حسین امیرعبداللهیان در دیدار با جلیس کاربونیر، معاون رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ، اظهار داشت: مردم ایران خاطرات خوبی از فعالیتهای صلیب سرخ بالاخص در دوره آزادسازی اسراء و تبادل شهدای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در ذهن دارند.

وی افزود: ما در منطقه ای حساس و بحرانی زندگی می کنیم که مسئولیت سازمان صلیب سرخ در کمک به کاهش آلام مردم بالاست، اما سرعت کمکهای بشردوستانه، عقب تر از سرعت بحرانهاست.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: اکنون شرایط انسانی در یمن وخیم است و نیازمند توجه ویژه به مسایل بشردوستانه است. سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد یمن حمایت از یک گروه خاص نیست و نگاه ما، حفظ منافع همه یمنی هاست.

وی با اشاره به سیاست های غلط آمریکا درخصوص یمن، اظهار داشت: آمریکایی ها به خوبی می دانند که سعودی، امارات و آمریکا از یک طرف صحبت از صلح و آتش بس به میان آوردند و از سوی دیگر، شدت حملاتشان را برای تصرف بندر حدیده افزایش داده اند که نتیجه این حملات، دو و نیم میلیون آواره جدید است.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل تصریح کرد: وضعیت در یمن فراتر از یک فاجعه بزرگ انسانی است و مکانیزم های عادی امدادرسانی صلیب سرخ نمی تواند کمک چندانی به مردم یمن بدهد. ضروری است برای دفاع از اعتبار این سازمان، برای برقراری صلح در آنجا نهایت تلاش خود را انجام دهید.

جلیس کاربونیر: راه حل سیاسی تنها راه پایان درگیری در سوریه و یمن است

معاون رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی گفت: میان ما و مسئولان جمهوری اسلامی ایران، در زمینه مسایل صلیب سرخ و شناخت دردهای مردم، دیدگاه مشترکی وجود دارد.

وی افزود:ایران در منطقه ای قرار دارد که کشورهای همسایه اش مانند افغانستان و عراق و کمی دورتر در یمن، شاهد جنگ و درگیری است و شرایط روز بروز بدتر می شود.

 جلیس کاربونیر اظهار داشت:ICRC  در رابطه با مسئله یمن هم نگرانیهای زیادی دارد. قبل از جنگ یمن،۹۰ درصد کالاهای اساسی از طریق بندر حدیده که یک بندر حیاتی است، وارد می شد و اکنون علی رغم همه فشارها سعی داریم تا این واردات را داشته باشیم و بودجه ای برای تامین مسایل بهداشتی، آب و غذا در نظر گرفته ایم. اما باید گفت برای ورود این کالاها به یمن مشکلات زیادی داریم و نیازمند همکاری همه طرفهای درگیر در مناقشه هستیم.

کاربونیر گفت: صلیب سرخ بدنبال یافتن یک راه حل سیاسی برای این معضل بشردوستانه است و در این رابطه به کمک جمهوری اسلامی ایران نیاز داریم.

وی در پایان اظهار داشت: در روز های آینده کنفرانسی درخصوص پیامدهای سیاسی و انسانی جنگهای سوریه و یمن برگزار می شود و هیات های صلیب سرخ مستقر در این کشورها درخصوص آخرین وضعیت این مناطق اطلاع رسانی کرده و تصمیمات جدیدی درخصوص مناطق جنگی و آسیب دیده اتخاذ خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.