جرمی هانت علاوه بر ظریف با برخی از مقامات کشورمان از جمله علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز ملاقات خواهد کرد. به نظر می‌رسد مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و برجام از جمله موضوعاتی است که در سفر هانت به تهران مورد بحث و تبادل نظر با مقامات ایرانی قرار می‌گیرد.

وزیر خارجه انگلیس در هفته‌ای که گذشت سفری به عربستان و امارات عربی متحده داشت.

این اولین سفر جرمی هانت به تهران پس از تصدی در این سمت است. هانت تیر ماه سال جاری (۱۳۹۷) پس از استعفای «بوریس جانسون» از سوی ترزا می به این سمت منصوب شد. جرمی هانت پیش از این وزیر بهداشت انگلیس بود.

وزرای خارجه ایران و انگلیس ۱۴ آبان ماه تلفنی گفت‌وگو کردند و جرمی هانت در این گفتگو ضمن تاکید بر پایبندی انگلیس و سایر اعضای برجام به این توافق لزوم اتخاذ و اجرای فوری سازوکارهای ویژه اروپا را برای تدوام همکاری‌های اقتصادی با ایران مورد تاکید قرار داد.

سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران پس از اعمال دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران انجام می‌شود.

محمدجواد ظریف و «جرمی هانت» وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و انگلیس سوم مهر ماه در حاشیه هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کردند.

دو وزیر خارجه در این دیدار در خصوص برجام، روابط دوجانبه، امور کنسولی و دیگر مسائل مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

پس از این دیدار وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای عنوان کرد که هانت در این دیدار گفته که «لندن به توافق هسته‌ای که برای امنیت جهانی بسیار حیاتی است ادامه خواهد داد و انگلیس به تلاش‌ها برای حفظ برجام ادامه می‌دهد و ایران نیز باید همین کار را بکند.»

«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس پیش از این به تهران سفر کرده بود. جانسون ۱۸ آبان ۱۳۹۶ در رأس هیأتی سیاسی و اقتصادی به منظور انجام سفری دو روزه و دیدار و گفت‌وگو با مقامات کشورمان وارد تهران شد.

جانسون در آن سفر ضمن رایزنی با ظریف، با حسن روحانی رئیس جمهور، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد.

پیش از او «فیلیپ هاموند» در شهریور 1394 به منظور بازگشایی سفارت انگلستان در تهران به ایران سفر کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز بهمن ۱۳۹۴ در سفری به لندن به منظور شرکت در اجلاس بین‌المللی کمک به مردم سوریه، با مقامات این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

چهارمین دور گفت‌وگوهای سیاسی دوجانبه ایران و انگلیس نیز دهم شهریور ۱۳۹۷ (اول سپتامبر ۲۰۱۸) به ریاست «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و «آلیستر برت» معاون وزیر خارجه انگلیس در امور غرب آسیا و شمال آفریقا در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و در تهران برگزار شد.

به گزارش فارس، عراقچی و برت معاونان وزرای خارجه ایران و انگلستان 21 فوریه 2018 (دوم اسفند 1396) در لندن درباره ابعاد وسیعی از موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی پرداختند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.