زمستان دو سال گذشته بود که سیدصالح هندی - مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت - به ایسنا از کسب نتایج امیدوارکننده‌ از کشف هیدرات گازی در دریای عمان خبر داد و گفت: در دریای عمان، منابع غیرمتعارف خوبی وجود دارد. البته تا حفاری صورت نگیرد، نمی‌توان عدد دقیقی در این زمینه ارائه کرد اما با رایزنی‌های صورت‌گرفته، پیش‌بینی می‌شود انتهای برنامه ۵ ساله ششم در دریای عمان، یک چاه‌ اکتشافی برای هیدرات‌های گازی حفر کنیم. این پژوهش توسط پژوهشگاه صنعت نفت انجام شده بود.

منابع غیرمتعارف چه منابعی هستند؟

منابع غیرمتعارف منابعی هستند که به‌دلیل خصوصیات خاصی که سنگ مخزن دارد، همان جایی که نفت و گاز ایجاد می‌شود، به تله می‌افتند و حرکت نمی‌کنند. در مدیریت اکتشاف، بررسی و مطالعه سه منبع غیرمتعارف هیدرات‌های گازی، شیل‌های گازی و شیل‌های نفتی در دستور کار قرار دارد. البته این منابع در حد مطالعات و شناسایی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

شرایط منابع کشف شده در دریای عمان

در این راستا، هندی اخیرا درباره کشف منابع گازی در دریای عمان توضیح داد: وجود هیدرات‌های گازی و گاز طبیعی در دریای عمان تایید شده است. البته این منابع در عمق آب بالای ۸۰۰ متر بوده و حفر چاه اکتشافی در این عمق، بسیار گران‌قیمت است. سرمایه مورد نیاز برای حفر چاه‌های اکتشافی در این منطقه، ۳۰۰ میلیون دلار و ۳۰۰ میلیارد تومان است و زمانی که وزارت نفت تصمیم گرفت، فاز ۲ شناسایی هیدرات‌ها به‌صورت مطالعاتی باشد، این کار صورت می‌گیرد.

مزایای کشف منابع گازی در دریای عمان

هرگونه اقدام توسعه‎ای در منطقه راهبردی مکران که نگاه ویژه‎ای به آن وجود دارد، حائز اهمیت است و نزدیکی به آب‎های آزاد، نزدیکی به بازار پاکستان و ... بر این اهمیت می‎افزاید. نزدیکی به دریای آزاد، نزدیکی به پاکستان به‌عنوان هدف صادرات گاز و این‌که دریای عمان بعد از تنگه هرمز قرار دارد، از مزایای کشف منابع در دریای عمان است از سوی دیگر .گاز در سال‌های آتی، نقش اثرگذارتری در بازار انرژی جهان ایفا می‌کند و نیاز بخش انرژی بیش‌تر به این حوزه معطوف خواهد شد، از این رو کار در حوزه شناسایی و استحصال منابع گازی متعارف و غیرمتعارف در آینده اهمیت ‎ بیش‌تری خواهد داشت.

قدم دوم اکتشاف برای منابع گازی

بر اساس این گزارش، قرارداد فاز دوم طرح پژوهشی هیدرات‎های گازی بین مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و پژوهشگاه صنعت نفت امضا شد .این قرارداد دوشنبه، ۲۶ آذرماه بین سیدصالح هندی، مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت امضا شد و در ادامه قرارداد فاز نخست این طرح پژوهشی در دستور کار قرار گرفته است؛ مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، بودجه آن را تامین می‌کند و مدت زمان اجرای آن ۴۸ ماه تعیین شده است.

با اجرای فاز نخست این طرح، منابع هیدرات گازی و گاز طبیعی (منابع متعارف و غیرمتعارف) در دریای عمان شناسایی شد که با توجه به هزینه بالای فعالیت اکتشافی در آب‎های عمیق این منطقه، تصمیم‎ گرفته شد که برای افزایش قطعیت نتایج، فاز دوم این طرح پژوهشی نیز اجرا شود که به قرارداد منتهی شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.