عباس جعفری دولت آبادی در حاشیه نشست آسیب‌های اجتماعی با حضور در جمع خبرنگاران به شبهات مطرح شده در رابطه با پرونده باقری درمنی پاسخ داد و افزود: پرونده باقری درمنی پس از 9 جلسه محاکمه و اعتراض محکوم و وکلا به حکم در دیوان عالی کشور تایید و برای اجرا به دادستانی اعاده شده است.

وی در پاسخ به ادعای مطرح شده مبنی بر اینکه پرونده حمید باقری درمنی به شعب ویژه ربط داده شده، گفت: واقعا این گونه نبوده و از سال ۸۵ تا ۹۷ سه پرونده در مورد این فرد مطرح بوده که دو پرونده اجرا شده و پرونده سوم که به اعدام محکوم شده در سال ۹۰ تشکیل و هشت شاکی دارد و مجموع بدهی به دستگاه‌ها و افرادی که در این پرونده هستند هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است و ارزش قیری که او گرفته و پول آنها را نداده به قیمت روز ۹۰۰ میلیارد تومان است الباقی بدهی به بانک‌ها و شرکت‌های است که در پرونده شکایت کردند.

جعفری دولت آبادی با تاکید بر اینکه اساسا پرونده این فرد به دادگاه ویژه ارتباطی نداشت، ادامه داد: این پرونده با تشکیل دادگاه‌های ویژه همزمان شد و در شعبه ۱۵ مورد رسیدگی قرار گرفت، ولی برخی برای اینکه در ذهن مردم شبهه ایجاد کنند بیان کردند که این فرد در شعب ویژه محکوم و حقوق او تضییع شده است که این ادعا صحت ندارد. این فرد دو وکیل داشته ۹ جلسه محاکمه شده و در دیوان عالی نیز پرونده وی رسیدگی شده و مقدمات اجرا فراهم شده است.

جعفری دولت آبادی در رابطه با ماجرای فرار باقری درمنی گفت: افرادی گزارش داده بودند که این فرد اقداماتی برای خروج دارد که گزارش‌ها پیگیری و با تلاش پلیس و نظارت دادستانی خنثی شد.

دادستان تهران یادآور شد: افراد مرتبط با باقری درمنی تلاش کردند به گونه‌ای وانمود کنند که گویی فرد بی گناهی است درحالی که هفت سال است به این پرونده رسیدگی کرده‌ایم و حتی به اطاله دادرسی متهم شده بودیم.

وی در رابطه با ادعای وکیل باقری درمنی مبنی بر ارسال درخواست اعاده دادرسی پرونده باقری درمنی به دیوان عالی کشور، خاطرنشان کرد: این موضوع هنوز به ما انعکاس پیدا نکرده است بنابراین تا زمانی که به دادستانی گزارش نشود حکم نهایی داریم و اجرا خواهیم کرد.

جعفری دولت آبادی این قبیل شبهه سازی‌ها را موید تلاش‌هایی برای عدم اجرای حکم دانست و گفت: این نوع احکام در صورتی که قطعی شود اجرا خواهد شد کما اینکه در حال حاضر ۴۸ نفر در زندان داریم که در رابطه با ارز و فروش موبایل و ارز‌های موبایلی حکمشان اجرا شده است.

دادستان تهران با هشدار به همه مفسدان اقتصادی، تصریح کرد: قوه قضاییه با تمام کسانی که در حوزه‌های مختلف به خصوص مسائل اقتصادی، گرانفروشی کلان، فروش ارز در بازار آزاد، واردات کالای قاچاق و فساد‌های مشابه اقداماتی را انجام می‌دهند قاطعانه برخورد می‌کنند و برخورد‌ها نیز تشدید شده است اگر چه در کنار برخورد‌های کیفری معتقدیم دستگاه‌ها باید ساختار پیشگیرانه را تقویت کنند تا فسادی رخ ندهد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه ارز کماکان اقدامات دادستانی ادامه دارد. روز گذشته دوباره ۱۳ نفر دیگر دستگیر شدند و تاکنون ۴۰ پرونده منجر به کیفرخواست در این حوزه داشته ایم.

جعفری دولت آبادی در رابطه با برخورد با گرانی نیز گفت: ریاست قوه قضاییه اخیرا به دادستان‌ها دستور داده است که در چارچوب قوانین در این زمینه اقدام کنند. دادستانی تهران در مورد برخورد با گرانی کلان آمادگی دارد و اقدام نیز کرده است، اما در بخش گرانفروشی خرد تعزیرات طبق قانون مکلف است که انجام وظیفه کند و امیدواریم حضور قوی تری داشته باشند.

دادستان تهران خاطرنشان کرد: پیام جدید ریاست قوه قضاییه راه را برای برخورد با گرانفروشی که از دغدغه‌های مردم به شمار می‌رود، هموارتر کرده است.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های متولی باید به وظایفشان به درستی عمل کنند، اظهار داشت: نظارت بر اقدامات فرهنگی و اجتماعی مثل مطبوعات، فیلم، تئاتر، موسیقی، کنسرت و نظایر آن بر عهده دستگاه‌های فرهنگی مثل وزارت ارشاد و سازمان‌های مشابه است که انتظار می‌رود دستگاه‌های فرهنگی و متولیان امور اجتماعی در این گونه امور واقعا به وظایفشان عمل کنند.

وی ادامه داد: حسب گزارش های متقن واصله به دادستانی تهران،‌ بعضی فیلم‌‎هایی در کشور اکران می‌شود که مناسب جامعه اسلامی نیست، بنابراین خلاصه ‌ای از این گزارش به نماینده وزارت ارشاد ارائه شد و انتظار می‌رود که این وزارتخانه در این زمینه به وظایف ذاتی خود عمل کند و گر نه دادستانی در صورت عدم اقدام، اقدام خواهد کرد.

دادستان تهران با انتقاد از اجرای تئاتری در یکی از هتل‌های تهران، که بر اساس گزارشی که شب گذشته به این دادسرا واصل شده متضمن نقض ارزش های اسلامی است،‌ به وزارت ارشاد تاکید کرد که این موضوع را فورا پیگیری کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.