بعد از گذشت چند هفته از پخش برنامه «فرمول یک» با حضور پدری که ادعا کرده بود در پرداخت هزینه‌های درمان و داروهای فرزند مبتلا به سرطانش با مشکل مادی مواجه است و حتی به این خاطر کلیه‌اش را هم فروخته، صبح امروز (دوشنبه ۲۷ آبان) علی ضیا در یک نشست مطبوعاتی توضیحاتی درباره این مسئله و حواشی آن داد؛ توضیحاتی که به نظر چندان کامل و روشن نبود و نقاط مبهم این ماجرا همچنان به قوت خود باقی هستند. زمان یک ساعته جلسه که البته با کمی ارفاق بیشتر شد، فرصت شفاف شدن برخی موارد را فراهم نکرد و البته توضیح درباره پاره‌ای دیگر از مسائل هم به زمانی موکول شد که ابعاد این ماجرا لااقل برای تهیه‌کننده و مجری برنامه روشن‌تر شود.

به نظر می‌رسد در این جلسه با وجود اینکه هدف برگزارکنندگانش پاسخ به سوالات و روشنگری درباره حاشیه‌های به وجود آمده بود، اما در نهایت این مهم عملی نشد.

مهمان ما قبلا در شبکه زنجان حضور داشته است

علی ضیا، تهیه‌کننده و مجری «فرمول یک» پس از توضیحاتی درباره چگونگی آشنایی با افشین ولی‌خانی و پسرش درباره لزوم تحقیق برای حضور مهمان‌ها در برنامه گفت: «برای حضور هر مهمان تحقیقات لازم انجام می‌شود؛ اگر کوتاهی بوده بحثی است که در همه جا وجود دارد. برخی مشکلات و پیچیدگی‌ها وجود دارد که در هر برنامه تلویزیونی اجتناب ناپذیر است. در نظر داشته باشیم که ویدئوی این فرد پیش از برنامه ما در شبکه خبر زنجان به شکل گسترده پخش شده است، ما به اندازه یک برنامه تلویزیونی زنده برای حضور مهمانمان تحقیق کردیم و از این پس خیلی بیشتر دقت و تحقیق خواهیم کرد.»

ضیا با اشاره به هدف از دعوت این مهمان ادامه داد: «ما با علم به اینکه این پدر درگیر خرید دارو برای فرزندش است او را دعوت کردیم. او به ما گفت که کلیه‌اش را برای خرید داروهای فرزندش فروخته است؛ این حرف را در برنامه هم گفت. بعد از برنامه حواشی پیش آمد و ما متوجه شدیم که فروش کلیه برای خرید دارو نبوده؛ چون گرفتار بوده کلیه خود را فروخته و از انجمن کلیه هم حدود دو و نیم میلیون گرفت. پس از آن از این پول بخشی را به گیرنده کلیه داد و این چرخه ادامه پیدا کرد. ما در برنامه خود روی صداقت آدم‌ها حساب کرده‌ایم.»

به دادگاه احضار شدم

احضار ضیا به دادگاه  از دیگر بحث‌های مطرح شده در این نشست بود که این مجری درباره‌اش توضیح داد: «هر کسی که می‌گوید من به دادگاه احضار شدم، یک برگه احضاریه به من نشان دهد. دادستانی استان زنجان از من درخواست کرد که برای بسته شدن پرونده توضیحاتی را ارائه بدهم اما خودم نخواستم و درخواست کردم که این اتفاق رقم نخورد. من اگر جلوی این حساب را نگرفته بودم، حدود یک میلیارد تومان از حساب خارج می‌شد و اگر به دادستانی رفتم به اختیار خودم بود و احتیاجی به احضاریه نبود. خودم خواستم که مسئولان ذیربط ورود پیدا کنند و درباره این موضوع تحقیق شود.»

