اسلوبودان دالماسیکا (slobodnadalmacija) گزارش داد، علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان ۲۵ ساله داستان زندگی جالبی دارد. ابتدا گاردین درباره این مساله  نوشت: دروازه‌بانی که زمانی بی‌خانمان بود،  ولی توانست روزی پنالتی‌ کریستیانو رونالدو را در جام جهانی مهار کند. حالا مصاحبه علیرضا بیراوند با این نشریه کروات را در زیر می‌خوانیم:

* علیرضا! چه زمانی دقیقا از تیم فوتبال پرسپولیس جدا خواهید شد؟

این سوال اولین بار از او پرسیده شد، ولی مترجم آن را آن طور که می خواستیم ترجمه نکرد. بیرانوند متوجه مکث در مصاحبه شد.

* شما پیشینه سختی در زندگی داشتید؟ چطور توانستید با این همه مشکل به موفقیت برسید؟

بله. درست است. من در شرایط سختی بزرگ شدم. در روستاهای لرستان بودیم و تنها شهری که می‌شناختم خرم‌آباد بود. پدر من چوپان بود. او به شهر می‌رفت و مقادیر زیادی شیر و پنیر از ۱۲ گوسفندی که داشتیم می‌فروخت. ما در فقر شدیدی زندگی می‌کردیم. هم من و هم خواهران و خانواده‌ام. غذای خیلی خوبی مصرف نمی‌کردیم. می‌توانید تصور کنید که چقدر زندگی در آن شرایط دور افتاده سخت بود، ولی من به تهران رسیدم و برای نفت تهران و حال برای تیم فوتبال پرسپولیس و برای تیم‌ ‌ملی ایران بازی می‌کنم. همه این موانع را پشت سر گذاشته‌ام. از بی‌خانمانی تا کار در پیتزا فروشی.

* آیا شما بعد از این که درآمد خوبی از فوتبال به دست آورید به خانواده‌ات که در این سختی در کنارت بودند، کمک کردید؟

خانواده‌ من در حال‌ حاضر ۳۰۰ راس گوسفند دارند که من برای آن‌ها خریداری کرده‌ام. آن‌ها هنوز مشغول پرورش گوسفندان هستند. در حال‌ حاضر فروش پدرم از این راه بیش‌تر شده است. دیگران هم تغییر کرده‌اند، خصوصا بستگانی که داشتم. روزی نمی‌خواستند از ما بشنوند و هیچ وقت به ما کمک نکردند. امروز همه من را تمجید می‌کنند.

* شما پرتاب دست‌های خیلی معروفی دارید که کمی غیرطبیعی است. هیچ کس در دنیا نمی‌تواند این قدر توپ را با دست بلند پرتاب کند. از این مساله برای ما بگو.

به عنوان یک چوپان در کنار خانواده‌ام همیشه سنگ در دستانم بود تا از گوسفندان مراقبت کنم. نمی‌توانستم که با آن‌ها فوتبال بازی کنم (با خنده). البته من برای خودم تفریحاتی داشتم و در آن جا پرتاب‌هایی با سنگ می‌کردم. آن جا با سنگ‌های خیلی سنگینی برای خودمان موانع ایجاد می‌کردیم و از فواصل دور با دست‌مان این موانع را نشانه گیری می‌کردیم و همین باعث شد که پرتاب دست‌هایم قوی‌ شود. در حال‌ حاضر می‌توانم توپ را ۷۰ متر هم پرتاب کنم. مهم‌ترین مساله حفظ شانه‌ها و عضلات دست است. هم اکنون متاسفانه پسر هفت ساله‌ام از این حرکت تقلید می‌کند. او در تلویزیون دیده است که من این کار را انجام می‌دهم. او کنترل تلویزیون و هر چیزی که در دم دستش پیدا کند را بر می‌دارد و به این ور و آن ور پرتاب می‌کند. او کنترل را محکم به سمت صفحه تلویزیون پرتاب می‌کند به همین خاطر او صفحه دو تلویزیون را شکسته است و پنج هزار دلار خسارت وارد کرد. علاوه بر این من یک دختر کوچک‌تر هم دارم. من و همسرم باید مراقب آن‌ها باشیم.

