان دخیل در امر بودجه نویسی را به کمپین #نه_به_بخشی_نگری  و #بودجه_ملی دعوت دعوت کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.