تشدید رقابت بازارهای سینما در شرق و غرب جهان

فروش فیلم‌ها در سینماهای چین در برخی اوقات مثل همین هفته‌ای که گذشت، رکوردهای فروش را در باکس آفیس آمریکا و کانادا جابه‌جا می‌کند و با اختلاف در صدر فروش می‌ایستد. گو اینکه سینماهای چین به تنهایی دوران طلایی سینماهای آمریکا را به چالش کشیده‌‌اند و حالا بازاری بزرگ‌تر از هالیوود برای فروش فیلم‌ها ایجاد کرده‌اند. پرفروش‌ترین فیلم هفته گذشته در سینماهای آمریکا که فروش فوق‌العاده‌ای هم داشته است، ۶۶ میلیون دلار فروخته و این در حالی است که صدرنشین فروش سینماهای چین در همین یک هفته که برای اولین بار اکران شد، گیشه ۱۰۲ میلیون دلاری را تجربه کرده است. اما این همه ماجرا نیست. به رغم این تفاوت در فروش صدرنشین‌ها، کفه فروش دیگر فیلم‌ها به سمت بازار آمریکا سنگینی می‌کند. غیر از صدر پرفروش‌ها، چهار فیلم بعدی جدول فروش در آمریکا ۵۸ میلیون دلار فروخته‌اند و چهار فیلم برتر جدول فروش در چین کمتر از نصف این مقدار؛ ‌یعنی تنها ۲۵ میلیون دلار. از این نظر بازار سینمای آمریکا ثبات بیشتری در میان مخاطبانش دارد. به هر حال مجموع پنج فیلم پرفروش هر دو بازار بزرگ سینما نزدیک به هم است و این رقابت ده‌ها میلیون دلاری در روزهای آینده نیز تشدید خواهد شد.

بازار چین

فیلم سینمایی «سم» (زهر) با بازی «تام هاردی» با فروش غافلگیرکننده ۱۰۲ میلیون دلاری خود در اولین اکران با فاصله و اقتدار در صدر گیشه چین جای گرفت. این فیلم همچنین دومین فیلم بزرگ اَبَرقهرمانی در چین محسوب می‌شود و پنجمین فیلم بزرگ وارداتی و بزرگ‌ترین فیلم محصول کمپانی سونی در این کشور است.  فروش فوق‌العاده این فیلم در گیشه چین توانست ۷۳ درصد از درآمد کل این هفته فهرست پرفروش‌های باکس‌آفیس را به خود اختصاص دهد. جایگاه دوم باکس‌آفیس چین با افت حدودا ۱۰برابری نسبت به فیلم اول به فیلم انیمیشن ژاپنی «کارآگاه کونان: عامل صفر» با ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار که ۷ و نیم درصد کل فروش باکس‌آفیس را شامل می‌شود، رسید.

موفقیت مقتدرانه فیلم «سم» محرکی مثبت برای مارکت اکران سینمایی چین محسوب می‌شود که طی ۹ آخر هفته گذشته مجموع فروش تمام ۱۰ فیلم‌ برتر در این کشور، رقمی زیر ۱۰۰ میلیون دلار بوده است، فروش خوب این فیلم باعث شد که این رقم به ۱۴۰ میلیون دلار برسد و رقم سالانه فروش را به ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برساند که ۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. امتیاز آخر هفته «سم» آن را در مقام پنجم بزرگ‌ترین فیلم امسال در چین و سومین فیلم بزرگ بیرون از این کشور در دوره سال جدید نشان می‌دهد؛ مقایسه فوری این فیلم با «دنیای ژوراسیک: سقوط پادشاهی» که در وضعیتی مشابه با ۱۱۱ میلیون دلار اکران آغازین به فروش ۲۶۱ میلیون دلاری در این کشور رسید. مکان سوم باکس‌آفیس چین به فیلم «سرقت توفانی» با فروش ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار دلاری می‌رسد. این فیلم که محصول آمریکاست در ۱۰ روز اکران در چین ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار فروش داشته است.

مکان چهارم باکس‌آفیس به فیلم «نامه آخر» با ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار در سه روز اول اکران خود می‌رسد. جایگاه پنجم به فیلم «فندق‌شکن و چهار قلمرو» با ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار می‌رسد که در هفته دوم اکران خود به‌سر می‌برد. این فیلم محصول کمپانی دیزنی است و در مجموع ۱۰ روز اکران ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار کسب کرده است.

