روزنامل &#۳۹;تایمز آو ایندیا&#۳۹; نوشت قرار است هند بهای نفت ایران را در بانکی به نام &#۳۹;یو سی اُو&#۳۹; ذخیره کند چرا که این بانک در خارج از هند شعبه‌ای ندارد و تحریم‌های آمریکا اثری بر آن نخواهد داشت. در دور قبلیِ تحریم‌ها که در دورۀ باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا بر ایران اعمال شده بود، ایران با هند توافق کرده بود که ۴۵ درصد از پول نفتش را بصورت روپیه و ۵۵ درصد را بصورت یورو دریافت کند. انتظار میرود که تهران از این روپیه‌ها برای واردات کالای هندی به ایران استفاده کند.

این روزنامه همچنین خاطر نشان کرد که پرداخت به روپیه به این معنی است که حتی اگر بانک‌های ایران از سیستم نقل و انتقال سوئیفت منع شوند، هند باز قادر خواهد بود پول نفت ایران را بپردازد و نوشت: دور دوم تحریم‌ها علاوه بر هدف قرار دادن بخش انرژی ایران، صنعت حمل و نقل دریایی، کشتی سازی و موسسات پولی بانکی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

&#۳۹;تایمز او ایندیا&#۳۹; در ادامه مطلب خود به این نکته اشاره کرد که برایان هوک مقام ارشد آمریکایی در مصاحبه با روزنامه نگاران تایید کرد که کشور‌های که برای خرید نفت ایران معافیت‌هایی را از آمریکا دریافت کرده اند، بهای پرداختی نفت را در حساب سپرده گذاری در کشور خود ذخیره خواهند کرد و ایران فقط میتواند از این پول بصورت اعتباری خرید کند و دسترسیِ مستقیمی به این پول نخواهد داشت.

این روزنامۀ هندی به نقل از هوک نوشت: &#۳۹; ما قویاً از کشور‌های وارد کنندۀ نفت از ایران میخواهیم که از استفادۀ درست ایران از پول نفت اش اطمینان حاصل کنند و یقین حاصل کنند که ایران پول نفت اش را برای واردات کالا‌های ضروری و انسانی و به نفع مردمش استفاده میکند. آمریکا هم بطور دقیق این حساب‌ها را نظارت میکند. برخلاف دولت‌های قبلی آمریکا ما نظارت سفت و سختی را بر این حساب‌ها خواهیم داشت تا اطمینان صد در صدی حاصل کنیم که ایران از پول نفت اش نه برای موارد غیرقانونی بلکه برای خرید کالا‌های انسانی برای مردم ایران استفاده میکند. &#۳۹;

در پایان این گزارش آمده است اتحادیه اروپا در پی حفظ توافق هسته‌ای با ایران است و انتظار میرود سازوکارِ مالیِ جدیدی برای تجارت با ایران با نام &#۳۹;اس پی وی&#۳۹; معرفی کند. این سازوکار که هنوز ابهامات زیادی دارد، احتمالا در سال ۲۰۱۹ اجرایی خواهد شد و کشور‌های اروپایی هم برای در امان ماندن از خشم امریکا در این مورد بسیار محتاطانه عمل خواهند کرد.

روز چهارشنبه ایرنا به نقل از شبکه خبری بی تی وی آی هند گزارش داد که &#۳۹;دارمندرا پرادهان&#۳۹; وزیر نفت هند بزودی با ایران توافقنامه‌ای مبنی بر احیای مکانیزم تجارت با روپیه به امضا خواهد رساند؛ طبق این مصوبه، مکانیزم پرداخت بین هند و ایران، به روپیه تغییر خواهد کرد.

شبکه بی تی وی آی در این توییت نوشت، متن این مصوبه در مجلس به پایان رسیده است و احتمالا طی چند روز آینده به امضا برسد. بانک مرکزی هند نیز با تاسیس شعب بانک پاسارگاد ایران در هند موافقت کرده است.

پیشتر نیز &#۳۹;دارمندرا پرادهان&#۳۹; از تصمیم دهلی نو در مورد ادامه واردات نفت از ایران، بر اساس منافع ملی این کشور خبر داده بود و گفت: هند تحریم‌های آمریکا علیه ایران را به عنوان یک چالش درنظر می‌گیرد، زیرا دهلی نو دارای روابط نزدیک با جمهوری اسلامی ایران است.

آمریکا پیش ازاین ازهمه کشور‌ها ازجمله هند و چین خواسته بود تا واردات نفت خود از ایران را تا روز چهار نوامبر متوقف کنند.

پرادهان با اشاره به اشتراکات تاریخی، فرهنگی و تمدنی با ایران گفت: منافع اقتصادی هند به کشور‌های منطقه از جمله ایران وابسته است و دولت هند در باره خرید نفت از جمهوری اسلامی ایران یک رویکرد جامع را به کار خواهد برد.

&#۳۹; سوشما سواراج&#۳۹; وزیر امورخارجه هند نیز پیشتر اعلام کرد، این کشور از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تبعیت نخواهد کرد.

&#۳۹;دونالد ترامپ&#۳۹; رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه ۹ می (۱۸ اردیبهشت) اعلام کرد به مشارکت کشورش در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یا توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ پایان خواهد داد. در پی این بیانیه، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد بازگشت تحریم‌ها بعد از دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه‌ای صورت خواهد گرفت که در جریان آن‌ها شرکت‌ها و بانک‌ها فعالیت‌های مرتبط با ایران خود را به تدریج کاهش داده و خرید نفت از ایران را به صفر برسانند. با این حال برخی کشور‌ها از جمله هند این بیانات رئیس جمهور آمریکا را نادیده گرفته و به خرید نفت از ایران ادامه دادند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.