«بنجامین گریوو» سخنگوی دولت فرانسه با استناد به آسیب به نیروهای امنیتی پس از حمله سه شنبه شب به بازار کریسمس شهر استراسبورگ، معترضان ضد دولتی را به رفتار عاقلانه و منطقی دعوت کرد.

این درخواست در حالی مطرح شد که پلیس فرانسه برای دومین روز متوالی در جستجوی فرد مسلح فراری است که به بازار کریسمس شهر استراسبورگ در شرق فرانسه حمله کرد و سه تن را کشت و ۱۳ نفر را زخمی کرد.

گفته می شود که «شریف شکات» مهاجم استراسبورگ پس از تبادل آتش با نیروهای امنیتی فرانسه، زخمی شده اما موفق به فرار از صحنه شده است.

صدها تن از نیروهای پلیس فرانسه سرگرم عملیات تعقیب شکات هستند که تصویرش منتشر شده است.

مادر و پدر و دو برادر مظنون استراسبورگ به منظور طی مراحل بازجویی بازداشت شده اند. 

موقعیت استراسبورگ واقع در چند راهی فرانسه، آلمان، سوئیس، بلژیک و لوگزامبورگ، عملیات تعقیب وی را پیچیده تر کرده است. 

شکات در سال ۲۰۱۵ در حالی که در زندان بود، از طرف نیروهای امنیتی فرانسه به عنوان یک افراطی اسلامگرا احتمالی معرفی شد. 

در همین حال، معترضان جلیقه زرد در فرانسه برای پنجمین دور اعتراضات علیه «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری این کشور در روز شنبه هفته آینده، فراخوان داده اند.

اعتراضات در فرانسه ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) در مخالفت با افزایش مالیات سوخت آغاز شد، اما به عصیانگری علیه استانداردهای زندگی و بی تفاوتی مکرون نسبت به مشکلات مردم عادی تبدیل شد. 

به گفته مقام های فرانسوی، از زمان آغاز اعتراضات تاکنون شش نفر جان باخته اند.

حتی قبل از حمله استراسبورگ، دولت برنامه افزایش مالیات سوخت را لغو کرد.

لغو مالیات سوخت، مطالبه اصلی معترضانی است که عمدتا در مناطق روستایی و شهرهای کوچکتر زندگی می کنند و به شدت به خودرو نیاز دارند.

مکرون همچنین با افزایش حداقل دستمزدها، حذف مالیات از ساعت های اضافه کاری و کاهش مالیات برای بسیاری از مستمری بگیران موافقت کرد.

هرچند تعدادی از نمایندگان جنبش اعتراضی فرانسه برای پایان دادن به اعتراضات به منظور مذاکره با دولت اعلام آمادگی کرده اند، سایرین امتیازدهی مکرون را ناکافی دانسته اند. 

در این میان، وزارت امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرد که هکرها وب سایت این وزارتخانه را هک و اطلاعات آن را سرقت کرده اند. 

این مساله، امنیت وب سایت های دولتی فرانسه را زیر سوال می برد؛ هرچند وزارت امور خارجه فرانسه درصدد تضمین دهی به کاربران برآمده مبنی بر اینکه اطلاعات سرقت شده چندان حساس نبوده است.

وزارت مزبور با صدور بیانیه ای اعلام کرد: اطلاعات شخصی سرقت رفته ممکن است مورد سواستفاده قرار گیرد، اما تاثیر این مساله محدود است زیرا این اطلاعات حاوی موضوعات حساسی نیست. 

تاکنون اخباری در مورد هویت هکرها و اصالت شان مخابره نشده است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.