بازار آمریکا

با وجود اکران فیلم‌های اکشن و هیجان‌انگیزی چون «ارباب»‌ و «دختر در تار عنکبوت» در این هفته از تازه اکرانی‌ها، گویا «گرینچ دکتر زئوس» برای مردم از جذابیت بیشتری برخوردار بوده و این انیمیشن با ۶۶ میلیون دلار فروش، رتبه یک باکس آفیس این هفته را برای خود کرد.فیلم گرینچ که محصول مشترک یونیورسال و ایلامینیشن است،‌ درباره موجودی خیالی و دست‌پرورده نویسنده آمریکایی تئودور زئوس گیسلر است که همه جا او را با نام دکتر زئوس می‌شناسند. او شاعر، نویسنده کتاب‌های کودک، انیماتور و فیلمساز بود و کاریکاتورهای سیاسی هم می‌کشید. گرینچ را اولین‌بار سال ۱۹۵۷ در کتاب «چگونه گرینچ کریسمس را دزدید» دیدیم. یک موجود پشمالو که به رنگ آواکادوی سبزرنگ است. گرینچ ۵۳ سال از عمرش را بالای یک صخره در انزوا و تنهایی زندگی کرده بود و به شهر درخشان و رنگارنگ زیرپایش نگاه می‌کرد. سر و صداهای زمان کریسمس برای گرینچ آزاردهنده بود به‌خصوص سرود «آواز کریسمس» اعصابش را به هم می‌ریخت. به کمک سگش گرینچ خودش را به جای سانتاکلاوس (بابا نوئل) جا می‌زند و وارد خانه مردم می‌شود تا وسایل‌شان را بدزدد.

رتبه دوم فروش در اختیار فیلم «حماسه کولی» ساخته برایان سینگر با بازی رامی مالک داستان گروه موسیقی راک کوئین و خواننده اصلی گروه یعنی فردی مرکوری است. مرکوری یکی از اولین کسانی است که قربانی بیماری ایدز شد. فیلم «حماسه کولی» از پیش‌بینی هفته پیش تحلیلگران سایت موجو بهتر فروخت و با توجه به فروش ۵/ ۳۸ میلیون دلاری‌اش انتظار می‌رود که خیلی زود به فروش بالای ۱۰۰ میلیون دلار دست پیدا کند. امتیاز فیلم در متاکریتیک ۴۹ از ۱۰۰ است. منتقدان از کارگردانی برایان سینگر راضی نبودند اما به‌نظر می‌رسد طرفداران گروه کوئین موفق شده‌اند از فیلم حمایت کنند. فیلم خارج از مرزهای آمریکا ۱۸۵ میلیون دلار فروش داشته است. طبعا میزان فروش‌ آن در انگلستان بیشتر از بقیه کشورها بوده است.

در رتبه سوم جدول فروش فیلم «overlord» را داریم. یک فیلم ترسناک ماوراءالطبیعه به کارگردانی ژولیوس ایوری درباره یک جوخه از سربازان آمریکایی که پشت خطوط دشمن با ترس روبه‌رو می‌شوند. امتیاز متاکریتیک فیلم ۵۸ از ۱۰۰ است. منتقدان آن را با «کال آف دیوتی» مقایسه کرده‌اند. فیلمی که همان انتظاراتی را که از یک فیلم زامبی دارید برآورده می‌کند و در عین حال وحشت جنگ را هم به تصویر می‌کشد. مشکلش این است که حتی در تعلیق‌برانگیزترین سکانس‌هایش هم فیلم به شدت آشنا به‌نظر می‌رسد و این آشنایی مانع از شگفت‌زده شدن تماشاگر می‌شود. فیلم در ۵۲ بازار بین‌المللی هم به نمایش درآمده است.

فیلم چهارم جدول هم یک اثر تازه‌وارد است. «دختری در تار عنکبوت» افتتاحیه ناامیدکننده ۸ میلیون دلاری داشت. فد آلوارز کارگردان این درام جنایی است که اقتباس از یک کتاب مشهور است و بازیگر نقش اصلی آن هم کلر فوی است. کلر فوی بازیگری است که با سریال «تاج» توانست در مجامع منتقدان مطرح شود. فیلم از طرف منتقدان ضعیف ارزیابی شده و به آن امتیاز ۴۴ از ۱۰۰ را داده‌اند. منتقد گاردین نوشته: «فیلم البته قابل دیدن است اما در معرفی شخصیت اصلی‌اش نقص‌های زیادی دارد. حرکات اکشن زیادی از قهرمانان زن داریم که البته هیچ معنای خاصی ندارند.» رتبه پنج هم در اختیار فیلم معروف «ستاره‌ای متولد شده است» قرار دارد. این فیلم هفته گذشته در آمریکا هشت میلیون دلار فروخته و مجموع فروشش در آمریکا و جهان را به ترتیب به ۱۷۸ و ۳۲۲ میلیون دلار رسانده است.