امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در آیین افتتاح خط تولید انبوه و آیین تحویل دهی اولین جت جنگنده تمام ایرانی کوثر به ارتش که با حضور فرمانده کل ارتش در شرکت هواپیماسازی ایران (هسا) وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  در اصفهان  برگزار شد، اظهار کرد: ساخت و تولید جت جنگنده تمام ایرانی کوثر با همکاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اوج هنرنمائی فرزندان رشید ملت ایران در صنعت دفاعی است که با وجود تحریم‌های دشمنان، ضمن رفع یکی از حیاتی‌ترین نیازهای هوائی کشور، دستاورد راهبردی جدیدی را در حوزه رزم هوایی به عنوان هدیه به محضر مبارک فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای«مدظله العالی»، ملت شریف ایران اسلامی و نیروهای مسلح تقدیم کرده است.

وی با اشاره به فرا رسیدن ۱۳ آبان «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی»، گفت: تولید این جت جنگنده پیشرفته و بومی در واقع نماد عینی استکبار ستیزی و مقابله با زیاده‌خواهی نظام سلطه به رهبری شیطان بزرگ آمریکاست که متخصصین صنعت دفاعی کشور توانستند با همکاری مشفقانه و صمیمانه متخصصین نیروی هوایی ارتش از موانع علم  و فناوری عبور کرده و به منظور کاهش اثرات تحریم‌های دشمنان در بخش‌های مختلف به‌ویژه در حوزه صنایع هوایی و همچنین ارتقاء هر چه بیشتر توان دفاعی نیروهای مسلح قدم مهمی را در نوسازی ناوگان هوایی ارتش جمهوری اسلامی بردارند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح همچنین با اشاره به فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی ایران، خاطر نشان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی تحت رهبری امام خمینی (ره) و در ادامه هدایت‌های حکیمانه خلف صالحش امام خامنه‌ای عزیز، منشأ تحولات عظیم و تاریخ‌ساز در منطقه و جهان شد که با گذشت ۴۰ سال از انفجار نور و وقوع معجزه قرن، شاهد توفیقات روزافزون نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون به‌ویژه حوزه اقتدارآفرین صنعت دفاعی هستیم و امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که برای دفاع از امنیت ملی، ارزش‌های انقلاب اسلامی و حراست از حدود و ثغور کشورمان با تمام تلاش و همت مضاعف برای دستیابی به فناوری‌های صلح آمیز دفاعی جهت رشد و تعالی کشور از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.

حاتمی ادامه داد: به لطف خدا این روند به طور مستمر و با جدیت در کلیه صنایع دفاعی وابسته به وزارت دفاع در حوزه‌های دریایی، زمینی، هوایی، پدافند هوایی، فضایی، موشکی، الکترونیک و فناوری‌های نوین، با هدف ارتقاء روز افزون توان دفاعی و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در جریان است و جنگ روانی و شانتاژ تبلیغاتی دشمنان و تحریم‌های اقتصادی تأثیری بر این روند پویا، زنده و رو به رشد نداشته و نخواهد داشت.

وی در پایان گفت: وزارت دفاع در سایه تدابیر و فرامین حکیمانه فرماندهی معظم کل قوا  و حمایت‌های همه جانبه دولت خدمت‌گزار و شخص رئیس جمهوری در حوزه دفاعی با رویکرد اقتصاد مقاومتی، پشتوانه قدرتمندی برای نیروهای مسلح، توان دفاعی و اقتدار ملی ایران اسلامی به شمار می‌رود و برابر راهبردهای اتخاذ شده و توافقات به عمل آمده مقرر شده است تا با عزمی جزم و همتی والا، متخصصین صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در یک دوره زمانی مشخص تولید جت کوثر را عملیاتی کنند.

بر اساس این گزارش، جت جنگنده «کوثر» در آئین گرامی‌داشت روز صنعت دفاعی با حضور رئیس جمهوری و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد. این جنگنده یک هواپیمای شکاری رهگیر است که مأموریت آن پشتیبانی نزدیک از حوزه رزم زمینی است و قابلیت مانور بسیار بالایی نیز دارد. متخصصین صنایع هوایی توانسته‌اند تجهیزات الکترونیکی پیشرفته‌ای را برای این هواپیما، طراحی و نصب کنند. از دیگر قابلیت‌های این جنگنده، نصب انواع موشک‌ها و بمب‌های مورد نیاز صحنه رزم استو کوثر به گونه‌ای طراحی و ساخته شده ‌که با دیگر تجهیزات و سلاح‌های ساخت داخل سازگاری کامل دارد.

این هواپیمای تمام ایرانی و بومی صرفا به دست متخصصین داخلی و با بهره‌گیری از دانش و فناوری‌های بومی به‌ویژه در بخش موتور و سیستم‌های الکترونیک در داخل کشور ساخته شد و در تولید آن وابستگی به هیچ کشوری وجود  ندارد. طراحی و ساخت این جنگنده بومی قابلیت توسعه در مدل‌های دیگر را دارد و این کار با استفاده از توان تخصصی نیروی هوایی ارتش، دانشگاه‌ها، مراکز علمی و شبکه همکاران دفاعی صورت گرفته است.

یکی از نقاط قوت این هواپیما اویونیک نسل چهار بودن این هواپیماست که متخصصین صنایع هوایی وزارت دفاع توانستند با دست یابی به این فناوری گامی بلند نسبت به هواپیماهای مشابه آن بردارند که با توجه به استقرار و نصب  سیستم‌های پیشرفته کار را برای خلبان نیروی هوایی به مراتب راحت می‌کند. با ساخت هواپیمای جنگنده کوثر، ۱۶ و نیم میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت گرفته است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.