ورایتی گزارش داد، فیلم «سایه» ساخته «ژانگ ییمو» که اولین نمایش‌ جهانی خود را در جشنواره فیلم «ونیز» و سپس در تورنتو تجربه کرد، در ۱۲ بخش از جمله بهترین فیلم و کارگردانی جوایز اسب طلایی کشور تایوان نامزد کسب بود و در نهایت جایزه بهترین کارگردانی و همچنین سه جایزه در بخش‌های فنی دریافت کرد. 

گرچه «ژانگ ییمو» چهره‌ای شناخته شده در عرصه سینمای جهان است اما این اولین بار بود که وی نامزد شاخه بهترین کارگردانی جوایز اسب طلایی می‌شود.

«ژانگ ییمو» یکی از برجسته‌ترین فیلمسازان چینی است که در حوزه‌های درام، کمدی و فیلم‌های تاریخی - اکشن فعالیت دارد. بسیاری از کارهای او در فستیوال‌های مهم جهانی نمایش داده شده است و فیلم قبلی او «دیوار بزرگ چین» نام داشت که در آن «مت دیمون» نقش یک سرباز کهن چینی را ایفا کرده که به مبارزه با موجودات شیطانی می‌پردازد که در نهایت به فروش ۳۳۵ میلیون دلاری در گیشه جهانی دست یافت. 

 «ذرت سرخ» برنده خرس طلای جشنواره‌ برلین، «جو دو» نامزد نخل طلای جشنواره‌ کن و اولین فیلم نامزد جایزه‌ اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی سینما چین، «فانوس قرمز را بیافروز» که دومین نامزدی اسکار فیلم خارجی را برای وی به ارمغان آورد، «داستان کیو جو» برنده شیر طلای جشنواره‌ ونیز، «زیستن» برنده جایزه‌ بزرگ هیات داوران و بهترین بازیگر زن کن،‌ «نه یکی کمتر» که دومین شیرطلای ونیز را برای «ژانگ ییمو» به همراه داشت، «به‌سوی خانه» برنده جایزه‌ خرس نقره‌ای و کلیسای جهانی از جشنواره‌ برلین، از مهم‌ترین آثار و جوایز این سینماگر چینی هستند.

در سایر بخش‌های جوایز اسب طلایی تایوان، فیلم «فیلی که بی حرکت نشسته است» به کارگردانی «هوبو» برنده جایزه بهترین فیلم بلند و بهترین فیلمنامه اقتباسی شد، این فیلم بر اساس رمانی نوشته خود «هوبو» ساخته شده که سال گذشته در سن ۲۹ سالگی خودکشی کرد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.