مجید فراهانی امروز در جلسه شورای شهر تهران با اشاره به تشریح لایحه دستورالعمل اجرایی منابع غیرنقد، گفت: در بودجه ۹۷ پیش بینی کرده بودیم که ۴۰۰۰ میلیارد تومان به بودجه غیرنقد اختصاص دادیم که برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی و تسویه حساب دیون از محل املاک در اختیار و تهاتر قرار گیرد؛ اما از این ۴۰۰۰ میلیارد تومان بودجه غیرنقد بخش کوچکی از آن اجرایی شده است و این سبب شده که بهره‌وری بودجه در حوزه منابع غیرنقد کاهش یابد.

 

وی با بیان اینکه شورای شهر در سال ۹۲ مصوبه‌ای داشته که براساس آن دستورالعمل اجرایی منابع غیرنقد را تصویب کرده و شیوه نامه اجرایی نیز در نظر گرفته شده است، اظهارکرد: اما این شیوه نامه ضمانت اجرایی نداشت و در نهایت سال گذشته آقای نجفی، شهردار سابق با توقف دستورالعمل اجرایی منابع غیرنقد یا همان هولوگرام سبب شد که این دستورالعمل متوقف شود اما طولانی شدن این پروسه سبب بروز مشکلاتی شد به گونه‌ای که معاونت مالی شهرداری در دوره جدید تصمیم گرفت که دستورالعمل جدیدی را به کمیسیون برنامه و بودجه بیاورد تا دستورالعمل اجرایی منابع غیرنقد اصلاح شود.

 

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در شیوه نامه سال ۹۳ ایرادات زیادی وجود داشت که سعی شده است در این دستورالعمل جدید اصلاح شود، گفت: در شیوه نامه سال ۹۳ اجازه داده شده بود که در راستای کوچک سازی شهرداری کارگزاری‌ها وارد عمل شود و این سبب شده بود که سازمان‌های زیادی همچون صندوق ذخیره کارکنان شهرداری یا شرکت جهان وابسته به بانک شهر فعالیت گسترده‌ای داشته باشند و حتی اشخاص حقیقی به عنوان کارگزار وارد عمل شوند.

وی با بیان اینکه در شیوه نامه سال ۹۳ بر تسویه غیرنقد با کارگزاری‌ها تاکید شده بود اما بعضا دیده می‌شد که عوارض به صورت نقدی پرداخت می‌شد که درست نبود، اظهار کرد: همچنین مبهم بودن حق الزحمه کارگزاران، اجبار طلبکاران به دریافت غیرنقد بدهی خود، ابهام در املاک، عدم ردیابی وضعیت املاک، سوءاستفاده از هولوگرام و ... سبب شد که آقای نجفی این بخشنامه یا همان هولوگرام را ممنوع کند که پیشنهاد می‌شود با توجه به اصلاحیه‌هایی که در شیوه نامه بودجه غیرنقد در نظر گرفته شده است به این لایحه رأی مثبت دهیم.

به گزارش ایسنا، بهاره آروین نیز در مخالفت با این لایحه گفت: شهردار تهران این بخشنامه را لغو کرده و حالا می‌تواند این لغو را بردارد و لزومی ندارد که شورا وارد موضوع شود.

وی با بیان اینکه این لایحه‌ای که توسط معاونت مالی شهرداری تهران تقدیم شورا شده تفاوتی با شیوه نامه قبلی ندارد، گفت: نباید به شیوه یکسال قبل برگردیم.

در ادامه حسن رسولی، در موافقت با این لایحه گفت: شهرداری تهران در ۱۰۰ سال گذشته از این روش استفاده می‌کرده و بعد از آن نیز استفاده خواهد کرد چراکه اساسا شهرداری سازمان درآمد – هزینه‌ای است و مسیر قانونی استفاده از این ظرفیت را مشخص کرده است.

به گزارش ایسنا، در نهایت اعضای شورای شهر تهران با ۱۴ رای موافق به کلیات لایحه دستورالعمل جدید منابع غیرنقد رأی مثبت دادند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.