حکم اعدام باقری درمنی تایید شد عكس: میزان

او در پاسخ به سوالی درخصوص علت به طول انجامیدن رسیدگی به پرونده باقری درمنی و مطرح کردن احتمال خط قرمز بودن این پرونده از سوی احمدی‌نژاد گفت: اینکه می‌گویید مربوط به قبل بوده درست است و پرونده‌ای بود که تعداد بسیاری کلاهبرداری داشت که بررسی هر کدام از آنها و حسابرسی و کارشناسی‌هایش طولانی شد. این پرونده در دادگاه‌های ویژه رسیدگی نشد و اتهامش را تحت عنوان دادگاه ویژه رسیدگی نکردند؛ زیرا پرونده از قبل به دادگاه انقلاب ارجاع شده بود و به استناد ماده ۴ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری، دادگاه وی را محکوم کرده است، نه به استناد ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی. دیوان‌عالی هم براساس استناداتش حکم را تایید کرده است.محسنی‌اژه‌ای افزود: این فرد خط قرمز نبوده و من هم این موضوع را نشنیده‌ام و اولین بار از شما شنیدم.

براساس گزارش «ایسنا» از این نشست خبری، اژه‌ای همچنین گفت که سید‌ابوالفضل میرعلی رئیس و مدیرعامل (موسسه مالی اعتباری) ثامن الحجج از جنبه کیفری به ۱۵ سال حبس محکوم شد و از جنبه مالی نیز اموال توقیف و شناسایی شده و به مزایده گذاشته می‌شود.

واکنش به نامه ظریف درباره پولشویی

محسنی‌اژه‌ای در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره نامه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به دادستان کل کشور و پاسخ دادستان کل گفت: بحث این نبود که چرا در کشور پولشویی هست یا نه زیرا در تمام دنیا پولشویی وجود دارد و برخی از افراد پرونده‌شان مطرح است مثل همان آقایی که ۵۰ میلیارد گرفته ممکن است خودش بگوید که قرض گرفتم و آن فرد به فرد دیگری منتقل می‌کند. همان فردی که وقتی هم با تیم هسته‌ای همراهی می‌کرد محکوم شد و یکی از موارد اتهامی این بود که در زمان کار با آنها با شرکت آمریکایی قراردادی بسته بود و گفته بود پول را به حساب دیگری در کشور دیگری بریزید. بنابراین اینکه پولشویی هست یا نه مسلما بوده و کشور ما کمتر از کشورهای دیگر دارد.

به گفته سخنگوی قوه‌قضائیه بحث این است که جوری مطالب منعکس شده بود که کسانی که با لوایح مخالفند کسانی‌اند که پولشویی دارند که اشکال عمدتا این بود که وی گفته مدنظرم هیچ نهادی نبوده و کلی گفتم. اگر این باشد طبعا بحث دیگری است. اژه‌ای افزود: ایشان نامه را جواب دادند و دادستان کل هم نظر خود را دادند و نمی‌دانم دادستان تهران چه کار کردند. کسان دیگر حرف‌هایی که می‌زنند بعضا نسبت‌های نارواست و به‌خصوص از ناحیه یک مسوول باشد مناسب نیست و ممکن است حرف او اثر سوئی در جامعه داشته باشد و از آنها توضیح خواسته می‌شود. در هفته‌ای که گذشت دادستان تهران گفت که ۳ نفر را احضار کردیم و ادامه دارد. اگر کسانی و هر کس از مسوولان حرفی بزند و ممکن است تشویش اذهان عمومی شود دادستان دعوت می‌کند و از او توضیح می‌خواهد.

پرونده سکه ثامن هنوز به دادگاه نرفته است

در ادامه این نشست، محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال «ایسنا» درباره آخرین وضعیت پرونده سکه ثامن گفت: هنوز پرونده به دادگاه نرفته و در دادسرا و مرحله تحقیقات است. توجه بازپرس در این پرونده‌ها این است که اموال شناسایی و پول مردم احیا شود. ایشان هم قول‌هایی داده که با اموالی که دارد طلب شکات را می‌دهد.

محاکمه معاون ارزی سابق بانک مرکزی

اژه‌ای در ادامه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا پرونده معاون ارزی سابق بانک مرکزی در دادگاه ویژه رسیدگی می‌شود، گفت: بله نوع اتهام به گونه‌ای است که در دادگاه ویژه رسیدگی می‌شود و هنوز تعیین وقت نشده و چون پرونده ۹ متهم در بانک‌ مرکزی و خارج از بانک مرکزی دارد، دادگاه در حال تحقیق است. او افزود: اگر دادگاه تشخیص داد، علنی برگزار می‌شود و اگر علنی برگزار شود، قابل انتشار است.

