وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با رسانه آمریکایی در اظهارنظر تازه‌ای درباره پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد عربستان سعودی مدعی شد که تحقیقات واشنگتن درباره این پرونده ادامه دارد.

«مایک پمپئو» در مصاحبه امروز چهارشنبه خود با فاکس نیوز گفت که قتل جمال خاشقچی اقدامی فاجعه‌بار و شنیع است و اقدامی نیست که آمریکا بتواند آن را تایید کند. ما علیه تعدادی از افراد که مدارکی درباره دست داشتن مستقیم آنها در این قتل وجود داشته، اقدام کردیم و آنها را تحریم کردیم و من همچنان به دریافت حقایق بیشتر درباره این موضوع ادامه خواهم داد».

وزیر خارجه آمریکا افزود: « پادشاهی عربستان سعودی، متحد مهم آمریکا است، آنها دارند با ما برای در موضوعاتی که برای آمریکا و اسرائیل امنیت به ارمغان می‌آورد، همکاری می‌کنند. رابطه ما با پادشاهی رابطه‌ای مهم است».

مجری شبکه فاکس نیوز درباره دست داشتن ولی‌عهد عربستان سعودی در قتل خاشقچی سوال کرد و خطاب به پامپئو گفت: «ما می‌دانیم که ولی‌عهد درباره (قتل خاشقچی) اطلاع داشته، درست است؟ شما هم این را می‌دانید. شما در چشم او نگاه کردید. شما هم این را می‌دانید که او از این موضوع اطلاع داشته، درست است؟»

وزیر خارجه آمریکا در جواب گفت: «من با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی صحبت کردم، من با ولی‌عهد چندین بار بعد از قتل جمال خاشقچی صحبت کردم. این نیت قطعی آمریکا است که هر کسی که در این موضوع مسئولیت داشته را پاسخگو کنیم».

مجری فاکس نیوز از وزیر خارجه آمریکا سوال کرد: «آیا وقتی شما به چشمان ولی‌عهد نگاه کردید و او (دست داشتن در قتل خاشقچی) را انکار کرد، حرف او را باور کردید؟»

پمپئو در جواب گفت: «پادشاهی عربستان سعودی درباره اینکه چه کسی کشور را اداره می‌کند، تصمیمگیری می‌کند و فکر می‌کنم این چیزی بود که رئیس‌جمهور (ترامپ) دیروز درباره آن حرف زد. ما داریم از نزدیک با پادشاهی عربستان سعودی کار می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که آمریکا مورد حفاظت قرار گیرد و این چیزی است که منافع ما در آن است».

یکی دیگر از مجریان فاکس نیوز از انتشار گزارش‌های رسانه‌ای درباره نتیجه گیری سیا مبنی بر دست داشتن مستقیم «محمد بن سلمان» در قتل خاشقچی سوال کرد اما وزیر خارجه آمریکا در پاسخ گفت که «سازمان‌های اطلاعاتی همچنان در حال ارزیابی و دست یافتن به حقایق هستند». 

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: «مدارک مستقیم هنوز وجود ندارد البته شاید این مدارک همین فردا پیدا شوند اما ما هنوز شاهد این مدارک نبوده‌ایم».

مجری شبکه آمریکایی به وزیر خارجه این کشور گفت: «افرادی که فایل صوتی قتل خاشقچی را شنیدند، گفتند که این فایل وحشتناک است. واقعا کسی باید بهای این قتل فجیع را بپردازد».

پمپئو مدعی شد که «سعودی‌ها همین الان هم بهایش را پرداخته‌اند و ما آنهایی که این قتل را انجام دادند را تحریم کرده‌ایم ...اما یادتان باشد ایران سراسر خاورمیانه را به هم ریخته است».

وی در ادامه به سوالی درباره روابط آمریکا با چین هم پاسخ داد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «قطعا روابط ما با چین روابطی چالش برانگیز است، ما آنها رقیب استراتژیک خودمان می‌دانیم، آنها اقداماتی در دریای چین جنوبی انجام می‌دهند، آنها عملیات‌های جاسوسی و اعمال نفوذ در داخل آمریکا انجام می‌دهند. آنها حملات سایبری در سراسر جهان انجام داده‌اند».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.