اجلاس عالی تخصصی-مشورتی دو روزه مدیریت اطلاعات بلایا برای آسیا و اقیانوسیه صبح امروز و با حضور رئیس شورای حکام اپدیم، معاون اسکاپ و نمایندگان عالی رتبه کشورهای عضو شورای حکام آغاز شد.  در این اجلاس که کارشناسان و نمایندگان عالی رتبه عضو شورای حکام و کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه حضور دارند، شرکت کنندگان در سه جلسه تخصصی مدیریت اطلاعات بلایا، کاهش خطر، تسهیم و اشتراک تجربیات، ابزارها، روش های جمع آوری داده ها از قبیل چارچوب راهبردی مدیریت جهانی اطلاعات مکان محور سازمان ملل متحد (UN-GGIM)، پایش چارچوب توافق سندای و  سازوکار همکاری‌های منطقه‌ای را مورد بحث قرار می‌دهند.

همچنین نشست عالی تخصصی شورای مشورتی در زمینه مدیریت اطلاعات بلایای طبیعی (اپدیم) امروز در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد. در این نشست نمایندگان بیش از ۶۰ کشور آسیا و اقیانوسیه حضور داشتند. 

در ابتدای این نشست پورمحمدی، رئیس شورای حکام اپدیم و معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه سخنان خود را در مورد اجلاس اپدیم بیان داشت. پس از او اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به بیان تجارب جمهوری اسلامی ایران در زمینه کاهش خسارات بلایای طبیعی پرداخت و سپس مهدی قمصریان مدیر روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور درباره اهمیت اجلاس اپدیم به ایراد سخن پرداخت.

معاون دبیر اجرایی اسکاپ (کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه) در ابتدای سخنانش گفت: همانطور که بیان شد منطقه آسیا و اقیانوسیه در دنیا بیشترین آسیب پذیری را نسبت به بلایای طبیعی دارد و در معرض این بلایاست. همچنین اینجا صحبت از کشورهای دیگر است که آنها نیز در معرض بلایا هستند. اشخاص ساکن در این منطقه در مقایسه با دیگر قاره ها، بیشتر در معرض بلایای طبیعی است. علل زیادی در این باره از جمله فقر وجود دارد. گزارشی که در اسکاپ از طوفان شنی و ریزگردها بیان کردیم، بسیار گویاست که محیط زیست کشورها به شدت فرسوده شده است. تغییر اقلیم این چالشها را بیشتر و پیچیده تر کرده است. مضاف بر این سونامی و بلایای دیگر را داریم. البته پیشرفتهای زیادی در این باره انجام شده ولی کار بیشتری در کاهش بلایای طبیعی باید انجام شود و ما بدانیم به چه نحوی بهتر با همدیگر همکاری کنیم.

کاوه زاهدی ادامه داد: با توجه به این نکات ما برنامه عملی برای توسعه پایدار تهیه شده است تا تاب آوری  را بالاببریم. مطابق این نقشه راه باید مبنای محکمی برای همکاری منطقه ای مانند چهارچوب «سندای» داشته باشیم. اپدیم پاسخ منطقه ما به این چالشهاست. 

وی گفت: با تشکر از سخاوت دولت جمهوری اسلامی ایران، باید گفت اپدیم همکاری نزدیکی با اسکاپ خواهد داشت تا پلی بین دانش های مختلف که جزیره ای وجود دارند، باشد. اپدیم، شبکه ای را مبتنی کرده است که همه همکاران در آسیا و اقیانوسیه تهیه کرده است که همه به آن دسترسی دارند. همچنین اطلس بلایای طبیعی در این شبکه تهیه شده است که همه به آن دسترسی دارند. همچنین شبکه هشدار محلی هم در این شبکه طراحی خواهد شد که در قدم نخست درباره ریزگردها و طوفان شن خواهد بود.

زاهدی در پایان سخنانش گفت: افتتاح دفتر اپدیم در تهران می تواند سرآغازی برای کاهش اثرات و خسارتهای ناشی از بلایای طبیعی باشد. ما به همکاری بین اپدیم و اسکاپ اعتقاد داریم و از افتتاح این دفتر استقبال می کنیم. 

خانم یوگوچی دانلیز نماینده هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران در سخنانی به اهمیت تشکیل دفتر اپدیم در تهران اشاره کرد و گفت: همانطور که بیان شد منطقه آسیا و اقیانوسیه بلاخیزترین منطقه دنیاست، طوفان، طوفان شن، سیل، زلزله و سایر بلاها، گریبان منطقه را می گیرد. ظرف چند سال گذشته ضررهای اقتصادی گزارش شده حدود ۳۰ تریلیون دلار است و۷۰ درصد این رقم در سالهای گذشته افزایش یافته است و ۱.۳ میلیون نفر ظرف ۲۰ سال گذشته به خاطر بلایای طبیعی فوت شده اند و این خطر در حال افزایش است چون جوامع انسانی روبه گسترش هستند و ما نیاز داریم توان تاب آوری و مقابله خود را در مقابل بلایا افزایش دهیم.

برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ توافقات کلیدی در این خصوص حاصل شد. همانسال در ماه ژوئیه در آدیس آبابا نهایی شد. همچنین همانسال در پاریس و سال ۲۰۱۶ در نیویورک این مسئله به تصویب نهایی ملل متحد رسید. 

او ادامه داد: همه اینها کمک کردند تا به اینجا برسیم. ما باید به دنبال اجرای هر چه بهتر مدیریت ریسک بلایای طبیعی باشیم تا منشا خیر و کمک بیشتری برای مردم جوامع محلی باشیم. معمولا بلایای طبیعی گریبان افراد فرودست را می گیرد و تاثیر زیادی روی تولید ناخالص ملی می گذارد. نیم درصد روی این تولید اثر می گذارد و از آن می کاهد. ما ۱۶ شاخص را در مورد تغییر اقلیم تعیین کرده ایم. این سیستم مشترک دانش محلی، ملی، منطقه ای و بین المللی را به صورت اشتراکی در اختیار همگان قرار می دهد. ما می توانیم از این طریق همکاری بیشتری را با سایر دولتهای منطقه داشته باشیم.

نماینده مقیم سازمان ملل در تهران گفت: راه اندازی مرکز اپدیم بر اساس قطعنامه ۱۷۱۱ اسکاپ و با کمک سخاوتمندانه جمهوری اسلامی ایران، کمک زیادی را برای کاهش خسارات بلایای طبیعی خواهد داشت. اپدیم حیاتی برای مدیریت کاهش بلایای طبیعی است و همچنین به توسعه همکاری های منطقه ای کمک خواهد کرد. فردا قرار است دفتر اپدیم در سومین نشست شورای حکام این سازمان افتتاح شود.از سوی سازمان ملل برای افتتاح این مرکز و موفقیتی که حاصل شده به جمهوری اسلامی ایران تبریک می گوییم.

خانم یوگوچی دانیلز گفت: اپدیم یک سیستم چند جانبه و مبنایی برای همکاری فرامرزی خواهد بود و اینجانب به عنوان نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران، متعهد هستم با سایر نمایندگان و تیم های سازمان ملل متحد در منطقه، در خدمت اپدیم خواهیم بودیم و از این طریق صلح و رفاه برای همه مردم به وجود بیاید. 

دانیز در پایان سخنانش اعلام کرد: همه به این مسئله متعهد هستیم و باید کاری کنیم این الگو در سراسر دنیا انجام شود. تیم سازمان ملل در ایران در خدمت دولت جمهوری اسلامی ایران است و ما به کمک همدیگر همکاری های خود را در منطقه آسیا و اقیانوسیه پیش خواهیم گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.