در حالی که متوسط قیمت مسکن در تهران به حدود ۸۶ میلیون ریال رسیده و رشدی ۸۳ درصدی در بازار خرید و فروش این کالا، به گواه آمار به ثبت رسیده ،اتفاق افتاده اما بررسی ها نشان می دهد از حدود یک ماه قبل بار دیگر رکود در این حوزه خودنمایی کرده و خرید و فروش به کف رسیده است.

 یکی از فعالان بازار مسکن در مرکز تهران درباره میزان خرید و فروش به خبرنگار ما گفت: تحت تاثیر افزایش نرخ مسکن، خانه های قدیمی تر و حتی کلنگی خریداران خوبی پیدا کرده بودند و بازار روی حرف فروشنده ها می چرخید اما درست وقتی ماجرای انتخاب شهردار پیش آمد دوباره سکته ای در بازار رخ داد .

 وی با اشاره به اتفاقات هفته اخیر گفت: وقتی شهردار جدید انتخاب شد عده ای گفتند شرایط صدور مجوز ساخت و ساز تغییر می کند و از این رو دیگر به راحتی نمی توان ساختمان های بلند مرتبه ساخت. وی گفت: همین روز چهارشنبه خبری بازار را تکان داد و شرایط ساخت و ساز خصوصا در حوزه تعداد پارکینگ ها عوض می شود و طبیعی است که در چنین شرایطی ابتکار عمل بازار از دست فروشنده خارج می شود. وی گفت: تا زمانی که شهردار تازه برنامه اش در حوزه ساخت و ساز را اعلام نکند، این رکود ادامه دار خواهد بود.

یکی از مشاوران املاک در منطقه فردوسی نیز دراین باره گفت: آگهی فروش خانه کاهش یافته است و این روزها اغلب کسانی که برای خرید مراجعه می کنند، در حقیقت متقاضی فهمیدن قیمت ها هستند نه خرید و فروش واقعی .

 وی ادامه داد: اگر سختگیری شهردار برای صدور مجوز ساخت و ساز حقیقت داشته باشد، بازار ملک کلنگی که امسال رونق گرفته بود، بار دیگر کساد خواهد شد.

متقاضیان واقعی خرید کنند

در عین حال مصطفی خسروی ، رییس اتحادیه مشاوران املاک نیر به خبرآنلاین گفت: بازار مسکن در مدت زمانی کوتاه شاهد دو تغییر بزرگ بوده است، اول تغییر وزیر راه و شهرسازی و دوم تغییر شهردار،در نتیجه طبیعی است که وقفه ای برای اطلاع یافتن از برنامه های این دو مسئول که به طور مستقیم با بخش مسکن در ارتباط هستند، داشته باشد.

 وی گفت: این نافی خرید و فروش نیست و من همچنان معتقدم متقاضیان واقعی که پولی برای خرید دارند، دست نگه ندارند و خرید خود را انجام دهند چرا که حضور سرمایه گذاران در این بازار فعلا کاهش یافته و این وضعیت بازار را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد.

 او در پاسخ به این سئوال که ریزش قیمت دلار و سکه چقدر در کاهش قیمت مسکن موثر است، گفت: گذشته از جو روانی عوامل بنیادین تولید مسکن نیز با رشد قیمت روبرو بوده اند ، مصالح ساختمانی و آهن آلات و ... همگی گران شده و این گرانی سبب افزایش قیمت تمام شده مسکن می شود.

او ادامه داد: به هر روی به نظر نمی رسد شوک کاهشی در بازار مسکن در راه باشد اما بی تردید تخلیه حباب روانی بازار سکه و ارز بر تخلیه حباب روانی بازار مسکن نیز تاثیرگذار است.

 نه افزایش وام، نه انفرادی سازی؛ راهکار چیست؟

در عین حال برخی کارشناسان اقتصادی نیز با تاکید بر اینکه نه افزایش تسهیلات در شرایط فعلی تاثیرگذار است و نه سیاستگذاری در جهت انفرادی سازی، تاکید دارند که باید با اجرای سیاست هایی انبوه سازی را در کشور تشویق کرد چرا که هم مانع گسترش افقی شهرها می شود و هم هزینه ساخت و ساز را کاهش می دهد .

 بیت الله ستاریان در این خصوص می گوید : مسکن محل امن سرمایه گذاری بلند مدت است اما بی تردید برای کاهش هزینه ساخت و ساز به منظور ایجاد شرایط دسترسی همه اقشار جامعه به مسکن لازم است تدابیری برای کاهش هزینه تمام شده اندیشیده شود .

 به گفته وی توجه به انبوه سازی و استفاده از تکنولوژی های مدرن در فرآیند ساخت و ساز این مهم را محقق خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.