پرویز سروری صبح امروز طی سخنانی در پنجمین کنگره جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با بیان اینکه فرایند تکاملی جمعیت رهپویان، انقلابی و حساس بوده است، گفت: زمانی که انقلاب اسلامی با تهاجم مواجه بود، جمعیت ما مجبور بود سهم خود را برای مقابله با دشمن ادا کند و «ما بر خلاف قواعد حزبی، مصالح انقلاب را بر منافع حزبی ترجیح دادیم»، تا جایی که در اوج شرایطی که جمعیت رهپویان می توانست برای توسعه خود از موقعیت‌های به وجود آمده استفاده کند، با توجه به شرایط انقلاب مبنی بر ایجاد مجموعه فراگیر انقلابی، وضعیت جمعیت را به شکل تعطیلی غیر محسوس کشاندیم.

وی ادامه داد: جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با مساعدت و مشارکت جمعیت رهپویان شکل گرفت و نقش بی بدیل آن در چنین موضوعی مشهود بود.

سروری با تاکید بر اینکه شرایط کشور ایجاب می‌کند احزاب انقلابی توسعه پیدا کنند تا بتوانند اهداف انقلاب را عمق بدهند، ابراز عقیده کرد: اما ساختارهای موجود کشور به خصوص ساختار انتخاباتی کشور، علیه این هدف است، چرا که ساختار انتخاباتی، ظرفیت‌های تحزب را از میان می‌برد و صرفا آن را در کارکردهای انتخاباتی خلاصه می کند.

وی افزود: کرکره احزاب در ایام انتخابات بالا می‌رود و پس از آن، رو به افول می گذارد، چون سیاست انتخاباتی کشور، صفر و صدی است.

دبیرکل جمعیت رهپویان ادامه داد: در انتخابات، یک حزب و جریانی ۴۹ درصد آرا را به دست می آورد اما سهمش صفر می شود و حزب و جریان دیگری، ۵۱ درصد آرا را به دست می‌آورد، سهمش ۱۰۰ می‌شود. این صفر و صدی برخورد کردن، کشور را از امکان چالش‌های موثر رقابتی دور کرده است.

وی با بیان اینکه شاید یک انتخاب تناسبی بتواند در کارگشایی فعالیت‌های حزبی موثر باشد؛ اظهار کرد: یعنی وقتی حزبی ۴۰ درصد آرا را به دست می آورد، باید بتواند ۴۰ درصد مجلس را به هم به دست بیاورد. پس ما نیازمند بازبینی دقیق در نظام انتخاباتی کشور و موضوع احزاب هستیم.

سروری با تاکید بر اینکه اگر احزاب، قدرتمند باشند، دولت سایه شکل بگیرد و  کشور به سمت احزاب برنامه محور برود، می توانیم شاهد رویکردهای مثبت باشیم، گفت: یکی از وظایف احزاب باید کادرسازی باشد؛ ما در کشور کادرسازی نمی کنیم بلکه از کادرهای موجود استفاده می‌کنیم.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی تاکید کرد: جوانگرایی یکی از نیازهای بزرگ کشور است؛ ما توانسته‌ایم حدود ۵۰ درصد جمعیت رهپویان را جوان کنیم، البته ۵۰ درصد دیگر هم روحیه جوانگرایی دارند و محافظه کاری هیچ گاه در جمعیت رهپویان جایی نداشته است.

وی ادامه داد: با مقتضیات زمان موجود، باید بتوانیم در مولفه‌های گفتمان انقلابی بازبینی کنیم. ما هیچ گاه در مبانی خود تجدیدنظر نمی‌کنیم اما در مسائل استراتژیک خود باید بازبینی داشته باشیم.

سروری در پایان گفت: برای برون رفت از مشکلات کشور، باید در مولفه های گفتمانی، تاکتیک‌ها و راهبردهای‌مان، نوآوری داشته باشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.