پاسد حسن زاده روز شنبه در نشست با خبرنگاران به مناسبت هفته ثبت احوال افزود: این ممنوعیت به دلیل جلوگیری از بروز مشکلات هویتی برای فرزندان تا رسیدن به سن قانونی می باشد.

وی بیان کرد: پروسه تغییر نام در گذشته زیاد بود که هم اکنون با تسهیل در ارائه خدمات این روند سرعت بیشتری گرفته است.

وی گفت: در زمان تغییر نام نیز مشاوره های مختلف و بررسی های لازم انجام گرفته و حکم تغییر نام صادر می شود.

حسن زاده افزود: ترویج فرهنگ نام گزینی یکی از اقداماتی است که در ثبت احوال با هدف جلوگیری از انتخاب نام های نامتعارف برای نوزادان انجام می شود.

وی ادامه داد : در حال حاضر ۷۰ درصد از اسامی منتسب به ائمه اطهار بوده و بیشتر نامگذاری ها در حوزه دینی و مطابق با فرهنگ بومی است.

مدیر کل ثبت احوال استان بیان کرد: در سالجاری ۵۸۲ مورد تغییر نام صورت گرفته و میزان تغییر نام از سال ۹۲ تا کنون هفت هزار مورد در استان بوده است.

وی افزود: نام های منتسب به ائمه اطهار که از آغاز تاسیس ثبت احوال تاکنون در استان برای فرزندان انتخاب شده شامل ۵۴ هزار و ۹۸۸ مورد علی ، ۴۰ هزار و ۱۸۰ مورد محمد ، ۳۰ هزار و ۱۴۲ مورد حسین ، ۲۸ هزار و ۶۸۰ مورد مهدی و ۲۱ هزار و ۴۶۰ مورد رضا است.

حسن زاده بیان کرد: همچنین ۶۰ هزار و ۴۴۸ مورد فاطمه ، ۵۵ هزار و ۷۲۲ مورد زهرا ، ۳۱ هزار و ۹۳۶ مورد رقیه ، ۲۷ هزار و ۲۲۸ مورد مریم و ۱۷ هزار و ۹۹۳ مورد لیلا از جمله اسامی منتسب به ائمه است که دراین مدت در اردبیل نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه تغییر برخی از اسامی فرهنگی و دینی ممنوع است گفت: این اسامی در بین مردان شامل محمدعلی ، علی ، محمد ، حسین ، مهدی ، رضا ، حسن ، محمد رضا ، علیرضا ، عباس ، ابوالفضل ، مصطفی و محمد مهدی است.

حسن زاده افزود: در بین زنان نیز اسامی فاطمه ، خدیجه ، سارا ، زینب ، زهرا ، فاطمه زهرا ، مریم و معصومه از جمله اسم های فرهنگی دینی هستند که شامل تغییر نام نمی باشند.

وی با اشاره به نامگذاری نوزادان در سالجاری گفت: تعداد ۳۱۶ مورد امیرعلی ، ۲۸۰ مورد آیهان ، ۲۴۶ مورد ابوالفضل ، ۲۰۶ مورد امیر عباس و ۱۸۵ مورد علی از جمله نام هایی بوده که برای نوزادان انتخاب شده است.

وی افزود: ۲۳۹ مورد زهرا ، ۱۷۱ مورد نازنین زهرا ، ۱۶۸ مورد رها ، ۱۶۷ مورد یاسین ، ۱۵۵ مورد هم هلما نام های انتخاب شده برای فرزندان دختر در سالجاری بوده است.

مدیرکل ثبت و احوال استان اردبیل گفت: در هشت ماه سالجاری ۱۵ هزار و ۲۶۳ مورد ولادت در استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶.۱ درصد کاهش یافته است.

استان اردبیل بر اساس سرشماری سال ۹۵ یک میلیون و ۲۷۰ هزار و ۴۲۰ نفر جمعیت دارد که در ۹ شهرستان زندگی می کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.