محسن هاشمی رفسنجانی در دومین همایش تهران شهر هوشمند که امروز ( دوشنبه)  در محل برج میلاد تهران آغاز به کار کرده است، گفت‌: لیست امید با شعار «شفافیت و آگاهی افکار عمومی و شهروندان از کیفیت اداره شهر» توانست از حمایت بی سابقه مردم برخوردار شود، لذا انتظار عمومی این است که در این دوره حدود یک سوم آن سپری شده است شعارها و وعده‌های داده شده، عملی شود.

 

وی افزود: بی تردید راه تحقق شفافیت انتشار اطلاعات است و در دوره نخستین شهردار منتخب شورای پنجم یعنی آقای نجفی، اولین گام در مسیر تحقق شفافیت با راه‌اندازی سامانه شفافیت برداشته شده، امیدواریم آقای حناچی گام های تکمیلی این مسیر را طی کند.

 

رییس شورای اسلامی شهر تهران به روز جهانی "مبارزه با فساد" نیز  اشاره کرد و گفت‌: این روز از سال ۲۰۰۳ از سوی سازمان ملل متحد برای تقویت مبارزه با فساد در کشورهای جهان و سازمان‌های بین‌المللی نامگذاری شده و هر حرکت شورای شهر پنجم در مسیر شفاف سازی مدیریت شهری را می‌توان یکی از نمادهای مهم مبارزه با فساد خواند.

 

وی ادامه‌ داد: مبارزه با فساد از اولویت های  نظام جمهوری اسلامی ایران  و نظام بین‌الملل است و حدود دو سال پیش از نامگذاری این روز توسط سازمان ملل ، رهبر مقام معظم رهبری در فرمان هشت ماده‌ای مبارزه با فساد که در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۰ صادر شد، بر عزم جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با فساد تاکید کردند و مطالبه عمومی مردم و شهروندان تهرانی نیز در همین جهت قرار دارد.

 

هاشمی با اشاره به این که شهر هوشمند موضوعی بسیار فراتر از شفافیت و مبارزه با فساد است، خاطر نشان کرد: شهر هوشمند می‌تواند بستر اصلی توسعه اقتصادی و کاهش هزینه‌های اداری شهر و رونق کسب و کار را فراهم  کند.

 

وی با اشاره به سامانه "تهران من" که توسط سازمان فناوری شهرداری تهران عملیاتی شده است، افزود: در طرح جدید ترافیک این سامانه مورد استفاده قرار گرفت و می‌تواند بستر تحقق درآمد پایدار مشارکت عمومی و تصمیم گیرهای شهری و رونق کسب و کارهای نوپا یا استارت تاپ هایی باشد. در شرایط رکود اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی کمک می‌کند. قطعا استفاده از ظرفیت شهر هوشمند می‌تواند به استفاده بیشتر و بهینه از حمل و نقل عمومی و یا شبکه معابر شهری منتهی شود که هم اکنون نیز برخی از نرم افزاری ها در این مسیر وارد شده است.

 

رییس شورای اسلامی شهر تهران ابراز امیداوری کرد که مجموع سازمان‌ها و معاونت‌های شهرداری تهران به استقبال استفاده از فناوری‌های نوین در مدیریت شهری بروند و در این باره گفت: امیدوارم آنها از مقاومت و یا موازی کاری پرهیز کنند تا به ‌این‌ ترتیب از اتوماسیون اداری شهرداری در مسیر استفاده از مدیریت شهری هوشمند بهره بیشتری گرفته شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.