فایننشال تایمز در مطلبی درباره سعود القحطانی و نقش او در قتل جمال خاشقجی خبرنگار منتقد نظام عربستان می‌نویسد: "وی که از او در محافل دیپلماتیک به عنوان "شاهزاده تاریکی" یاد می‌شود مشاور سلطنتی سابق و اولین اسم در لیست تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا برای قتل جمال خاشقجی است.

او متهم شده به این‌که بخشی از برنامه‌ریزی و اجرای عملیات بوده است. این شاهزاده ۴۰ ساله که ماه گذشته میلادی از سمت سوپروایزر امور رسانه‌ای دربار سلطنتی کنار گذاشته شد ارشدترین مقام عربستانی تهدیدشده از سوی آمریکا و دارای نزدیک‌ترین پیوند با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و رهبر دوفاکتوی این کشور است.

اکنون سرنوشت او محکی است برای این‌که آیا قتل خاشقجی باعث تکانی اساسی در دربار سلطنتی و همین‌طور در میان نزدیکان ولیعهد خواهد شد یا خیر.

یک تحلیلگر سعودی گفت: او یک نام مسموم است بنابراین وی بعید است که به جایگاه رسمی برگردد اما او می‌تواند هنوز در تعامل با آرای عمومی نقش ایفا کند.

وی خاطرنشان کرد: او دوستی شخصی با محمد بن سلمان دارد و عربستان سعودی نیز از نظام قضایی شفافی برخوردار نیست. مفهوم پاسخگویی در قبال دوستان شاهزاده وجود ندارد.

متهم شدن این فرد که از او به عنوان «مجری» محمد بن سلمان یاد می‌شود به دست داشتن در این قتل کار را برای ریاض به منظور دور کردن ولیعهد از این عملیات دشوار می‌سازد و متعاقب آن کار هم‌پیمانان غربی عربستان سعودی برای پذیرفتن روایت عربستان سعودی درباره‌ این قتل و این‌که کار یک گروه خودسر بوده، سخت‌تر خواهد شد.

دادستان عربستان سعودی روز پنج‌شنبه اعلام کرد: به دنبال مجازات اعدام برای پنج متهم از ۱۱ نفر متهم شده در ارتباط با قتل خاشقجی است.

او اضافه کرد که «یک مشاور سابق» - که فرض شده القحطانی است چون تنها مشاور علنا ارتباط داده شده با پرونده است – رهبر این تیم را پیش از آنکه به ترکیه اعزام شود ملاقات کرده است. اما سعود القحطانی دستگیر نشده است.

معاون دادستان کل عربستان سعودی در پرسشی درباره وضعیت او گفت: او ممنوع الخروج و تحت تحقیقات است.

القحطانی که فارغ‌التحصیل رشته حقوق بوده و در درجه اول به دربار سلطنتی تحت پادشاهی ملک عبدالله پیوست سال گذشته توییت کرد که دستورات پادشاه و ولیعهد را اجرا می‌کند.

یک چهره مخالف حکومت عربستان سعودی در بریتانیا گفت: جایگاه وی به عنوان یک مبارز سایبری با ۱.۳۵ میلیون دنبال‌کننده در توییتر به عنوان مقام‌های نزدیک به ولیعهد تقویت شد.

این شخص گفت: نمایندگان محمد بن سلمان به گونه‌ای هستند که با مسائلی نظیر مخالفان اعضای دربار سلطنتی و کنترل وزیر خارجه سروکار دارند و وی به این شخص بسیار متکی است.

به گفته فعالان عربستان سعودی، سعود القحطانی همچنین اقدام به مرعوب کردن وبلاگ‌نویسان و فعالان و خبرنگاران عربستانی در دو سال گذشته و پیگیری یک ارتش از ترول‌های فیلتری به منظور مرعوب و حمله کردن علیه دولت کرده است. جایگاه او بعد از آنکه عربستان سعودی سال گذشته قطر را تحریم کرد تقویت شد.

مقام‌های غربی گفتند: او تقویت کننده پیام نفرت علیه قطر و در نظر گرفتن هر کسی به عنوان خائن و حتی تروریست به اتهام تعامل با قطر بوده است.

خاشقجی چند ماه پیش از قتلش نسبت به رویکرد القحطانی علنا اظهار نگرانی کرده بود و در ماه فوریه نوشت که این مشاور یک لیست سیاه دارد و از عربستان سعودی‌ خواسته تا نام‌هایی را به آن اضافه کند.

القحطانی برای کمپین ضد فساد سال گذشته محمد بن سلمان نیز نقش محوری ایفا کرد و اهداف این کمپین را با هماهنگ‌کننده قرارهای ملاقات به بهانه‌های واهی به دام انداخته است.

فعالان می‌گویند از زمان مرگ خاشقجی لفاظی‌های تهاجمی مورد استفاده ارتش توییتری القحطانی مشهور به E-FLIES "مگس‌های الکترونیکی" چندان کاهش نداشته که نشان می‌دهد اخراج او صوری بوده است.

به عنوان مثال رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بعد از طرح گفته‌اش در خصوص صدور دستور قتل خاشقجی از جانب «عالی‌ترین سطوح» حکومت عربستان مورد تهاجم توییتری قرار گرفت و روزنامه واشنگتن پست نیز بعد از منتشر کردن مقاله‌ای از سوی اردوغان برای طرح این ادعاهایش تهاجم مشابهی را تجربه کرد.

یحیی عسیری فعال حقوق بشری عربستانی گفت: E-FLIES هنوز فعال است و این به آن معنی است که او هنوز فعال است.

القحطانی هیچ اظهارنظر علنی درباره اخراج خود یا قتل خاشقجی مطرح نکرده است اما از زمان اخراجش چند بار بیوگرافی توییتر خود را تغییر داد.

یک روزنامه‌نگار عربستان سعودی اضافه کرد که جو فوق‌ملی‌گرایانه از سوی القحطانی به راه افتاده است.

آنها هیولایی به راه‌ انداختند که نمی‌توان آن را کنترل کرد و شما نمی‌توانید دوباره آن را به قفس برگردانید و امیدوار باشید او به نعره‌کشیدن ادامه نخواهد داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.