در کنار خیابان، واسطه‌گران کمتری زمزمه‌وار پیشنهاد خرید و فروش دلار زیر قیمت صرافی را مطرح می‌کردند و معدود واسطه‌گران حاضر در بازار نیز از نبود مشتری گلایه داشتند.

برخی بازیگران با تجربه بازار، سه دلیل را در کاهش حضور واسطه‌گران خرد بازار مطرح کردند؛ اولین دلیل از نظر آنها، کاهش حضور تقاضا و به‌خصوص خروج تقاضای افراد عادی از بازار بود. این موضوع موجب شده است مراجعانی که به سوی واسطه‌گران برای تهیه دلار می‌رفتند کاهش پیدا کنند و درآمد روزانه این گروه کاهش پیدا کند. واسطه‌گران از خود دلاری ندارند و درآمد آنها وابسته به سودی است که از جابه‌جایی دلار میان افراد عادی و معامله‌گران بزرگ به‌دست می‌آورند.

دومین دلیلی که از نظر فعالان در کاهش فعالیت معامله‌گران خرد تاثیر داشته است، برخوردهای امنیتی چند وقت اخیر است. البته واسطه‌ها در برابر این برخوردها معمولا مصونیت بیشتری دارند؛ چراکه در بیشتر اوقات ارزی را با خود حمل نمی‌کنند که مشمول جریمه‌های سنگین شوند. دلیل سومی که برخی فعالان آن را در کاهش تعداد واسطه‌گران موثر دانستند، به شرایط جوی مربوط بود. به باور آنها، هوای بارانی ظهر روز گذشته تهران موجب شده بود که واسطه‌گران به‌طور موقت حداقل در بازار حاضر نشوند.

در کنار کاهش تحرک واسطه‌گران و دلالان خرد در بازارها، روز گذشته کاهش نرخ حواله درهم نیز یکی از عواملی بود که در نزول کانالی دلار در بازار داخلی موثر بود. دیروز نرخ حواله درهم به گفته فعالان تا نرخ ۳ هزار و ۶۸۰ تومان پایین رفت. با این قیمت درهم ارزش دلار در بازار داخلی حدود ۱۳ هزار و ۵۰۵ تومان بود. البته در ادامه روز قیمت حواله درهم از کف یاد شده فاصله گرفت و در نهایت روی قیمت ۳ هزار و ۷۵۰ تومان قرار گرفت.  در این میان، برخی از فعالان؛ همچنان بر عرضه بازارساز به‌عنوان یکی از متغیرهای مهم کاهشی بازار تاکید دارند. از نظر آنها، بازارساز با اشکال مختلف عرضه توانسته از یکسو مانع ثبت نوسانات افزایشی در بازار شود و از سوی دیگر، قیمت را به سطوح پایین‌تر هدایت کرده است. گروهی عرضه و فروش شمش‌های طلا در بانک کارگشایی را از عوامل کاهش نوسان در بازار طلا و سکه دانسته‌اند. گروه دیگری بر عرضه حواله درهم تکیه داشته‌اند و عده دیگری بر عرضه خرد برخی صرافی‌های دولتی و خصوصی به‌عنوان عامل کاهشی قیمت تکیه می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.