* شما بعد از مهار پنالتی‌ کریستیانو رونالدو به یک قهرمان در ایران تبدیل شده‌اید. آن بازی با تساوی به پایان رسید و شما بعد از آن به خانه بازگشتید و نتوانستید به دور بعد جام جهانی راه پیدا کنید، هر چند که از شما به عنوان یک قهرمان در بین اهالی فوتبال ایران یاد شد و می‌شود. درباره این مساله و مهار پنالتی‌ کریستیانو رونالدو برای ما توضیح دهید؟

قبل از آغاز جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و در قرعه‌کشی بعد از این که مشخص شد ما با پرتغال و کریستیانو رونالدو هم گروه شدیم من پیام‌های زیادی در شبکه‌های مجازی دریافت کردم. خیلی‌ها به تمسخر پرداختند و کار من را تمام شده دانستند. این ناراحت کننده بود که هواداران ایرانی چنین پیام‌هایی را ارسال می‌کردند. بعد از این که داور پنالتی‌ را گرفت و رونالدو پشت توپ قرار گرفت می‌دانستم که بهترین جواب این است که خودم را نشان دهم و دست کریستیانو را بخوانم. می‌دانستم که این مهاجم پرتغالی به سمت چپ من پنالتی‌ می‌زند و محکم هم این کار را انجام خواهد داد. نمی‌خواستم کریستیانو حرکت پای من را ببیند  ولی از قبل این تصمیم را گرفته بودم که به کدام جهت حرکت کنم. بعد از این که آن پنالتی‌ را مهار کردم دیگر چیزی را به یاد نمی‌آورم. فقط زیر لب می‌گفتم خدای عزیزم. حالا لطفا به فقرا کمک کن. ‌دقیقه ۵۵ بود که آن پنالتی‌ را گرفتم و حس می‌کردم که روی ابرها هستم. بازیکنان به من می‌گفتند حواست کجاست ، در زمین هستی؟

* در ادامه‌ شما برای تیم فوتبال پرسپولیس به میدان رفتید و در تیم برانکو ایوانکوویچ کار می‌کنید. از حضور در پرسپولیس در این مدت، بگو.

بله. برانکو بعد از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به من تبریک گفت‌ و استراحت داد و در سه بازی نخست رادوشوویچ را درون دروازه‌ قرار داد. او به من گفت‌ که در حال‌ حاضر انتظارات از تو بالا رفته است و همه هواداران این انتظار را دارند که تمام شوت‌ها را مهار کنم. من در کنار ایگور، مربی دروازه‌بانان و همین طور رادوشوویچ، دروازه‌بان دوم تیم خیلی پیشرفت کردم و بهتر شدم. در پرسپولیس سخت تمرین می‌کنم و جو خیلی خوبی در تیم حاکم است. همکاری خیلی خوبی با رادو در پرسپولیس دارم. از نظر تکنیکی او دروازه‌بان خیلی خوبی است. ایگور هم خیلی از ایرادات من را بر طرف کرد. شاید یک میلیون ایراد داشتم که همه آن‌ها را با کمک ایگور بر طرف کردیم. خصوصا در نحوه دفاع کردن و بازی خوانی. البته در کنار برانکو که این همه به شما اعتماد دارد و شما را دوست دارد، پیشرفت کردن عجیب نیست.

* شما صحبت‌هایی از رفتن کرده‌اید و از تیم‌های هم‌چون فنر باغچه ترکیه، رئال سیوسیداد اسپانیا و چند باشگاه انگلیسی به عنوان مشتریان شما یاد شد، ولی شما هنوز در ایران حضور دارید. در این باره توضیح دهید.

من پیشنهاد خیلی خوبی دارم ولی عجله‌ای برای رفتن ندارم. فکر می‌کنم که درست‌ترین پیشنهاد در بهترین زمان ممکن فرا خواهد رسید و هم من و هم پرسپولیس راضی و خوشحال خواهیم بود. فعلا عجله‌ای برای رفتن از پرسپولیس ندارم.

***

اولین کسی که پنالتی‌ کریستیانو رونالدو در جام جهانی را مهار کرد؟

علیرضا بیرانوند. تنها دروازه‌بانی است که توانست در جام جهانی، پنالتی‌ این مهاجم پرتغالی را مهار کند و به همین خاطر در کتاب تاریخ فوتبال از این حیث نامش ماندگار خواهد بود.

***

این دروازه‌بان ایرانی در انتخابی جام جهانی روسیه توانست ۱۲ کلین شیت به همراه تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران داشته باشد که از این حیث نیز آمار جالب توجهی از خود بر جای گذاشت.

بیرانوند در بخش پایانی صحبت‌های خود، گفت‌: من هیچ وقت به آمار و ارقام نگاه نمی‌کنم، ولی وقتی چنین چیزهایی را می‌شنوم خوشحال می‌شوم. درباره کریستیانو رونالدو هم همین طور. خوشحالم که سریال گل زدن‌های او برابر من متوقف شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.