«در نوبت رسیدگی قرار گرفته است» این را نماینده مردم شاهین‌شهر درباره سه طرح پیشنهادی جناح راست مجلس برای مقابله با آمریکا می‎‌گوید؛ همان سه طرحی که به گفته نصرالله پژمانفر قرار است در برابر فشارهای روانی آمریکا نقش‌آفرینی کند. یکی از این سه طرح حذف دلار از معاملات ایران را پیشنهاد می‌کند. طرح دوم «طرح تنبیه کشورهای همکار با آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران» است که بر اساس آن ایران باید با هر کشوری که در اقدامات تحریمی با آمریکا همکاری می‌کند، مقابله به مثل کند و فروش نفت و گاز را به آنان ممنوع و تحریم‌هایی نیز نسبت به آنان داشته باشد.  طرح سوم نیز درباره حملات سایبری آمریکا است که پژمانفر درباره آن می‌گوید: «پس از تهدیدات آمریکایی ها در خصوص فضای مجازی ایران و انفعال برخی دلدادگان آمریکا در برابر این موضوع، این طرح از سوی نمایندگان آماده شد تا آمریکایی ها بدانند که باید به اندازه دهانشان صحبت کنند. در این طرح تأکید شده است که فضای سایبری کشور در حکم خاک کشور تلقی می‌شود و همان طور که در مقابل تعرض به خاک ایران مقابله خواهیم کرد، در صورت تعرض به فضای سایبری نیز این تعرض، تعرض به خاک کشور قلمداد شده و نیروهای مسلح در صورت تعرض آمریکا به مرزهای سایبری کشور وظیفه دارند دفاع سایبری و اقدام به مقابله انجام دهند.»

از آنجایی که این اولین‌بار نیست چنین طرح‌هایی مطرح می‌شود این سوال در ذهن نقش می‌بندد که آیا این طرح‌ها قابلیت اجرایی دارند یا تنها یک مانور نمایشی است؟

فشار روانی در مقابل فشار روانی

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر درباره وضعیت سه‌ طرح پیشنهادی برای مقابله با آمریکا به خبرآنلاین گفت: این طرح ها در فرایند نوبت است به هر حال در سال‌های اول مجلس تعداد طرح‌ها محدود است و هرچه پیش می‌رود تعداد طرح‌ها بیشتر می‌شود لذا این طرح‌ها نیز در نوبت قرار گرفته‌اند.

او درباره میزان تاثیرگذاری چنین طرح‌هایی گفت: به هر حال آمریکا یک طرحی را تصویب می‌کند که هم بار قانونی دارد و هم بار روانی از این طرف هم مجلس که هم‌ردیف مجلس نمایندگان یا کنگره آنها است باید مقابله به مثل کند. البته که ما باید روال اقتصادی کشور را به گونه‌ای پیش ببریم که در جهت اجرایی شدن این طرح‌ها باشد و کشور را در مقابل این فشارهای روانی مصون کنیم؛ ضمن آنکه اگر در این زمینه‌ها یعنی ایجاد قانون پیش‌دستی کنیم میزان اثرگذاری آن بیشتر خواهد بود.

حاجی‌دلیگانی درپاسخ به این سوال که آیا این صحبت به معنای آن است که جنبه نمایشی چنین طرح‌هایی بر جنبه‌های اجرایی می‌چربد گفت: به هر حال همان طرح‌های آمریکایی‌ها هم دو جنبه قانونی و روانی دارد ما برای خنثی کردن جنبه روانی چنین طرح‌هایی می‌توانیم طرح‌های مقابله‌ای ارائه کنیم.  

نمایشی نیست اما تاثیر زیادی ندارد

سید حسن نقوی حسینی نماینده اصولگرای مجلس و سخنگوی فراکسیون اصولگرایان نیز درباره میزان تاثیرگذاری و قابلیت اجرایی چنین طرح‌هایی به خبرآنلاین گفت: اثر گذاری این طرح ها به توان اقتصادی و ارتباطات اقتصادی ما با دیگر کشورها مربوط می‌شود هرچه ارتباط ما با حوزه‌های اقتصادی بیشتر باشد اثرگذاری این طرح ها خیلی بیشتر است.

او ادامه داد: طبیعی است که ارتباط حوزه اقتصادی کشورهای غربی با حوزه‌های اقتصادی آمریکا خیلی بیشتر است برای مثال اتحادیه اروپا با آمریکا سالانه ۴۵۰ میلیارد دلار مراوده دارد درحالی که ما با کل اروپا ۱۵ میلیارد مراوده داریم طبیعی است که تاثیر گذاری ما بر حوزه اقتصادی خیلی کمتر خواهد بود بنابراین چنین طرح‌هایی بی تاثیر نیست اما قطعا تاثیرگذاری همه جانبه نخواهد داشت.

نقوی‌حسینی در پاسخ به این سوال که وقتی  می‌دانیم تاثیرگذاری محسوسی ندارد دلیل مطرح شدن و تصویب چنین طرح‌هایی چیست آیا جنبه نمایشی دارد گفت: این طرح‌ها جنبه نمایشی ندارد بلکه جنبه مقابله‌ای دارد و در این راستا حداقل به اندازه خودمان اقدام کردیم. به هر حال ما حق مقابله به مثل داریم و این اقدامات را انجام می‌دهیم.

قانون نیاز نداریم

برخلاف حاجی‌دلیگانی و نقوی‌حسینی که نوشتن قانون را به دلیل جنبه روانی لازم می‌دانند اما مجتبی ذالنوری از دیگر نمایندگان عضو فراکسیون اصولگرایان ولایی و عضو کمیسیون امنیت ملی معتقد است قانون به اندازه کافی درباره مقابله با آمریکا وجود دارد و امروز نیازی به قانون جدید نداریم. او در این رابطه به خبرآنلاین گفت: ما به حمدالله به اندازه کافی طرح مقابله‌ای داریم و نیاز به  یک قانون و طرح جدید نیست و در کمیسیون امنیت ملی هم طرح جدیدی مطرح نشده است چرا که اولا قانون الزام دولت به اقدام متقابل و متناسب را داریم که در مهر ۹۴ و قبل از اجرای برجام تصویب شده است که در آن تکلیف دولت را مشخص کرده است.

او درباره نمایشی بودن یا نبودن این طرح‌ها نیز گفت: طرح ها الحمدلله همه موفق است و فقط باید اجرا شود و دستگاه‌های ذی‌ربط باید به میدان اجرایی شدن آن وارد شوند. در حال حاضر اجرای این طرح ها تکلیف شده است و اصلا جنبه نمایشی ندارد بلکه کاملا واقع‌بینانه است.

تا کنون چه طرح‌هایی تصویب شده است؟

در بندهای زیر نگاه کوتاهی به طرح‌های مقابله‌ای با آمریکا که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است می‌اندازیم. طبق این بندها عمده طرح‌های مقابله‌ای مجلس بعد از سال ۸۳ و بعد از پررنگ شدن چالش میان ایران و آمریکا بر سر پرونده هسته‌ای ایران است. 

 

۱- دستیابی به فناوری هسته ای صلح آمیز در سال ۱۳۸۳

۲-مقابله با توطئه های آمریکا و انگلیس در سال ۱۳۸۴

۳-الزام دولت به جبران خسارات اقدامات امریکا در سال ۱۳۹۵

۴-توسعه دیپلماسی انقلابی   در سال ۱۳۹۵

۵- مقابله با مجلس سنا  در سال ۱۳۹۶

۶-مقابله با اقدامات ماجراجویانه و غیرمتعارف آمریکا  در سال ۱۳۹۶

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.