الکساندر نواک در پاسخ به این‌که آیا کاهش تولید مورد بحث است، گفت: بدون تردید ما درباره این موضوع بحث کرده‌ایم و بحث خواهیم کرد. ما در تماس دائمی هستیم و درباره این مساله برای رسیدن به یک موضع تا دسامبر گفت‌وگو خواهیم کرد.

روسیه بزرگترین تولیدکننده غیرعضو اوپک است که در توافق کاهش تولید با اوپک مشارکت کرده است. مشارکت‌کنندگان در این توافق اوایل دسامبر برای تصمیم‌گیری درباره سیاست تولید دیدار خواهند کرد که ممکن است شامل کاهش اهداف تولید و تغییر مبنای کاهش تولید از اکتبر سال ۲۰۱۶ به تاریخ جدیدتری باشد.

نواک به منظور حضور در مراسم تکمیل بخش زیردریایی خط لوله گاز ترک استریم، روز دوشنبه  به همراه یک هیات روسی به ترکیه سفر کرد. وی در مصاحبه با خبرگزاری آنادولو که در وب سایت وزارت انرژی روسیه منتشر شد، اظهار کرد: توسعه این پروژه به ترکیه اجازه خواهد داد نیازهای گازی خود را مستقیما از روسیه تامین کند.

روسیه در حال حاضر از طریق خط لوله بلو استریم و کشورهای ترانزیتی به ترکیه گاز صادر می‌کند.

نیمی از ظرفیت ۳۱.۵ میلیارد مترمکعب در سال از ظرفیت ترک استریم برای بازار داخلی ترکیه اختصاص یافته است و باقی آن به اروپا صادر خواهد شد که مسیر آن از طریق بلغارستان، صربستان، مجارستان و همچنین یونان و ایتالیا در دست بررسی است.

وزیر انرژی روسیه اظهار کرد: بازار گاز اروپا برای تامین‌کنندگان مختلف کفایت می‌کند. در سال‌های اخیر گاز روسیه تنها منبع تامین اضافی در زمان سرمای شدید زمستان بوده است و ما ظرفیت آزاد و امکان افزایش عرضه گاز در هر زمانی را داریم. وی در ادامه افزود: قیمت گاز روسیه در حال حاضر ۲۵ تا ۳۰ درصد کمتر از قیمت گاز آمریکا بوده و در برخی موارد ۴۰ درصد ارزانتر است.

تجارت غیردلاری

افزایش تجارت غیردلاری احتمالا در این دیدار مورد مذاکره قرار خواهد گرفت.

نواک به خبرگزاری آنادولو گفت: این مساله همواره یکی از موضوعات مهم در دیدار میان روسای جمهور روسیه و ترکیه بوده است. ما با وظیفه افزایش گردش تجاری و پرداخت‌ها با استفاده از ارزهای لیرترکیه و روبل روسیه مواجه هستیم.

وی همچنین افزود: ارزهای ملی نقش بزرگتری را در تجارت با ایران ایفا خواهد کرد.

وزیر انرژی روسیه گفت: ما همچنان به بررسی مکانیزم‌های همکاری که یکی از آنها پرداخت پول کالاها با استفاده از ارزهای ملی است ادامه می‌دهیم و تصور می‌کنم این کار به ما امکان خواهد داد تجارت خود با ایران را گسترش دهیم. علاقه به افزایش حجم تجارت بین‌المللی به ارزهایی به غیر از دلار در روسیه به دنبال نگرانی‌ها نسبت به تحریم‌های آتی آمریکا که ممکن است دسترسی نهادهای روسی به دلار آمریکا را محدود کند، رو به رشد است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.