دونالد ترامپ در داخل هواپیمای ریاست جمهور در راه بازگشت از آرژانتین به خبرنگاران گفت: پیمان نفتا را رسما خاتمه خواهد داد و اگر کنگره با پیمان جدید موافقت نکند در این صورت آمریکا چاره‌ای جز بازگشت به مقررات تجاری پیش از سال ۱۹۹۴ که نفتا به اجرا درآمد ندارد.

ترامپ به خبرنگاران گفت: مقررات تجاری پیش از نفتا به خوبی جواب دادند. نفتا به هر کشوری اجازه می‌دهد با اعلام رسمی پس از شش ماه از این توافق رسما خارج شود.

رهبران مکزیک، کانادا و آمریکا روز جمعه توافق آمریکا-مکزیک-کانادا (USMCA) را که جایگزین نفتا می‌شود امضا کردند.

ترامپ در بحبوحه بدبینی دموکراتها نسبت به توافق تجاری جدید، تصمیم گرفته است به تجارت آزاد در آمریکای شمالی پایان دهد.

در گزارش تحقیقاتی کنگره به تاریخ سال ۲۰۱۶ این بحث مطرح شد که آیا رییس جمهور می‌تواند بدون موافقت کنگره از توافق تجاری خارج شود و هیچ سابقه‌ای از خروج یکجانبه رییس جمهور از توافق تجارت آزادی که توسط کنگره تایید شده است، وجود ندارد.

تصمیم درباره این موضوع نهایتا ممکن است از سوی دادگاههای آمریکا گرفته شود.

اتاق بازرگانی آمریکا سال گذشته اعلام کرده بود نفتا بدون یک توافق جدید کشاورزی آمریکا را نابود خواهد کرد و به قیمت صدها هزار شغل و فاجعه اقتصادی، سیاسی و امنیت ملی تمام می‌شود.

سران این سه کشور روی پیمانی به توافق رسیدند که جایگزین نفتا می‌شود و بیش از یک تریلیون دلار تجارت میان این کشورها را دربرمی‌گیرد.

ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ وعده داده بود پیمان نفتا را اصلاح کند. وی در طول مذاکرات، تهدید کرده بود این توافق را لغو کرده و آمریکا را از آن خارج کند.

بر اساس گزارش رویترز، رییس جمهور آمریکا کشورهای کانادا و مکزیک را وادار کرد درباره این توافق ۲۴ ساله دوباره مذاکره کنند زیرا وی معتقد بود این پیمان شرکتهای آمریکایی را تشویق کرده است مشاغل تولیدی را به مکزیک منتقل کنند. قانونگذاران کانادا و مکزیک نیز باید این پیمان را تایید کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.