رشد قیمت نفت برای ترامپ و حزب جمهوری‌خواه ریسک بزرگی است که در صورت کاهش شدید عرضه نفت ایران رخ خواهد داد؛ زیرا عربستان و روسیه نتوانسته‌اند کاهش عرضه را جبران کنند و در عمل هدف آمریکا یعنی به صفر رساندن صادرات نفت ایران تحقق نیافته است.آمریکا چند کشور را از مجازات برای خرید نفت ایران معاف کرده، اما این اقدام به گفته وزیر دارایی آمریکا موقتی است به این معنا که آمریکا همچنان در پی اعمال فشار بر ایران است و خریداران نفت ایران باید نشان دهند خرید خود را کاهش می‌دهند.

ریسک دیگری که از اعمال تحریم علیه ایران برای آمریکا ایجاد شده کاهش سلطه دلار بر جهان است. اتحادیه اروپا با درک میزان آسیب‌پذیری خود نسبت به اقدامات و سیاست‌های آمریکا، در حال ایجاد یک سازوکار ویژه پرداخت است که در آینده می‌تواند جایگزین سوئیفت شود. همچنین استفاده بیش از حد آمریکا از تحریم سبب شده تعدادی از کشورها بخشی از مبادلات تجاری خود را به ارزهای ملی و نه دلار انجام دهند. و این از تاثیرگذاری دلار می‌کاهد. مسلما تحریم‌ها بر اقتصاد ایران فشار وارد کرده، اما تحلیلگران معتقدند هدف آمریکا یعنی به زانو درآوردن اقتصاد این کشور تحقق نمی‌یابد.

در مطالب حاضر به میزان اثرگذاری تحریم‌های آمریکا، واکنش‌های اروپا به اقدامات آمریکا، ریسک‌هایی که در اثر تحریم ایران برای اقتصاد آمریکا ایجاد شده، عوامل کاهش سلطه دلار بر اقتصاد جهان و رفتار خریداران نفت ایران در مواجهه با تحریم‌های آمریکا اشاره شده است.

احسان آذری‌نیا