حجت الله عبدالملکی کارشناس مسائل اقتصادی و عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب عصر امروز(پنج شنبه) در همایش کمیته سلامت جبهه مردمی، اظهار داشت: همه مشکلات ما ناشی از تحریم هاست ولی با دو دسته از تحریم ها مواجهیم.

وی با بیان اینکه حداکثر وزنی که به تحریم‌های خارجی در بدترین حالت خود ۲۰درصد است، گفت: اگر تحریم های داخلی رفع شود آمریکا با ۲۰درصد تحریم های خارجی مواجه است که قدرت اثرگذاری بر ایران را ندارد. تحریم ایرانی‌های خارج هزینه بالایی برای آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها دارد و اگر تحریم‌های داخلی نباشد، تحریم های خارجی نیز بی اثر و حذف خواهد شد. تمام ماموریت ما از بین بردن تحریم های داخلی است تا جنگ اقتصادی تمام شود. ما در سال ۹۷ درگیر تحریم داخلی هستیم، اصل مشکل ما تورم بسیار سنگینی است که اتفاق افتاد و شروع داستان از زمستان۹۶ بود که قیمت شروع به افزایش کرد و باعث افزایش سایر اجناس شد و این به بازار تمام کالاها و خدمات القاء و همه چیز گران شد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه تورم وارداتی اقتصاد ایران محدود و ۱۲/۵درصد است، تاکید کرد: اقتصاد ایران قبل انقلاب یکی از آمریکایی‌ترین اقتصادهای منطقه بود چون مدیران اقتصادی کشور براساس اقتصاد آمریکایی و سیاست های بانک جهانی مدیریت اقتصادی می‌کردند. این باعث دلاریزه شدن اقتصاد ایران شد.

عبدالملکی با اشاره به اینکه عامل‌های معنوی اقتصاد آمریکایی، تصریح کرد: هم اقتصاددانان و هم مدیران اقتصادی براساس علم اقتصاد آمریکایی عمل می کنند و هنوز دلار یک ارز مقدس در کشور شناخته می شود و به همین دلیل اقتصاد ایران دلاریزه باقی ماند. در عرصه اقتصاد انقلاب نکرده ایم و دستاوردهایی هم که داریم پارادایم اقتصادی اش آمریکایی است؛ اگر اقتصاد مقاومتی پیاده می کردیم الان از قدرت‌های اقتصادی دنیا بودیم.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب با بیان اینکه بزرگ پنداشتن نقش تحریم ها و برجام دو بزرگنمایی بود که از سال ۹۰ و ۹۱ تاکنون اتفاق افتاد، عنوان کرد: این دو بزرگنمایی باعث شد تولیدکنندگان و بازرگانان بر تحریم حساس و شرطی شود و همین کافی است که ترامپ بگوید برجام پاره شد و تحریم ها برگشت تا قیمت ها افزایش یابد. در فضای مسموم دلاریزه اقتصاد کشور ترامپ اعلام می کند همه تحریم ها برگشت و این خبر مثل چاشنی عمل کرد و ماده منفجره نقدینگی بود. این نقدینگی راهش به سمت بازار دلار باز شد و اقیانوس نقدینگی وارد به سمت پوشک، دلار، طلا و ... حرکت کرد.

وی با اشاره به دلایل افزایش نقدینگی، گفت: بخش قابل ملاحظه‌ای از پول نفت حتی در بعد از دوره برجام بلوکه می شد و دولت ارزهای نفتی را به بانک مرکزی می فروخت و ریال می گرفت و این نقدینگی را افزایش می داد. دلیل دوم اینکه قدرت خلق پول بانک ها حدود دو برابر افزایش یافت که اهداف خاصی از این قضیه پیگیری می شد که وارد حوزه مفاسد اقتصادی می شود.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد را باید به لحاظ روانی مدیریت کرد و این شدنی است، تصریح کرد: اظهار نظرهای مسئولین بسیار موثر است و ۵۰ درصد التهابات سال۹۷ توسط مسئولین دولتی به اقتصاد تزریق می شود. وزیر بهداشت می گوید "طوفان تحریم های دارویی در راه است". طبیعی است که در این شرایط تولید کننده و عرضه کننده دارو در انبارش را می بندد و و وقتی این انبار را باز میکنی فکر می کنی کشف کرده ای.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی با اشاره به جمله وزیر سابق راه در پاسخ به کسی که  معترض افزایش نرخ بلیط هواپیما بود، عنوان کرد: چقدر باید برای این جمله که "حفظ صنعت هواپیمایی کشور برای ما از قیمت بلیط هواپیما مهم تر است" فکر کرد. این دو جمله دو پیام می دهد. اول اینکه در اثر تحریم ها صنعت هواپیمایی از بین می رود در حالی که در سال های دولت سابق و در اوج تحریم ها ۱۲۰هواپیما وارد کشور شد.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه معاون رییس جمهور می گوید آماده ایم بودجه اضطراری به مجلس ببریم، خاطرنشان کرد: چرا به جامعه القای اضطرار می کنید و آیا می دانید که با این جمله کارمندان چه استنباطی می کنند؟ طبیعی است که این القا شود که بودجه از کاهش اضافه کاری ها تامین خواهد شد و این باعث می شود کارمندان به سمت خرید کالاهایی چون طلا و دلار ترغیب شوند که گران می شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.