عامل نفوذ در موضوع کاهش جمعیت

سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی درباره فعالیت افرادی به‌عنوان عامل نفوذ در امر کاهش جمعیت در کشور و آیا کسی در این رابطه بازداشت شده است، گفت: همه افراد از مسوولان و آحاد مردم می‌دانند که دشمن در مقام نفوذ در دستگاه‌ها بوده و هست. اکنون تفاوت در این است که دشمن این نفوذ را تشدید و روش‌هایش را متفاوت‌تر کرده است و دشمن تلاش می‌کند تا نفوذ خود را در تصمیم‌‌گیری‌ها موثر کند تا تصمیم‌گیری‌ها را به سمت خود ببرد.

در حال حاضر هم وزارت اطلاعات به خوبی این موضوع را رصد می‌کند و برای ما گزارش می‌فرستد که این افراد پس از شناسایی، در‌صورتی‌که به مرز ضربه زدن به نظام برسند با آنها برخورد می‌شود و در واقع هدف دشمن مقابله با نظام است. محسنی‌اژه‌ای سپس تصریح کرد: در این باره یک نفر بازداشت و ۳ تا ۴ نفر هم تحت‌تعقیب قرار گرفته‌اند و به تعدادی هم تذکر داده شده است.

آزار و اذیت کودکان در اصفهان

سخنگوی قوه‌قضائیه در ادامه این نشست خبری، در پاسخ به سوالی درباره موضوع آزار و اذیت کودکان در اصفهان گفت: باید بدانیم نباید کاری کنیم که افشای این مسائل ظلمی را به بچه و خانواده‌اش تحمیل کند؛ زیرا برخی اوقات ممکن است باعث اشاعه فحشا شود. شاید فردی مطلبی را بگوید اما نتواند ثابت کند، اما در نتیجه همین مطرح کردن موضوع، آبروی این بچه و خانواده را از بین می‌برد. آیا به مصلحت بچه و خانواده است؟ باید به این مسائل توجه کنیم. فکر نکنیم با افشای این مسائل به بچه کمک می‌کنیم؛ بلکه در پاره‌ا‌ی از موارد باعث ایجاد مشکلاتی برای بچه و خانواده‌اش می‌شویم.

اژه‌ای افزود: اذیت و آزار دادن کسی که توانایی دفاع از خود را ندارد، بد و قبحش بیشتر از سایر موارد است.

او با اشاره به موضوع آزار و اذیت کودکان در اصفهان گفت: اکنون در همین موضوع اصفهان نه خود طرف ادعا دارد که عملی خدایی نکرده جنسی واقع شده و نه پزشکی قانونی این موضوع را تایید کرده است؛ پس چرا اینجور فضاسازی می‌کنیم. حتی جایی شنیدم برخی از افراد خانواده‌ها را مجبور کرده‌اند که بروند و شکایت کنند البته هنوز برای خود من صحت این موضوع ثابت نشده است.

کیفرخواست برای قاچاق قطعات خودرو

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر اینکه شنیده شده که «پرونده آقای عباس الف به اتهام قاچاق قطعات خودرو به میزان ۷۰۰ میلیون دلار به‌زودی در دادگاه‌های ویژه رسیدگی می‌شود که وی یکی از متهمانی است که با همکاری برخی از مدیران بانکی بدون ارائه وثیقه معتبر مبلغ ۳‌هزار میلیارد تومان تسهیلات گرفته‌اند»، اظهار کرد: درخصوص این پرونده کیفرخواست صادر شده و به دادگاه رفته و در همین دادگاه‌های ویژه هم به آن رسیدگی می‌شود، ولی هنوز تعیین وقت نشده است.

آخرین وضعیت پرونده سیف

اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با «آخرین وضعیت پرونده‌های قضایی سیف و معاونان بازداشت شده وی»، اظهار کرد: پرونده‌ای که به دادگاه رفته هنوز تعیین وقت نشده و دادگاه شروع به دادرسی نکرده است. در مورد دو پرونده که در دادسرا مطرح بوده هنوز منجر به صدورکیفرخواست نشده و در مورد یکی از مدیران بانک مرکزی هم هنوز کیفرخواست پرونده‌اش صادر نشده است.

عوامل حادثه تروریستی چابهار

او در رابطه با حادثه تروریستی اهواز و چابهار و اینکه آیا پرونده‌ای تشکیل شده و چقدر موضوع به عوامل خارج از کشور مربوط می‌شود، گفت: طبق آخرین اطلاعاتی که دارم در مورد حادثه چابهار چهار نفر بازداشت هستند که این افراد ایرانی‌الاصل بودند و یک نفر از آنها ساکن خارج از کشور بوده است.