زهیر أندراوس در رای الیوم نوشت: حیمی شالیف، تحلیلگر مسائل سیاسی در روزنامه عبری هآرتص، بر این عقیده است که ورطه عربستان در ماجرای قتل خاشقجی، می تواند موجب فروپاشی کامل استراتژی نخست وزیر اسرائیل شود؛ چرا که وی برای حل مساله فلسطین و اجرایی کردن معامله قرن، نقشی اساسی به بن سلمان اختصاص داده بود. علاوه بر اینکه بسیاری بر این عقیده اند که آمادگی ترامپ برای ایستادگی در کنار بن سلمان، می تواند التزام شاهزاده سعودی برای حمایت از برنامه اسرائیل در مورد فلسطین را عمق بخشد. با اینکه بن سلمان در شرایط فعلی نامتعادلی که دارد، در مورد حمایت از طرح آمریکا و اسرائیل که می تواند موجب برانگیخته شدن خشم فلسطینی ها و اعراب شود، مردّد است.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: موفقیت تبلیغاتی حماس، تصویر نتانیاهو بعنوان «اقای امنیت» را خدشه دار کرد؛ علاوه بر اینکه بحرانی که به دنبال قتل خاشقجی ایجاد شد، می تواند تبدیل به سناریوی خطرناکی برای اسرائیل شود؛ از این جهت که منجر به فروپاشی ائتلاف مخالف ایران، تحت عنوان ناتوی عربی می شود.

تحلیلگر اسرائیلی تاکید می کند نتانیاهو بخوبی می داند که ولی عهد سعودی مجبور به پرداخت بهایی برای دخالتش در جریان ترور جمال خاشقجی است و دفاع نخست وزیر اسرائیل از بن سلمان، ولو اینکه از پشت پرده باشد، به صلاح نتانیاهو نیست.

می توان گفت دیگر شرایط مثل سابق نخواهد شد و بن سلمانی که محبوب غرب بود، اکنون با کراهت شدیدی از سوی آنها مواجه شده؛ همانطور که لیندسی گراهام، عضو کمیسیون نیروهای مسلح کنگره، بن سلمان را گمراه و نابودگر خاورمیانه توصیف کرد. مساله خاشقجی، تبدیل به موضوع روز افکار عمومی شده است و نه ترامپ و نه نتانیاهو نمی توانند با یک معامله به ان پایان دهند؛ چرا که دولت پنهان واشنگتن و امپراطوری رسانه های آمریکا به آنها چنین اجازه ای نمی دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.