ایران دیروز گلایه‌مندی خود را از وضعیت برخورد ماموران مرزی گرجستان با برخی اتباع ایرانی، به سفیر آن کشور ابلاغ کرد. دستیار وزیر امور خارجه کشورمان، برخوردهای نامتعارف بعضی از ماموران مرزی گرجستان و افزایش میزان بازگرداندن اتباع ایرانی را مغایر با روابط دوستانه فیمابین اعلام کرد و تداوم این روند را آسیب زننده به روابط و ارتباطات خوب مردم دو کشور دانست. «یوسب چاخواشویلی» نیز با اظهار تاسف از برخی برخوردهای صورت گرفته، قول داد: شخصا به تفلیس سفر و موارد را پیگیری و نتیجه را اعلام کند.

وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمان نیز در ادامه بازگرداندن اتباع ایرانی از مرزهای گرجستان درخواست کردند؛ تا اطلاع ثانوی از انجام سفر غیرضروری به این کشور خودداری شود.

امروز یک شرکت هواپیمایی ایرانی که پروازهای مستقیم تهران ـ تفلیس را پس از لغو روادید بین دو کشور برقرار کرده است، در اطلاعیه‌ای از تمام چارترکننده‌ها و آژانس‌های مسافرتی درخواست کرد مسافران را نسبت به شرایط "سختگیرانه" پذیرش در مسیر تهران ـ تفلیس توجه کنند.

در این اطلاعیه آمده است: «با توجه به اعمال سیاست‌های سخت‌گیرانه پلیس فرودگاه تفلیس در روزهای اخیر و آمار بالای مسافران INAD (تایید نشده و بازگردانده شده) در مسیر فرودگاه امام خمینی (ره) ـ تفلیس، به این وسیله از تاریخ ۲۲ آذرماه ۹۷، مسافران محترم در این مسیر تنها با داشتن شرایط مشخص، پذیرفته خواهند شد. (به استثناء مسافران دارای اقامت کشور گرجستان).

این شرکت هواپیمایی از چارترکننده‌ها و آژانس‌های مسافرتی خواسته است مسؤول اطلاع‌رسانی به زیرمجموعه‌ها و مسافران باشند.

دولت گرجستان هنوز پاسخ شفافی درباره برخوردهای اخیر ماموران فرودگاه این کشور که گفته می‌شود تحت تاثیر تغییر رییس‌جمهور و سیاست‌های مهاجرتی این کشور بوده، نداده است. این شرایط نیز از سوی شرکت‌های ایران به این شرح تعیین شده است: الزام همراه داشتن بلیت برگشت (در مسیر ایران ـ گرجستان)، واچر هتل، بیمه مسافرانی و هزینه سفر متناسب با تعداد روزهای اقامت.

ایران و گرجستان از سال ۲۰۱۶ رژیم لغو روادید را به اجرا گذاشته‌اند که به گفته سفیر این کشور در تهران، از آن زمان تا کنون سفر ایرانی‌ها به گرجستان ۶۰۰ درصد رشد داشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.