ضیا در بخش دیگری از صحبت‌هایش اضافه کرد: «من کم دادگاه نرفته ام و برخی اوقات هم خیلی سخت رفتم؛ ولی هیچ وقت نگفتند که علی ضیا احضار شد. اتفاقاً من به خاطر ژن خوب بودن به دادگاه رفتم اما خودم احساس ژن خوب بودن را نمی‌کنم. اینکه به دادسرا رفتم، بنا به خواهش دوستان بوده و آن‌ها گفتند که خارج از وقت اداری به دادسرا بروم. در واقع خودم پیگیر اتفاقات این پرونده بودم و شاید روزی دوبار تلفنی با دادستان صحبت می‌کردم.»

من باید درد مردم را بگویم

تهیه‌کننده و مجری «فرمول یک» درباره هدف از دعوت مهمانی که حاشیه‌ساز شده هم گفت: «مسئولیت من گفتن درد مردم است و در این برنامه فقط درد یک پدر درد کشیده را گفتم؛ آیا واقعا ما بچه سرطانی نداریم که با مشکل دارو دست و پنجه نرم نکند؟ آیا من با احساسات مردم بازی کردم؟ مرجع من برای تحقیقات برنامه نهادی مثل محک نیست؛ مرجع من دکتر یا افراد آشنا با سوژه ام هستند. البته باید در یک بستر تخصصی از محک هم پرسید، اما درباره این سوژه باید از خود دکترهای این بچه پرسیده می شد. نمی‌دانم چرا وقتی این ویدئو در شبکه اشراق زنجان پخش شد، کسی به سراغ درد این پدر و فرزند نرفت. یکی از دغدغه‌های اصلی من در این برنامه این بود که این پدر آبرو دارد و در یک شهر کوچک باید مراقبش باشیم. شاید این اتفاقات می‌توانست در یک فضای خصوصی حل شود و این حواشی رخ نمی‌داد اما من فکر می‌کنم که باید این پدر هم درباره این اتفاقات صحبت کند.»

او درباره سرانجام پول‌های جمع آوری شده هم توضیحاتی داد اما درنهایت به نظر می‌رسد همچنان این موضوع مبهم است. با این حال ضیا توضیح داد: «پدر این بچه از همان ابتدا بخشی از پول را برای رفع مشکل فرزند خود برداشت کرد. حدود ۸۰ میلیون از یک صبح تا بعد از ظهر، از حساب خارج شد و وقتی خارج شد ما متوجه شدیم. بلافاصله با پلیس فتا تماس گرفتیم و درخواست بسته شدن آن حساب را دادیم چون باید از پول‌های مردم حفاظت می‌کردیم. باقی این مبالغ باید برای کودکان سرطانی خرج شود البته این گزینه که پول‌ها به حساب مردم بازگردد هم روی میز دادستانی وجود دارد.»

تلاش می‌کنم زندگی شفافی داشته باشم

ضیا افزود: «دادستان به من گفته که بخشی از این پول را به این پدر می دهیم. من امید دارم که اتفاقی برای این پدر رخ ندهد و همه چیز درست پیش برود. من منت دار مردم هستم و رویکردم در برنامه تلویزیونی این است که با صداقت پیش روم.»

این مجری در پایان صحبت‌هایش هم تاکید کرد: «در برنامه تلویزیونی به ویژه در یک برنامه زنده، مهمان برنامه ما هر اظهار نظری می‌تواند داشته باشد. من مجری هستم و صدا خفه کن نیستم. سال گذشته خانم کتایون ریاحی به برنامه ما آمد و درباره مشکلات شنوایی بچه‌های کم شنوا گفت، آن هم در زمانی که این همه هجمه دلار و ارز رقم نخورده بود. مهمان برنامه ما با هر لحنی که خواست صحبت کرد، جالب اینجاست که بعد از برنامه من بازخواست شدم. تلاش من این است که یک زندگی شفاف و سفید داشته باشم و خودم را درگیر وظیفه‌ای می‌کنم که از دغدغه و درد مردم بگویم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.