استعفای لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی این پرسش را که آیا نتانیاهو می تواند پروژه عادی سازی روابط با اعراب را پیش ببرد، قوت بخشید. نتانیاهو می‌داند اگر شیرازه کابینه‌اش از هم بپاشد هم حزب لیکود در انتخابات آتی با مشکل مواجه خواهد شد و هم آرزوی‌اش برای داشتن طولانی‌ترین دوره حکمرانی پس از بن گوریون (۱۴ سال) بر باد می‌رود و دیگر نمی‌تواند افتخار هفتمین انتخابات سرموعد کنست در طول تاریخ هفتاد ساله آن را نصیب خود کند. از همین رو، برای حفظ دولتش، سکان وزارت جنگ را شخصاً برعهده گرفت. آخرین تحولات اراضی اشغالی را با قاسم محبعلی مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه و کارشناس مسائل خاورمیانه مورد بررسی قرار داده ایم که در ادامه می خوانید:

 

جناب محبعلی پس از استعفای لیبرمن در اسرائیل تحلیلهای جدیدی در مورد آینده دولت اسرائیل شکل گرفت. به نظرتان احتمال فروپاشی کابینه نتانیاهو وجود دارد؟

 

نتانیاهو فعلا تلاش می‌کند موضوع انتخابات مطرح نشود. در حال حاضر اگر کابینه از هم بپاشد و انتخابات برگزار شود بعید است که او رأی بیاورد، چون اگر چنین احتمالی را می داد،  به سمت انتخابات می‌رفت. در حال حاضر پروژه یا پلن نتانیاهو، نزدیکی و عادی سازی روابط با اعراب است و تندروهای اسرائیل خیلی با این موضوع موافق نیستند و از همین روست که می‌خواهند جلوی این پروژه‌ را که اسرائیل همراه با آمریکایی‌ها پیش می برند را بگیرند. این تحلیل وجود دارد که نزدیکی به اعراب باعث می شود طبیعتا امتیازاتی به اعراب و فلسطینی‌ها داده شود. این است که رادیکال‌های داخل اسرائیل تلاش می‌کنند که انتخابات زودهنگام برگزار شود تا قدرت از دست نتانیاهو بیرون بیاید و نگذارند پروژه وی و متحدان آمریکایی‌اش یعنی دولت ترامپ به نتیجه برسد.

آیا استعفای لیبرمن معطوف به همین مسئله بود و یا به دلیل جنگ غزه؟ 

کنار کشیدن لیبرمن از دولت در حالی که نتانیاهو در فرانسه بود، نشان داد که این موضوع با هماهنگی نبوده است، اما عملیات مخفیانه‌ای که برای ترور برخی از رهبران گروه حماس در داخل غزه انجام شد که نه نتانیاهو می‌خواست چنین اتفاقی ظاهرا بیفتد و نه حماسی‌ها چنین روندی را دنبال می کنند توسط برخی گروههای رادیکال اسرائیل مدیریت شد. تندروهای اسرائیل می‌خواستند یک درگیری درست کنند و در سایه آن درگیری دولت نتانیاهو را ساقط کنند و بعد در آن شرایط بحرانی افکار عمومی یهودی در داخل اسرائیل بسیج کنند و بتوانند دولتی جدید توسط لیبرمن شکل دهند که حامی جریان رادیکال‌تر داخل دولت است و علاقه‌ای به تعامل با فلسطینی‌ها ندارد. در حال حاضر با توجه به سیاست‌های دولت آمریکا این هدف دنبال می شود که ائتلافی از اعراب و اسرائیل شکل گیرد. این هم اولویت آمریکا و هم اولویت نتانیاهو و هم اولویت عربستان سعودی و اعراب خلیج فارس است . این نزدیکی می تواند در طرف دیگر فشار حداکثری بر ایران وارد کند. آنها نمی‌خواهند محور ضد اسرائیلی فعال بماند و بحران آن به افکار عمومی عرب و دولت‌های عرب منتقل شود، اما رادیکال‌های اسرائیل خیلی با این پروژه موافق نیستند و می‌گویند حالا که وضعیت اعراب و اختلافات بین مسلمان‌ها و عرب‌ها در بالاترین سطح خودش است، این فرصت وجود دارد که دوباره گام‌های بعدی را برای تحکیم موقعیت اسرائیل بردارند. دقت کنید همانطور که انتقال سفارت آمریکا و شناسایی پایتخت قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل را با جدیت دنبال کردند، برخی از دولت‌های دیگر مثل استرالیا و کشورهای آمریکای جنوبی دنبال این هستند که سفارت خودشان را به شهر قدس انتقال دهند و این پروژه را پیش ببرند. ولی پیشبرد این پروژه باعث می‌شود که دولت‌های عربستان و کشورهای خلیج فارس و مصر تحت فشار داخلی قرار بگیرند و نتوانند سیاستی که کلید خورده که کشورهای خلیج فارس روابط خودشان را با اسرائیل عادی‌سازی کنند که آخرین نمونه‌اش هم سفر نتانیاهو به عمان بود را پیش ببرند. رادیکال‌های داخل اسرائیل هدف‌ گسترش سرزمینی و قصد اشغال بیشتر کرانه باختری و اخراج فلسطینی‌ها از داخل کرانه باختری را پیش می برند.

در حال حاضر برخی نظر سنجی ها از افول حزب لیکود و کاهش اقبال نتانیاهو خبر می دهد. به نظرتان با شرایط حاضر این حزب می تواند برای آینده آماده شود و اکثریت را کسب کند؟

در شرایط فعلی همانطور که نتانیاهو علاقه‌ای ندارد به سمت انتخابات برود، نشان می‌دهد که وضعیت رادیکالیسم در داخل اسرائیل امکان توفیق بیشتری دارد. یعنی چپ‌ها، حزب کارگر، حزب کار و... تضعیف شدند، نتانیاهو هم که خودش رادیکال بود، الان جریان رادیکال‌تری مثل همین حزب «اسرائیل خانه ما» قدرت بیشتری گرفته و ظاهرا احساس می‌شود که در داخل اسرائیل موقعیت بهتری پیدا کردند؛ به خصوص اسرائیلی‌هایی که در مناطق اشغالی کرانه باختری زندگی می‌کنند و علاقمند هستند که از این فرصتی که به وجود آمده با توجه به ضعفی که در این طرف است، موقعیت خودشان را تحکیم کنند و سرزمینها را گسترش دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.