دادگاه حکمیت فوتبال در سوئیس شکایت فدراسیون ایران از تیم های عربستانی و فدراسیون فوتبال عربستان را رد کرد . این پایانی بود بر پرونده ای جنجالی که سه سالی باز بود و در جریان. پرونده ای که احتمالا چندصد هزار دلاری به پایش ریخته شد تا تیم های ایرانی از بازی در زمین بی طرف رهایی پیدا کنند اما در نهایت نتیجه اش شد شکستی بزرگ برای فوتبال ایران .

 رضا جاودانی که او را برای اجراهایش در تلویزیون و فوتبالی تر ها به عنوان عضو کمیته انضباطی می شناسند اما روایت های ناگفته دارد از این پرونده . او که به همراه آرش نجفی این پرونده را در این شواری داوری ورزش دنیا طرح کرده به خبرآنلاین می گوید:«اولین بار من و دوست خوبم آرش نجفی این پرونده را به نمایندگی از سه تیم ذوب آهن ، تراکتورسازی و نفت تهران  این پرونده را در دادگاه حکمیت ورزش طرح کردیم چون اعتقاد داشتیم حکم بازی در زمین بی طرف برای تیم های ایرانی حکمی غیر منصفانه است. برای حرف مان هم استدلال داشتیم. اینکه این بازی ها هزینه های بسیاری را به تیم های ما تحمیل می کند . ما شکایت را طرح کردیم و اتفاقا لایحه ما را پذیرفتند و حتی از ای اف سی و نمایندگان عربستانی در این زمینه خواستند تا توضیحات شان را ارائه بدهند.»

البته از همان زمان این پرونده از وکلای جوان ایرانی گرفته شد. او توضیح می دهد:«راستش من دیگر در مسیر پرونده اطلاع ندارم چه اتفاقی افتاد چون بلافاصله بعد از گشایش پرونده و پذیرش لایحه ما برای طرح موضوع ، این پرونده از ما گرفته شد و به وکیلی سوئیسی که حتما وکیل خیلی خوبی هم بوده است سپرده شد و ما به کلی از مسیر دادرسی کنار گذاشته شدیم. حتی واقعا ریالی هم نه من و نه آقای نجفی از این پرونده حق الزحمه نگرفتیم و کل ماجرا برای مان کاری دلی برای کمک به فوتبال مان بود.»

این پرونده بعد از مرحله ابتدایی ، با نظر اولیه شورای حکمیت ورزش به شورای حل اختلاف رفت . وکیل سوئیسی و دبیرکل وقت فدراسیون فوتبال یعنی علیرضا اسدی در چند مرحله از دادگاه های این پرونده شرکت کردند و خبرسازی زیادی درباره پیروزی بزرگ فوتبال ایران برابر تیم های عربستانی و ای اف سی رسانه ای شد اما در نهایت همه چیز به سکوتی خبری فرو رفت تا حالا که مشخص شده ایران این پرونده گرانقیمت بین المللی را باخته است. رضا جاودانی می گوید:«راستش اینکه می گویید آنها استدلال کردند خاک ایران برای عربستانی ها امن نیست به نظر ما از ابتدا هم قابل قبول نبود. امنیت یک مسئله عمومی است و بخش بخش نمی شود کرد. اگر ایران در آن زمان این قدر امنیت داشت که فیفا بازی های افغانستان و عراق را هم در خاک ما برگزار می کرد ، این بهانه عربستانی ها قابل قبول نبود. حتی CAS تحلیل ما را در این باره پذیرفت که دادخواهی مان رد نشد و از ای اف سی و عربستان توضیحات خواست. ما حتی خواهان غرامت بودیم و می گفتیم اگر آنها در زمین ما بازی نمی کنند و کنفدراسیون آسیا هم یکسویه و بنا به خواست این کشورها ، ما را از میزبانی محروم کرده پس باید خودشان هزینه اضافه تحمیل شده به تیم های ایرانی را بپردازند. ولی وقتی ما کنار گذاشته شدیم دیگر نمی دانیم چه در مسیر تحول این پرونده رخ داد که امروز می فرمایید فرجام خواهی ایران رد شده است.»

