حسین کنعانی مقدم در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» درخصوص تحرکاتی که اخیراً تحت عنوان شورای وحدت شکل گرفته و گویا قرار است جایگزین جمنا شود اظهار داشت: به نظر می‌رسد تلاش‌هایی برای شکل‌گیری یک ائتلاف سیاسی در جریان اصولگرایی در حال انجام است؛ از آنجایی که وحدت در جریان های سیاسی کار سختی است باید مرحله به مرحله این روند را طی کنیم.

وی افزود: در این رابطه نیاز است گروه های مختلف را شناسایی و دور یکدیگر جمع کنیم به طور مثال گروه های همسو و میانه‌رو را بشناسیم و آن هایی را هم که توانایی انجام کار تشکیلاتی دارند شناسایی کنیم. در واقع باید افراد را آماده کنیم و از ائتلاف های انتخاباتی به ائتلاف های سیاسی ورود کنند تا به سمت وحدت تشکیلاتی حرکت کنیم.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: تا وحدت تشکیلاتی فاصله زیادی داریم اما می‌توانیم به ائتلاف‌های سیاسی نزدیک شویم.

وی تاکید کرد از دیدگاه من دیگر ائتلاف های انتخاباتی نتیجه ندارد؛ مقطعی از آن می تواند جریان مستمر و پایدار را ایجاد کند.

کنعانی‌مقدم اضافه کرد: رفتارهایی که دوستان انجام می‌دهند را می‌توان در همان مسیر ائتلاف سیاسی دانست که اسم آن را وحدت گذاشتند.

وی افزود: بحثی را تحت عنوان گفت و گوی ملی مطرح کردیم که خودمم از پیشنهاد دهندگان آن بودم؛ در شرایط فعلی علاوه بر اینکه درون جریان ها نیاز به انسجام وجود دارد، نکته ای دیگری نیز اهمیت دارد و آن اینکه  جریان های سیاسی هم باید با یکدیگر تعامل و وحدت داشته باشند و راهکار آن هم گفت و گوی ملی است.

کنعانی مقدم با تاکید بر اینکه تنها وحدت دو جریان با یکدیگر هم کافی نیست خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم اختلافات بین دو جریان کم شود اما فقط این موضوع کافی نیست و هر دو جریان و تمام نیروهای سیاسی در کشور باید یک جا جمع شوند و در جهت حل مشکلات مردم خصوصاً در موضوعات اقتصادی کمک کنند.

او افزود مردم از دو قطبی و دودستگی خسته شدند و در پی کسانی هستند که بتواند مشکلات آنها را حل کند.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: کشور دیگر توان یک جناحی اداره شدن را ندارد به همه جناح ها باید در عرصه های قدرت ورود کنند تا بتوانند در جهت حل مشکلات مردم تاثیر گذار باشند.

وی با اشاره به اینکه تجربه چهل ساله انقلاب به ما نشان داده جناح‌ها در برهه‌های حساس مطالبات خود را بیان می‌کنند و به مطالبات مردم اهمیتی نمی دهند اظهار داشت: بر اساس همین موضوع به نظر من دولت آینده دولتی ائتلافی خواهد بود.

کنعانی مقدم اضافه کرد از دیدگاه من اگر دولت آینده قرار است موفق عمل کند باید ائتلافی باشد در غیر این صورت باز هم آن قشری که ضرر می بیند مردم هستند و جنگ قدرت ادامه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: نباید قانون اکثریت و اقلیت ادامه پیدا کند و بر این اساس پیش برویم که همیشه اکثریت ها و اقلیت حکمرانی کنند.

کنعانی مقدم یادآور شد: شوراهایی مانند شورای وحدت اصولگرایان بیشتر دورهمی هایی هستند که فقط می توانند در روزهای نزدیک انتخابات کمک کننده باشند و روشهای ائتلاف را تسهیل ببخشند. مسئله شورای وحدت و اینگونه ائتلاف ها بیشتر ائتلاف های انتخاباتی و زودگذر هستند.

وی افزود شورای وحدت پیگیری این موضوع است که موارد لازم برای ائتلاف سیاسی را فراهم کند و در نهایت تشکیل این شورا را گامی به جلو می بینیم.

او در پایان گفت: چطور حاضریم برای مذاکرات و رسیدن به ائتلاف، با کشورهای خارجی بر سر یک میز بنشینیم اما با جریان‌های داخلی نه؟ مردم جناح‌های سیاسی را زمانی قبول دارند که برای حل مشکلات آنها راهکار ارائه دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.