هفته گذشته شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه‌ای از بازگشت قطعی کارت سوخت خبر داد. بنابراین اطلاعیه به مالکان خودرو یا موتور سیکلتی که فاقد کارت سوخت هستند از سوم تا ۲۴ آذرماه فرصت داده شد تا برای ثبت نام کارت سوخت اقدام کنند.

هم‌چنین اعلام شد که به‌طور کلی سه روش را برای ثبت‌نام کارت سوخت المثنی معرفی شده است؛ روش نخست ثبت نام مالکان خودرو یا موتور سیکلت فاقد کارت سوخت با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس+۱۰ بود که از شنبه ۳ آذرماه با ارائه مدارک لازم طبق ضوابط جاری آغاز شد.

روش دوم، مراجعه به سامانه خدمات دولت همراه به نشانی www.mob.gov.ir و ورود به گزینه درخواست کارت سوخت‌المثنی و ثبت اطلاعات است که  این سامانه از ۵ آذرماه در دسترس عموم قرار گرفته و ثبت اطلاعات در این سامانه رایگان است.

روش سوم نیز دریافت و نصب رایگان اپلیکیشن خدمات دولت همراه و ورود به گزینه درخواست کارت سوخت المثنی است.

اتصال کارت سوخت به کارت بانکی

در این میان، محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - از اتصال کارت‌ سوخت به کارت‌های بانکی خبر داد و گفت: ۱۰ میلیون خودرو در کشور کارت سوخت ندارند که باید ۳۳۰ میلیارد تومان هزینه برای آن می‌شد، درحالی‌که با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیکی و با هماهنگی بین دستگاهی و طرح اتصال به کارت بانکی این میزان صرفه‌جویی خواهد شد.

برنامه‌ریزی‌ها به این صورت بود که افرادی که فاقد کارت سوخت هستند باید برای ثبت نام اقدام کنند، یک کارت بانکی را معرفی کرده تا بتوانند از این کارت به‌عنوان کارت سوخت نیز استفاده کنند.

آخرین آماری که از سوی آذری‌جهرمی ارائه شده، حاکی است که ۵۵ درصد نازل‌های پمپ بنزین‌ها به سیستم‌های متمرکز متصل شده‌اند و ۴۵ درصد نازل‌ها به دستگاه‌های pos (پرداخت) متصل هستند. به گفته وزیر ارتباطات به محض ثبت‌نام کاربر برای اتصال کارت سوخت به کارت بانکی، بانک مرکزی به بانک دارنده کارت دستور می‌دهد که کیف پول الکترونیکی داخل کارت ایجاد شود و امکان پرداخت مبلغ سوخت از طریق کارت بانکی دارنده کارت سوخت فراهم شود.

تاکید می‌شود  افرادی که فاقد کارت سوخت هستند باید برای ثبت نام و اتصال کارت سوخت به کارت بانکی اقدام کنند و چنانچه فردی دارای کارت سوخت باشد و برای ثبت‌نام اقدام کند، کارت سوخت‌اش باطل خواهد شد.

تشریح مراحل اتصال کارت سوخت به کارت بانکی

همانطور که پیش از این اعلام شد، روش نخست ورود به سایت دولت الکترونیک، به نشانی  WWW.MOB.GOV.IR است. البته متقاضیان باید توجه داشته باشند که چنانچه از این طریق می‌خواهند برای دریافت کارت سوخت اقدام کنند، باید بر اساس زمان‌بندی‌ که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بر اساس شماره تلفن همراه تعیین کرده است، به سایت مراجعه کنند.

روش دوم استفاده از اپلیکیشن دولت همراه است که متقاضیان می‌توانند این اپلیکیشن را از فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی دانلود کنند. نسخه های Android و IOS  این اپلیکیشن از چهار منبع قابل دریافت است:

· سامانه خدمات همراه دولت (mob.gov.ir)

· ایران اپس(iranapps.ir)

· کافه بازار (cafebazaar.ir)

· اپ استور (appstore.ir)

متقاضیان بعد از این‌که اپلیکیشن مذکور را نصب کردند، باید شماره همراه خود را وارد کنند و با ارسال کد از طریق پیامک شناسایی شوند. سپس کد ملی و تاریخ تولد خود را وارد کرده و اطلاعات فردی خود را تایید کنند.

در پنجمین مرحله، باید بارکد خودروی خود را که روی کارت خودرو درج شده است، وارد و در نهایت یک کارت بانکی خود را انتخاب کنند. در مرحله آخر با تایید نهایی متقاضی خدمات سهمیه سوخت به کارت بانکی اضافه می‌شود و اگر مالک صاحب کارت سوخت باشد، کارت سوخت باطل خواهد شد.

جدول زمانبندی مراجعه به سامانه خدمات دولت همراه، براساس رقم سمت راست شماره تلفن همراه به شرح زیر است:

رقم روز  تاریخ
۹۹ دوشنبه ۱۳۹۷/۹/۵
۸۹ سه‌شنبه ۱۳۹۷/۹/۶
رقم آخر ۹ چهارشنبه ۱۳۹۷/۹/۷
رقم آخر ۸ پنجشنبه ۱۳۹۷/۹/۸
رقم آخر ۸ جمعه ۱۳۹۷/۹/۹
رقم آخر ۷ شنبه ۱۳۹۷/۹/۱۹
رقم آخر ۷ یکشنبه ۱۳۹۷/۹/۱۱
رقم آخر ۶ دوشنبه ۱۳۹۷/۹/۱۲
رقم آخر ۶ سه‌شنبه ۱۳۹۷/۹/۱۳
رقم آخر ۵ چهارشنبه ۱۳۹۷/۹/۱۴
رقم آخر ۵ پنجشنبه ۱۳۹۷/۹/۱۵
رقم آخر ۴ جمعه ۱۳۹۷/۹/۱۶
رقم آخر ۴ شنبه ۱۳۹۷/۹/۱۷
رقم آخر ۳ یکشنبه ۱۳۹۷/۹/۱۸
رقم آخر ۳ دوشنبه ۱۳۹۷/۹/۱۹
رقم آخر ۲ سه‌شنبه ۱۳۹۷/۹/۲۰
رقم آخر ۲ چهارشنبه ۱۳۹۷/۹/۲۱
رقم آخر ۱ پنجشنبه ۱۳۹۷/۹/۲۲
رقم آخر ۱ جمعه ۱۳۹۷/۹/۲۳
رقم آخر صفر شنبه ۱۳۹۷/۹/۲۴

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.