به گزارش بلومبرگ، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد کسانی که فایل صوتی ترکیه مربوط به کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را گوش داده‌اند می‌گویند در آن به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به عنوان متهم این قتل اشاره‌ای نشده است.

بولتون که برای شرکت در یک نشست منطقه‌ای در سنگاپور حضور دارد، گفت: من شخصا به این فایل صوتی گوش نداده‌ام، اما فکر نمی‌کنم کسانی که به این فایل صوتی گوش داده‌اند به این نتیجه رسیده باشند که بن سلمان با این ماجرا ارتباط داشته است.

مشاور امنیت ملی آمریکا امروز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: رئیس جمهور (ترامپ) بر افشای تمامی جزئیات این ماجرا تاکید دارد.  

اظهارات جان بولتون در حالی مطرح شده است که روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع آگاه از فایل صوتی مربوط به قتل خاشقجی گزارش داد اندکی بعد از کشته شدن خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول، یک عضو تیم ترور از طریق تلفن به مافوق خود در عربستان سعودی می‌گوید "به رئیست (که احتمالا محمد بن سلمان باشد) بگو، ماموریت انجام شد!"

نیویورک‌تایمز گزارش داد این فایل صوتی که جینا هاسپل، رئیس سازمان سیا نیز آن را شنیده است، از سوی مقامات اطلاعاتی به عنوان قوی‌ترین مدرک در زمینه دست داشتن محمد بن سلمان در قتل خاشقجی قلمداد می‌شود. این افراد آشنا به این فایل صوتی می‌گویند، کسی که پشت تلفن حرف می‌زند «ماهر عبدالعزیز المطرب» است که به زبان عربی صحبت می‌کند و یکی از اعضای تیم ۱۵ نفره‌ای است که برای کشتن خاشقجی از ریاض به استانبول رفته بودند.

مقامات اطلاعاتی ترکیه به همتایان آمریکایی خود گفته‌اند که در اینجا ماهر المطرب به نظر می‌رسد در حال گفتگو با یکی از دستیاران محمد بن سلمان در ریاض است. المطرب به فردی که دارد او را با تلفن از جزئیات عملیات مطلع می‌کند می‌گوید که کار انجام شد.

چند روز پیش، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد فایل صوتی مربوط به لحظه قتل خاشقجی را در اختیار کشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه، آمریکا و عربستان قرار داده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.