مضاوی الرشید، استاد مهمان در مرکز خاورمیانه در دانشکده اقتصاد لندن در مقاله‌ای برای سایت میدل ایست آی نوشت: درخواست دادستان عربستان سعودی برای اعدام پنج تن از اعضای تیم ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی و بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا درباره‌ تحریم‌ شخصیت‌های اصلی در این پرونده، راه فراری برای خروج محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی از بحران کنونی و تبرئه شدن وی از جنایت قتل خاشقجی فراهم می‌کند. با این حال این خروج احتمالا خیلی راحت نیست. بیانیه دادستان کل عربستان سعودی مثل یک فیلم ترسناک بود که بازیگرانی خشن و کارگردانی نامشخص داشت.

مضاوی گفت: محمد بن سلمان درباره اعدام پنج تن از اعضای تیم خاشقجی با بحران بزرگی مواجه است و معلوم نیست که آیا از آنها به خاطر این‌که دستورات وی را اطاعت کردند حمایت خواهد کرد یا آنها را اعدام خواهد کرد. اگر آن‌ها را اعدام بکند خود را به مهلکه انداخته و اگر این کار را نکند باز هم خود را گرفتار کرده است.

این نویسنده گفت: اگر وی قاتلان را اعدام کند جامعه جهانی می‌گویند او فردی است که عدالت در عربستان سعودی را اجرا کرده است و اعدام این افراد وی را از هرگونه مسئولیت قتل خاشقجی حداقل در زمان کنونی تبرئه خواهد کرد، اما پیام خطرناک و ناراحت‌کننده‌ای برای زیردستان مخلص و مطیع او یعنی سازمان اطلاعات، دستگاه‌های امنیتی و جوخه مرگ خواهد داشت.

وی تاکید کرد: قتل خاشقجی یک موضوع است و اعدام پنج تن از مزدوران نزدیک به محمد بن سلمان موضوع دیگری است، چرا که این مزدوران فکر می‌کردند به خاطر خلاص کردن محمد بن سلمان از شر "روزنامه‌نگار آشوبگر" پاداش دریافت خواهند کرد نه این‌که در یکی از میدان‌های ریاض اعدام شوند. اگر قاتلان اعدام شوند مزدوران سعودی به اعتبار کسی که برایش کار می‌کنند شک خواهند کرد، چرا که هیچ چیزی نگران‌کننده‌تر از این نیست که دستورات مربوط به قتل را اطاعت کنی اما به محض اطاعت این دستورات به بهای زندگی خودت تمام شود. امکان ندارد که سازمان اطلاعات و دستگاه امنیت عربستان سعودی به سادگی از کنار این مساله بگذرد و به تایید و پیروی از محمد بن سلمان ادامه بدهند. آنها در نهایت می‌دانند که کسانی هستند که بهای عملیاتی که به صورت اشتباه رخ می‌دهد را خواهند پرداخت.

این نویسنده نوشت: اگر محمد بن سلمان قاتلان را اعدام نکند همچنان سوال درباره این‌که چه کسی دستور عملیات را داده است باقی خواهد ماند و باعث می‌شود که همچنان وی متهم اول درباره این پرونده باشد. در این صورت محمد بن سلمان همچنان در جایگاه متهم به خاطر برعهده نگرفتن مسئولیت قتل خاشقجی و حمایت از کسانی که دستورات او را اطاعت کرده‌اند باقی خواهد ماند. در صورتی که جهان و به ویژه خانواده خاشقجی شاهد تحقیقات مستقل بین‌المللی نباشند، جنایت قتل وی همچنان و حتی در آینده دور گریبانگیر نظام عربستان سعودی خواهد بود و احتمال ندارد که اعدام قاتلان یا حمایت از آنها به فراموشی این پرونده منجر شود. در این صورت محمد بن سلمان خود را در قلب فاجعه‌ مطالبه‌گری افکار عمومی درباره این پرونده خواهد یافت. احتمالا ملک سلمان از طریق تاکید بر این‌که ولیعهد همچنان در جایگاهش باقی می‌ماند، در کاهش هجمه علیه او موفق شود اما نمی‌تواند تا ابد از پسرش حمایت کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.