این سایت انگلیسی در ادامه اعلام کرد، تماس‌هایی که مسؤولان ترکیه در اختیار دارند، تصویر کاملی از دستورات، تیم‌ها و ماموریت‌های مختلف محول شده از ریاض را برای آنها ترسیم کرده و طبق اظهارات یک مسؤول ترکیه‌ای، محتوای این فایل‌های صوتی عرصه را بر رهبران عربستان که تلاش می‌کنند خود را از رسوایی قتل خاشقجی برهانند، تنگ‌تر می‌کند.

این مسؤول ترکیه در ادامه گفت: آنکارا قصد دارد جزئیات تماس‌های گرفته شده از داخل ساختمان کنسولگری و تماس‌های خارجی برقرار شده با این ساختمان را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد و این شیوه‌ای است که ترکیه از زمان ترور روزنامه‌نگار منتقد عربستانی به دست تیم ۱۵ نفره عربستانی در پیش گرفته است.

اطلاعات ترکیه بررسی مکالمات مربوط به خاشقجی از اولین ورودش به کنسولگری در تاریخ ۲۸ سپتامبر گذشته جهت دریافت مدارک مربوط به ازدواجش با خدیجه چنگیز، پژوهشگر ترکیه‌ای را آغاز کرد.

مسؤول ترکیه‌ای یاد شده تاکید کرد، طرح ترور خاشقجی از همان لحظه‌ای که کنسولگری را ترک کرد و قرار شد چهار روز بعد برای دریافت اسناد درخواستی‌اش به این ساختمان بازگردد، کلید خورد.

وی افزود: مسؤولان آنکارا از اینکه چه اتفاقی در داخل کنسولگری عربستان از زمان ورود خاشقجی به آنجا در تاریخ ۲۸ سپتامبر گذشته تا سومین روز پس از ترور او در تاریخ دوم اکتبر گذشته رخ داده، اطلاع دارند.

به گفته این منبع، علاوه بر اینها مسؤولان ترکیه‌ای می‌دانند تیم‌های مختلفی که در این جرم دست داشتند، چه زمانی وارد شدند و موضوع گفت‌وگوهایشان در داخل کنسولگری چه بود است، همچنین آنکارا از شیوه‌ای که آنها از آن جهت آماده‌سازی طرح خود برای ترور در پیش گرفتند، نحوه تقسیم‌شان به گروه‌های مختلف و ماموریت محول شده به هر گروه اطلاع دارد.

از مهمترین مکالمه‌هایی که سازمان اطلاعات ترکیه در اختیار دارد، گفت‌وگوی انجام شده میان محمد العتیبی، کنسول عربستان در استانبول و احمد عبدالله المزینی، وابسته نظامی عربستان در استانبول است.

سایت میدل ایست آی گزارش داد، در جنایت ترور خاشقجی نگاه‌ها خیلی روی المزینی متمرکز نبوده و مشخص نیست که آیا او از جمله ۲۱ نفری بوده که ریاض آنها را بازداشت کرده است یا نه.

در این راستا روزنامه صباح نزدیک به دولت ترکیه، وابسته نظامی عربستان را مغز متفکر طرح ترور خاشقجی توصیف کرد.

در روز ترور خاشقجی تماس‌های تلفنی یک مسؤول عربستانی توجه‌ها را به خود جلب می‌کند و آن هم ۱۹ تماس تلفنی ماهر عبد العزیز المطرب، رئیس تیم ترور با ریاض است، او افسری است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را همراهی می‌کند.

این سایت انگلیسی در ادامه گزارش داد، المطرب در روز ترور خاشقجی چهار بار با سعود القحطانی، مشاور سابق ولیعهد عربستان تماس گرفت و اطلاعات ترکیه بر این باور است که القحطانی عملیات ترور را از داخل دفتر ولیعهد مدیریت می‌کرده است.

مسؤول ترکیه‌ای یاد شده افزود: احمد عسیری، معاون سابق رئیس سازمان اطلاعات عربستان اجازه انجام این ترور را صادر کرد اما القحطانی کسی است که بخش مهمی از این عملیات ترور را مدیریت کرد.

ریاض پس از رسوایی قتل خاشقجی، القحطانی و عسیری را از سمت‌هایشان برکنار کرد. این دو از جمله چهره‌هایی هستند که مسؤولان عربستانی در چارچوب تحقیقات دادستانی کل درباره قتل خاشقجی آنها را بازداشت کرده‌اند.

دادستان کل عربستان در بیانیه آخر خود اعلام کرد، رئیس تیم ترور دستور ترور خاشقجی را صادر کرده است نه عسیری یا القحطانی.

سایت میدل ایست آی روز جمعه در گزارشی طولانی اعلام کرد، یک مسئول ترکیه‌ای به این سایت اطلاع داده که جینا هاسپل، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در سفری به ترکیه جهت رایزنی و گفت‌وگو درباره پرونده خاشقجی در تاریخ ۲۳ اکتبر همراه با تیمی ۳۵ نفره از جمله کارشناسان رمزگشایی فایل‌های صوتی، زبان‌شناسان، کارشناسان لهجه عربستانی و نیز کارشناسان آواشناسی وارد ترکیه شد.

این سایت افزود، تجربه کارشناسان سیا و تکنولوژی‌هایی که آنها در اختیار داشتند، موجب کشف اطلاعات بیشتری از این فایل‌های صوتی شد و اطلاعات آمریکا از مکالمه تلفنی مطرب با ریاض مطلع شد که در آن مطرب می‌گوید، "به رئیس‌ات بگو ماموریت انجام شد". سیا حدس می‌زند شخص مورد نظر در این گفت‌وگو همان بن سلمان است و منظور از ماموریت نیز قتل خاشقجی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.