یک مقام دولت کره جنوبی روز جمعه به شرط فاش نشدن نامش گفته است «حدس می زنیم پیونگ یانگ یک نوع توپ توپخانه جدید با برد بلند آزمایش کرده باشد».

مقام کره جنوبی گفته است این سلاح (توپ با برد بلند) از دوران &#۳۹;کیم جونگ ایل&#۳۹; رهبر پیشین و پدر رهبر کنونی کره شمالی، تا کنون در حال توسعه است و مقامات اطلاعاتی ما به طور پیوسته آن را رصد کرده اند.

اگرچه خبرگزاری رسمی کره شمالی که خبر آزمایش این اسلحه جدید را منتشر کرد جزئیات بیشتری در ارتباط با آن ارایه نکرده اما گفته است «مدت زمانی طولانی» برای پژوهش‌های مرتبط و فرآیند ساخت این سلاح صرف شده است.

خبرگزاری کره شمالی در گزارش خود می‌افزاید که این سلاح، قدرت نظامی پیونگ یانگ را «به طرز چشم‌گیری» افزایش می‌دهد.

در این گزارش به نوع سلاح یا زمان انجام آزمایش اشاره نشده است.

این اولین آزمایش نظامی رسمی کره شمالی بعد از آغاز مذاکرات دیپلماتیک با آمریکا بر سر برنامه‌های موشکی و هسته‌ای است و همچنین این برای نخستین بار از سال گذشته میلادی است که رهبر کره شمالی خود در زمان انجام آزمایش‌های نظامی این کشور، حضور می یابد.

رسانه‌های آمریکا پیشتر گزارش داده بودند که پیونگ یانگ همزمان با پیشبرد مذاکرات با آمریکا طی ماه‌های گذشته، مشغول ساخت موشک‌های قاره پیمای سوخت مایع جدید در تاسیسات «سانوم دانگ» در حوالی پایتخت بوده‌ است.

اما وزارت امور خارجه آمریکا ساعاتی بعد از این که خبرگزاری کره شمالی خبر این آزمایش تسلیحاتی را منتشر کرد، اعلام نمود: اطمینان دارد روند مذاکرات با کره شمالی همچنان به قوت خود باقی‌ است و با این آزمایش خدشه دار نمی شود.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: ما همچنان با مقامات کره شمالی درباره اجرای تعهدات دیدار دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، در نشست سنگاپور، مذاکره می‌کنیم و اطمینان داریم که وعده‌های داده شده از سوی ترامپ و کیم، عملی خواهند شد.

برخی کارشناسان در عین حال معتقدند آزمایش این اسلحه جدید توسط کره شمالی ممکن است مصرف داخلی داشته باشد تا کیم بتواند نیروی نظامی این کشور را برجسته کند، با این تفاوت که بر خلاف سلاح های استراتژیک، این اسلحه ها تهدیدی برای یک کشور دور مانند ایالات متحده نیست. 

کره شمالی سال گذشته میلادی ششمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد و از آن زمان تاکنون چندین بار اقدام به آزمایش موشک‌های بالستیک قاره پیما کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.