«خمیس الجهیناوی» وزیر خارجه تونس گزارش‌ها مبنی بر دعوت از «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه برای حضور در نشست‌‌ آتی اتحادیه عرب، که در ماه مارس ۲۰۱۹ در تونس برگزار خواهد شد را رد کرد.

وزیر خارجه تونس، روز گذشته در گفت‌وگو با «موزاییک اف ام»، تصریح کرد که تونس تنها به عربستان سعودی و امارات برای حضور در نشست آتی اتحادیه عرب دعوتنامه ارسال کرده است.

وی خاطرنشان کرد، تصمیم‌گیری درباره سوریه بعد از نشست سران عرب در اتحادیه عرب انجام می‌شود. «آنها هستند که تصمیم می‌گیرند و تونس طرف تصمیم‌گیرنده نیست.»

رسانه‌های خبری روز دوشنبه گزارش‌هایی منتشر کردند مبنی بر این‌که رئیس‌جمهوری یک کشور عربی آماده ارسال دعوت‌نامه به بشار اسد به منظور بازدید از کشورش است.

«بثینه جبنون» روزنامه‌نگار تونسیِ مقیم در امارات در پیامی در صفحه کاربری خود در فیس‌بوک نوشت که به نقل از منابعی موثق در ریاست‌جمهوری سوریه، آگاه شدم که «الباجی قاید السبسی» رئیس‌جمهوری تونس به زودی از بشار اسد برای سفر به تونس دعوت به‌عمل خواهد آورد.

هم‌زمان برخی منابع ادعا کرده بودند که «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه طی چند روز عازم تونس خواهد شد. در حالی‌که یک منبع مسئول در وزارت خارجه سوریه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «روسیاالیوم»، این ادعاها را رد کرد و گفت: «آنها هستند که به سوی ما می‌آیند و این، ما نیستیم که به سمت آنها برویم.»

طبق این گزارش، اتحادیه عرب عضویت سوریه را از زمان ناآرامی‌ها در سال ۲۰۱۱ در این کشور به تعلیق درآورد.

تونس در ماه مارس ۲۰۱۹ میزبان سی‌امین دور از نشست‌‌های اتحادیه عرب خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.