امروز (۱۹ آذرماه) ۴۴ خبر در اداره اجتماعی ایسنا منتشر شده است که گزیده تعدادی از این اخبار به همراه تیتر و لینک در زیر می‌آید:

شهرداری تهران اعلام می‌کند که طرح زوج  و فرد، طرح مناسبی برای کاهش آلودگی هوا نیست، چون باعث شده است مردم به سمت خرید خودروی ارزان‌قیمت اما پلاک مخالف گرایش پیدا کنند و همین موضوع  موجب افزایش آلودگی هوا می‌شود. معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پیشنهاد داده است که از سال آینده طرح زوج و فرد حذف و حلقه دوم طرح ترافیک جایگزین آن شود. طرح جدید به شکلی است که دیگر پلاک خودرو ملاک تردد در محدوده زوج و فرد نیست و همه خودروها با هر پلاکی می‌توانند آزادانه تردد کنند اما هزینه ورود به این محدوده، یک سوم هزینه طرح ترافیک خواهد بود.

محمدعلی احترام - عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی - ضمن موافقت با حذف طرح زوج و فرد، از طرح جدید شهرداری تهران تحت عنوان «حلقه دوم طرح ترافیک» انتقاد کرد و به ایسنا گفت: این طرح هزینه‌بردار نه تنها آلودگی هوا را کم‌ نمی‌کند بلکه باعث افزایش مصرف سوخت، تجمع خودروهای فرسوده در یک منطقه و جابه‌جایی محدوده آلودگی می‌شود. مهمترین هدف شهرداری از اجرای این طرح کسب درآمد است و این ارگان باید مطالعات خود را در این زمینه منتشر کند.

مدیر عامل انجمن حفظ محیط کوهستان در آستانه روز جهانی کوهستان با بیان اینکه سه کوه برجسته کشور یعنی دماوند، علم‌کوه و سبلان زیر فشار مضاعف کوهنوردی قرار دارند، گفت: متاسفانه در قوانین حوزه محیط زیست کوه اصلا تعریف نشده است و برنامه و قانونی برای نگهداری و پایداری کوهستان نداریم.

عبدالله اشتری در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه در دهه‌های اخیر تخریب کوه‌ها در کشور تشدید شده است، اظهار کرد: معضل جدیدی که کوه‌های کشور با آن‌ دست و پنجه نرم می‌کنند این است که تعداد زیادی به ورزش‌های کوهنوردی علاقه پیدا کرده‌اند و نمی‌توانیم کوهی را پیدا کنیم که زیر فشار حضور کوهنوردان نباشد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از راه‌اندازی اتاق اسباب بازی در مدارس۱۰ استان به صورت آزمایشی از اول بهمن ماه خبر داد.

رضوان حکیم زاده در گفت‌وگو با ایسنا، به اعلام برنامه وزارت آموزش و پرورش برای راه اندازی اتاق اسباب بازی در مدارس پرداخت و در این باره اظهار کرد: از ابتدای بهمن ماه این برنامه را در برخی از مدارس کشور به صورت پایلوت آغاز می‌کنیم.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به انتشار نامه‌ای از سوی انجمن داروسازان ایران مبنی بر وضع تعرفه بر فرایند مکانیزاسیون فرایندهای دارویی در داروخانه‌ها گفت: اداره‌ کل حقوقی سازمان غذا و دارو اعلام کرد که چنین اقدامی خلاف است.

دکتر کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با ایسنا درباره نامه‌ای منتسب به انجمن داروسازان مبنی بر دریافت پول برای ثبت الکترونیک نسخ، ثبت داده‌ها، استفاده از سیستم‌های نوین فناوری اطلاعات و...در داروخانه‌ها، گفت: تا جایی که اطلاع دارم چنین نامه‌ای به سازمان غذا و دارو نیامده است، اما بر اساس آنچه که در شبکه‌های مجازی دیدم و برخی داروسازان برای سازمان ارسال کردند، اداره‌کل حقوقی ما اعلام کرد که چنین اقدامی خلاف است.

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اشاره به وضعیت بودجه‌ای وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت در لایحه بودجه ۹۸، برای چندمین بار نسبت به کاهش مصرف شیر و لبنیات در کشور  تحت تاثیر افزایش قیمت آن هشدار داد.

ایرج حریرچی در نشست خبری این هفته خود گفت: در شش ماه گذشته مصرف شیر و لبنیات در تهران ۳.۹ درصد کاهش یافته است که گرچه در سطوح معنی‌دار و قابل توجه نیست ولی با توجه به این که میزان مصرف قبلی و معمول شیر و لبنیات در کشور کمتر از مقدار توصیه شده و مورد نیاز است، این کاهش هم هشدار دهنده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا میزان زیرمیزی‌های حوزه سلامت کاهش یافته است، گفت: بسته‌ای که ما به طور مشخص وارد آن شدیم، به صفر رساندن زیرمیزی در بخش بستری بود. در حال حاضر در بخش دولتی موضوع زیرمیزی تقریبا به صفر رسیده است در صورتی‌که در گذشته شاید در ۵۰ درصد استان‌ها انجام اعمال جراحی بدون زیرمیزی ممکن نبود. در بخش خصوصی نیز در استان‌ها این میزان نزدیک به صفر است اما در تهران هنوز نتوانستیم زیرمیزی را به صفر برسانیم و در حال حاضر در برخی عمل‌ها مانند عمل‌های زیبایی و سزارین متاسفانه موضوع زیرمیزی وجود دارد.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور از توزیع ۱۲۰ نوبت غذای گرم در مهدهای کودک مناطق حاشیه‌ای و روستاها - مهدها خبر داد و گفت: بنا به گفته دفتر تغذیه وزارت بهداشت با انجام این طرح، ۵۰ درصد از مشکل سوء تغذیه کودکان این مناطق کاهش یافته است.

