سفیر هند در مراسم خداحافظی‌اش

سؤراب کومار سفیر هند در ایران در مراسمی که به منظور تقدیر از وی توسط انجمن دوستی ایران و هند برگزار شده بود طی سخنانی اظهار کرد: در طی مدتی که در ایران بودیم به توصیه آقای اسلامی مدیرکل آسیا وزارت خارجه همسر بنده زبان فارسی را در مرکز آموزش زبان دهخدا فرا گرفت و در سفرهایی که بنده می‌روم بسیار به من کمک کرده است تا بتوانم با دوستان ایرانی خود ارتباط برقرار کنم.

وی گفت: بنده به ۲۶ استان در ایران سفر کرده‌ام و ناراحت هستم از اینکه نتوانستم چهار یا پنج استان دیگر را از نزدیک ببینم. آرزو دارم که روزی به کشور شما برگردم و آن استان‌ها را هم از نزدیک ببینم.

وی ضمن تشکر از مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه گفت: بنده هر وقت ایشان را ملاقات نمی‌کردم احساس می‌کردم کمبودی وجود دارد. در طی مدتی هم که ایران بودم روابط دو کشور تقویت شده، نخست وزیر هند به ایران سفر کرده و آقای روحانی هم به هند سفر داشته که هر دو موفقیت آمیز بوده‌اند.

این دیپلمات هندی همچنین بیان کرد: روابط سیاسی ما در این دوره که سختی وجود دارد قوی است و اقدامات مثبتی در این زمینه انجام شده است.

وی همچنین از رئیس انجمن دوستی ایران و هند تشکر کرد و گفت: این انجمن بسیار فعال بوده و برنامه‌های فرهنگی مختلفی را در ایران برگزار کرده‌ایم که یکی از آنها برنامه علمی و فرهنگی بوده و بنده متعجب شدم از اینکه دانشمندانی از ایران در مورد زبان‌های سانسگریت و فارسی فعالیت می‌کنند. برای این برنامه مقامات مهمی از هند هم به ایران آمدند و ما توانستیم با وزیر ارشاد ایران هم ملاقات کنیم.

وی با بیان این‌که «روابط فرهنگی و روابط بین مردم دو کشور بر مبنای ارتباطات بین دو کشور بوده است»، گفت: یک مرکز فرهنگی در ایران داریم و قصدمان این است که آن را فعال‌تر کنیم و قبل از نوروز امسال هم در صددیم فستیوالی را برگزار کنیم.

سفیر هند در ایران افزود: ما از ترک کشور شما خوشحال نیستیم اما زندگی ما همین گونه است که هر سه سال تغییر می‌کند. فرهنگ شما همیشه در قلب ما خواهد ماند، همسر بنده زبان فارسی را یاد گرفته و معتقد است شیرین‌ترین زبان دنیا می‌باشد. ایران همیشه با ما خواهد ماند. امیدواریم روزی برگردیم.

وی همچنین اظهار کرد:‌ امیدوارم ایرانیان زیادی بتوانند به هند سفر کنند و از کشور ما دیدن کنند. البته با کمک آقای اسلامی در وزارت خارجه و دولت هند تسهیلاتی صورت گرفته به عنوان مثال لازم نیست برای اخذ ویزا اشخاص، به صورت شخصی به سفارت هند مراجعه کنند، بلکه می‌توانند آنلاین درخواست دهند و با برگه‌ای که دریافت می‌کنند به همراه گذرنامه خود به هند سفر داشته باشند. برای هندی‌ها هم همینطور است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.