عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان این که جلسه امروز در واقع مشاوره دولت با بخش خصوصی در ارتباط با تغییر سیاست‌های ارزی بود، اضافه کرد: آقای همتی با رییس جمهور صحبت کرده بود و قرار شد قبل از صدور بخشنامه نظر بخش خصوصی را هم جویا شوند و اگر این نظرات قانع کننده بود آن را نیز در بخشنامه اعمال کنند.

حاجی آقا میری با اشاره به درخواست عمده صادرکنندگان از دولت در جلسه امروز، بیان کرد: در این جلسه ۵نفر از نمایندگان صادراتی اتاق حضور داشتند و صحبت از این بود که صادرات غیر نفتی بخش خصوصی که مقدار کمی از کل صادرات را شامل می‌شود، از اخذ پیمان ارزی معاف کنند با این پیش فرض که هیچ صادرکننده‌ای ارز از کشور خارج نمی‌کند، بنابراین دولت باید به صادرکنندگان با سابقه و خوشنام که عضو اتحادیه‌ها و تشکل‌ها نیز هستند اعتماد کند.

عضو کمیسیون صادرات اتاق تهران افزود: کل درخواست این بود که صادرکنندگان غیر نفتی که تنها ۶میلیارد دلار از کل صادرات را تشکیل می‌دهند مشمول مقررات تعهد ارزی نباشند.

حاجی آقا میری با تاکید بر این که جلسه امروز برای صادرکنندگان و فعالان اقتصادی نوید بخش است، گفت: در گذشته این اتفاق برای هیچ مسئله‌ای نیفتاده بود و عمدتا دولت‌ها به خصوص دولت فعلی ابتدا تصمیم‌گیری و اجرا می‌کردند و در صورت بروز مشکل از بخش خصوصی مشاوره می‌گرفتند، اما اقدام امروز رییس کل بانک مرکزی و وزیر جدید صنعت، گام موثری در ارتباط بخش خصوصی با دولت خواهد بود.

او تاکید کرد: برداشت من از جلسه امروز این بود که رویکرد آقای همتی به صورت یک بانک مرکزی نسبتا مستقل بود حالا این که این استقلال تا چه حد عملیاتی شود به امکانات ایشان بستگی دارد.

حاجی آقامیری با بیان این که بخش بزرگی از مشکلات کشور به دلیل عدم استقلال بانک مرکزی است، گفت: هدف آقای همتی استقلال این بانک است و هر چقدر که بتواند بانک مرکزی را به استقلال نزدیک کند دستاورد خوبی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.