با این رد دادخواهی احتمالا هزینه زیاد رسیدگی دادگاه هم به ایران تحمیل شده است. جاودانی در این باره می گوید:«راستش واقعا نمی دانم این مبلغ چقدر می شود. در مرحله شکایت ما که فکر کنم ۱۰۰۰ فرانک سوئیس بود اما برای بعد از آن طرف شاکی باید هزینه قضات را بپردازد و معمولا چون طرف مورد شکایت پول کارشناسان و قضات سمت خودش را نمی دهد ، آن هزینه هم به هزینه های رسیدگی اضافه می شود و شاکی تمام هزینه ها را می پردازد تا حکم نهایی صادر شود. اما اینکه در نهایت بازنده دادگاه ما بوده باشیم یعنی احتمالا تمام هزینه های رسیدگی به دادگاه هرچه بوده ، به ایران رسیده است و درباره دستمزد وکیل مجرب سوئیسی هم حتما مسئولان فدراسیون توافقی داشتند که واقعا من نمی دانم چقدر بوده است.»

این اولین شکست ایران در دادگاه هایی از این دست و بر باد دادن دلارها نیست. از دوره محمد دادکان و شکایت بی حاصل از تیم میلوال برای لغو بازی با ایران تا شکایت علیه برانکو بعد جام جهانی ۲۰۰۶ و همه این شکایت هایی که علیه ایران در دادگاه CAS شده است و ماجرای شکایت از داور استرالیایی بازی ایران و عراق جام ملتهای ۴ سال قبل و دوپینگی بودن علا عبدالزهرای عراقی یا آن ماجرای لیست آسیایی استقلال و ده ها نمونه دیگر ، پرونده هایی بین المللی بودند که ایران تشکیل داده و در تمام شان تقریبا شکست خورده و کلی هم هزینه برای وکیل داده است. یکی از نمونه های اخیرش هم همین ماجرای عدم توافق با پروپئیچ برای فسخ قرارداد با ۳۵ هزار دلار بود که هم برایش به همین میزان پول وکیل ایتالیایی دادند تا به قول معرف این وکیل ، آنها زمانی بخرند و هم در نهایت ۳۶۰ هزار دلار هم غرامت پرداخته اند!

و نمونه اخر که گفته می شود وکیل سوئیسی پرونده پرسپولیس در شکایت طارمی بوده که کلی به هواداران این تیم امید داد و در نهایت هم مشخص شد اساسا اشتباه شکایت کرده بوده و به جای شکایت از فیفا از تیم ریزه اسپور شکایت کرده بوده که آنها هم به کلی پول جریمه را بخشیده بودند .

اتفاقی که بعد از کلی از دست رفتن وقت مشخص شد به بخشش دوپنجره محرومیت پرسپولیس از خرید بازیکن نیانجامیده است.

حال اتفاق زمانی دردناک تر خواهد شد که بدانید می گویند وکیل پرونده بین المللی شکایت طارمی به فیفا همین وکیل پرونده شکایت علیه عربستان بوده است! درحالی که تیم نجفی و جاودانی که رقم دستمزدشان یک دهم همتای بین المللی هم نمی شود اقلا یک کیس پیروز در CAS داشتند و نجفی در شکایت بازیکن مصری پیشین تراکتورسازی علیه این تیم توانست قرمزهای تبریزی را تبرئه کند!

اما واقعا چه شد که پرونده را از آنها گرفتند؟ رضا جاودانی می گوید:«راستش فکر می کنم به ما اعتماد نداشتند. حالا شاید من تجربه بین المللی ام زیاد نبود اما آقای نجفی که چند کیس بین المللی مهم را به سرانجام رسانده بود. نمی دانم چرا این تصمیم را گرفتند ولی می دانم امثال ما وکلای ایرانی حالا اصلا حتی اگر ماجرای عرق ملی را هم کنار بگذاریم ، برای اینکه می دانیم کل هزینه سفر اضافه این تیم ها به آسیا از بیت المال و حق خانواده های خودمان کم می شود با دل و جان برای پیروزی به دادگاه می رفتیم ولی این اعتماد به ماها نشد. »

او در انتها با خنده می گوید:«مهم این بود که اعتماد می کردند و می گذاشتند مسیری که ما آغاز کردیم به انتها می رسید. ما با تمام وجودمان به این کار باور داشتیم . وکیل خوب سوئیسی که در دنیا زیاد است ، اصل ماجرا این بود که به وکلای ایرانی اش فدراسیون باور می کرد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.