&#۳۹;ماشیائو گونگ&#۳۹; روز جمعه در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران داخلی و خارجی در پکن خاطر نشان کرد کشورهایی که با چین رابطه دیپلماتیک دارند نمی توانند چنین مراوداتی با تایوان که بخش لاینفک خاک چین محسوب می شود برقرار کنند.

وی بشدت با هرگونه ارتباطات رسمی و نظامی آمریکا و دیگر کشورها با تایوان مخالفت کرد و هشدار داد این اقدامات می تواند به مناسبات آنها با چین لطمه بزند.

سخنگوی اداره امور تایوان در دولت چین از آمریکا خواست به بیانیه ها و اسنادی که درباره تایوان با چین امضا کرده است پایبند باشد و اصل چین واحد را نقض نکند و شرایط مطلوب و صلح آمیز در منطقه را به مخاطره نیندازد.

&#۳۹;برنت کریستینسن&#۳۹; رییس موسسه آمریکا در تایوان که مسئولیت روابط این کشور با تایوان را بردوش دارد، ماه گذشته میلادی گفته بود واشنگتن خود را مسئول بالا بردن توان دفاعی و نظامی تایوان می داند و برای این منظور از این جزیره حمایت خواهد کرد.

تارنمای &#۳۹;یی سی&#۳۹; چین نیز گزارش کرده است که در ماه جاری میلادی آمریکا دو فروند از ناوشکن های دارای موشک های هدایت شونده را به نیروی دریایی تایوان فروخته است.

چین بر این باور است که آمریکا با استمرار فروش های تسلیحاتی خود به تایوان خطر رویارویی نظامی در منطقه را افزایش می دهد اما هرگز به اهدافش دست نخواهد یافت و هر اقدامی برای جدا کردن تایوان از چین محکوم به شکست است.

چین، منطقه تایوان را که در سال ۱۹۴۹ میلادی در پایان جنگ داخلی از این کشور جدا شد، همچنان بر اساس قانون &#۳۹;اصل یک چین&#۳۹; بخشی از خاک خود می داند.

مقام های چین و تایوان در سال ۱۹۹۲ میلادی به توافق رسیدند هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل «چین واحد» باشد بر اساس این اصل، ‌چین و تایوان به یک کشور که همان سرزمین مادری است تعلق دارند.

بر اساس اصل &#۳۹;یک چین&#۳۹; هر کشوری که دارای روابط رسمی با پکن است حق ندارد با مقام های تایوانی ملاقات کند.

اما از زمانی که «تسای اینگ ون» در سال ۹۴ شمسی به عنوان اولین زن تایوانی از حزب حاکم دمکراتیک ترقی خواه رئیس حکومت تایوان شد، روابط دو سوی تنگه تایوان (چین و تایوان) تیره شده است.

حزب او از نظر چین، دارای دیدگاه های استقلال طلبانه است و بخش هایی از اساسنامه آن از استقلال و منفک شدن تایوان از چین حمایت کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.