محمد نفریه در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه طرح توزیع روزانه یک وعده غذای گرم امسال به شکل ۱۰۰ درصدی در تمام روستا - مهدها اجرا شده است، افزود: از دو سال قبل مهدهای حاشیه شهرها که ۱۶۰۰ مرکز هستند نیز به این طرح اضافه شدند و امسال ۷۵ درصد مهدهای حاشیه‌ای نیز تحت پوشش یک وعده غذای گرم قرار گرفتند.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه صدور مجوز و نظارت بر مراکز ماده ۱۶ نگهداری از معتادان متجاهر بر عهده سازمان بهزیستی است، گفت: ۷۰ درصد معتادان پذیرش شده در مراکز ماده ۱۶ مصداق معتاد متجاهر نیستند این در حالیست که ظرفیت کافی برای درمان معتادان داوطلب وجود ندارد.

پرویز افشار در جلسه کمیته کشوری هماهنگی مراکز ماده ۱۶ با بیان اینکه فعالیت مراکز ماده ۱۶ در راستای قانون مبارزه با مواد مخدر بوده است، گفت: فعالیت این ستاد بر اساس تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است و در واقع ضابطان قضایی به جمع‌آوری افرادی که در حال مصرف و یا خرده فروشی مواد هستند، اقدام می‌کنند.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه وظیفه نظارت بر مراکز ماده ۱۶ در نگهداری از معتادان متجاهر بر عهده سازمان بهزیستی است، نسبت به عدم نظارت سازمان بهزیستی در مرکز فشافویه انتقاد کرد و گفت: بارها برای نظارت بر این زندان درخواست دادیم اما با وجود داشتن مسئولیت تاکنون موفق نشدیم تا بر این مرکز نظارت داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، فرید براتی سده در پنجمین جلسه کمیته کشوری هماهنگی مراکز ماده ۱۶ با بیان اینکه بهزیستی به دنبال قبول مسئولیت مراکز ماده ۱۶ نبود و الان هم نیست، گفت: ۴۰ هزار نفر از معتادان در مراکزی هستند که میانگین یارانه اختصاص داده شده به آن‌ها روزانه تنها ۱۵ هزار تومان است، این در حالیست که هزینه عبور و مرور از یک سمت تهران به سمت دیگر آن چند برابر این میزان هزینه دارد.

معاون اطلاعات و عملیات پلیس مبارزه با مواد مخدر نسبت به کمبود ظرفیت برای نگهداری از معتادان متجاهر در شهر تهران انتقاد کرد.

سرهنگ مجید کریمی در جلسه کمیته کشوری هماهنگی مراکز ماده ۱۶ با اشاره به اینکه اگر بخواهیم معتادان متجاهر را در سطح تهران جمع‌آوری و چهره شهر را از آنان پاک کنیم باید ظرفیت مورد نیاز این اقدام نیز فراهم شود، گفت: این در حالیست که روزانه بالغ بر هزاران تماس با نیروی انتظامی برقرار می‌شود و مردم نسبت به تردد معتادان متجاهر در سطح شهر گلایه دارند.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران از انجام مطالعات در راستای جمع آوری مخازن زباله خبر داد.

ناهید خداکرمی در گفت و گو با ایسنا در خصوص وضعیت زباله‌های شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر فرهنگ گذاشتن زباله توسط همشهریان بین ساعت‌های ۲۱ تا ۲۳ از بین رفته است، گفت: سال‌های زیادی را شهرداری صرف فرهنگسازی شهروندان برای گذاشتن زباله‌ها در ساعت خاصی صرف کرد اما متاسفانه طی سال‌های اخیر با آمدن مخازن زباله این فرهنگ سازی از بین رفت.

شهردار تهران با تاکید بر این که شهر هوشمند برای کلان شهر تهران یک الزام است، افزود: باید بین شهر هوشمند و الکترونیک تفاوت قائل شویم و به سمت تحقق شهر هوشمند حرکت کنیم.

به‌ گزارش ‌ایسنا، پیروز حناچی در دومین همایش تهران هوشمند امروز در محل برج میلاد تهران برگزار شد، با تاکید بر این که حل بسیاری از مشکلات شهری نیازمند مشارکت ساکنان شهر است، به کمپین «سه‌شنبه های بدون خودرو» اشاره کرد و افزود:‌ اگر بخواهیم مشکلاتمان را از این طریق حل کنیم، تنها با همکاری و همیاری همه شهروندان امکان پذیر خواهد بود و این کمپین به نتیجه‌ خواهد رسید.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران بر لزوم بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در مدیریت شهری تاکید کرد و گفت‌: باید بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در مدیریت شهری در دستور کار قرار گیرد و از مقاومت و یا موازی کاری پرهیز شود.

محسن هاشمی رفسنجانی در دومین همایش تهران شهر هوشمند که امروز ( دوشنبه)  در محل برج میلاد تهران آغاز به کار کرده است، گفت‌: لیست امید با شعار «شفافیت و آگاهی افکار عمومی و شهروندان از کیفیت اداره شهر» توانست از حمایت بی‌سابقه مردم برخوردار شود، لذا انتظارعمومی این است که در این دوره حدود یک سوم آن سپری شده است شعارها و وعده‌های داده شده، عملی شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.