اظهارات پل رایان در واکنش به مصاحبه دونالد ترامپ با نشریه آکسیوس عنوان شده بود که طی آن رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود: ما تنها کشور جهان هستیم که یک نفر می‌تواند وارد خاک آن شود و خودبخود فرزند او شهروند ایالات متحده شناخته بشود و برای ۸۵ سال از مزایای آمریکایی بودن سود ببرد... این بی‌معنی است و باید متوقف شود.

رئیس جمهوری آمریکا در حالی آمریکا را تنها کشور جهان در دادن حق شهروندی بر اساس "اصل خاک" می‌خواند که کشورهای بسیاری چون مکزیک، در مرز جنوبی آمریکا و کانادا در شمال این کشور هم قوانین مشابهی دارند.

پس از این سخنان ترامپ که تنها ۶ روز مانده به انتخابات میان دوره‌ای کنگره، یک بار دیگر موضوع شعارهای ضدمهاجرتی جمهوری‌خواهان را برجسته کرده، بسیاری از چهره‌های کنگره از جمله رئیس مجلس نمایندگان، پل رایان، به آن واکنش نشان دادند.

پل رایان که برجسته‌ترین مقام حزب جمهوری‌خواه در کنگره این کشور محسوب می‌شودکه اعلام کرده دیگر قصد حضور در انتخابات را ندارد، ساعتی پس از این اظهارات ترامپ در گفتگویی رادیویی تاکید کرد: شما نمی‌توانید با حکم حکومتی حق شهروندی را از متولدان در خاک آمریکا بگیرید.

در گزارش شبکه خبری بی بی سی آمده است: در واکنش به این سخنان رایان، ترامپ در توییتر به رئیس مجلس نمایندگان حمله کرد و نوشت: پل رایان بهتر است تمرکزش را بگذارد بر حفظ کردن اکثریت (جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان) تا در مورد حق خاک نظر بدهد، موضوعی که هیچ در موردش نمی‌داند! اکثریت جدید جمهوری‌خواهان بر برطرف کردن نقایص قوانین مهاجرت و بستن مرزهای ما کار خواهند کرد.

اشاره ترامپ به "اکثریت جدید" نسل نو نمایندگانی است که ۶ روز دیگر و در نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای این کشور به دو مجلس کنگره این کشور راه خواهند یافت و جمهوری‌خواهان امیدوارند با حفظ اکثریت در هر دو مجلس نمایندگان و سنا به تسلط کامل خود به ارکان حکومتی در کشور ادامه دهند.

ترامپ در توییت‌های خود به اظهارات ۲۵ سال پیش هری رید، سناتور بازنشسته و رهبر سابق دموکرات‌ها در سنا، اشاره کرده که از لغو قانون حق شهروندی برای متولدان درخاک آمریکا سخن به میان آورده بود. هر چند هری رید پس از بالا گرفتن انتقادها از این اظهارات بارها عذرخواهی کرده بود.

ترامپ بار دیگر با اشاره به گروهی از مهاجران که از کشورهای آمریکای جنوبی دسته‌جمعی به سمت مرزهای جنوبی آمریکا به راه افتاده‌اند گفت اگر لازم ببیند ۱۵ هزار نیروی ارتشی را به مرز مکزیک خواهد فرستاد تا مانع از ورود این گروه از مهاجران شود.

پنتاگون چند روز پیش اعلام کرده بود که بنابر دستور رئیس‌جمهوری ۵ هزار سرباز را برای کمک به مرزبانان به جنوب می‌فرستد.

ترامپ در دو هفته گذشته با تاکید بر مساله مهاجرت، تلاش کرده ضمن انتقاد از قوانین فعلی در این زمینه به هواداران خود وعده دهد که اصلاح ساختاری قوانین مهاجرت آمریکا از اولویت‌های اصلی پیش روی اوست.

مهار مهاجرت غیرقانونی به آمریکا یکی از وعده‌های ساختاری کارزار انتخاباتی ترامپ بوده است. کشیدن دیوار میان مرز جنوبی آمریکا با مکزیک، اخراج میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی و ممنوع کردن ورود مسلمانان به آمریکا بارها در طول کارزارهای سال ۲۰۱۶ ترامپ تکرار شد.

اما موضوعی که رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه اخیر خود با وبسایت اکسیوس به آن اشاره کرده فاز جدیدی از سیاست‌های سخت‌گیرانه ترامپ برای اصلاح مقررات مهاجرت قانونی به ایالات متحده محسوب می‌شود.

با وجود مخالفت مستقیم پل رایان با اظهارات ترامپ، دیگر جمهوری خواه برجسته، سناتور لیندسی گراهام، خیلی زود در حمایت از ترامپ گفته که با لغو حق شهروندی برای متولدان خاک آمریکا موافق است.

او در یک رشته توییت پیاپی گفته او همیشه مخالف این قانون و مشتاق لغو آن بوده است.

این در حالی است که حق خاک یکی از متمم‌های قانون اساسی آمریکاست و هرگونه دخل و تصرفی در آن نیازمند طی شدن روند قانونی طولانی و جلب موافقت اکثریت بالای کنگره و نهادهای قانونگذاری محلی در ۵۰ ایالت آمریکا است.

سناتور تد کروز، جمهوری‌خواه ایالت تگزاس هم که تا ۶ روز دیگر باید منتظر نتیجه شمارش آرا در انتخابات سنا در این ایالت باشد، به گزارش یک روزنامه محلی در دالاس، به حمایت از تصمیم ترامپ پرداخته و گفته از هرگونه اقدامی در این باره استقبال خواهد کرد.

اما برخی از جمهوری‌خواهان از پیامدهای این اظهارات در نتایج انتخابات روز سه‌شنبه آینده ابراز نگرانی کرده‌اند و می‌گویند این سخنان ممکن است دموکرات‌ها و اقلیت‌های نژادی و مهاجران را برای رای دادن به مخالفان ترامپ تشویق کند. به ویژه لاتین‌تبارها که به طور معمول میزان مشارکت‌شان در انتخابات‌های آمریکا پایین است.

علاوه بر این، پل رایان، تنها جمهوری‌خواهی نبود که با ترامپ برای لغو حق خاک به متولدان در خاک این کشور مخالفت کرده است.

کارلوس کاربلو، نامزد جمهوری‌خواهان که در میامی فلوریدا برای ورود به مجلس نمایندگان تلاش می‌کند در توییتر نوشته: حق شهروندی برای متولدان در خاک آمریکا در نص قانون اساسی ذکر شده و بنابر این دونالد ترامپ نمی‌تواند آن را با یک حکم حکومتی لغو کند.

مایک کافمن، نماینده جمهوری‌خواه ایالت کلورادو هم که رقابت سختی برای باقی ماندن در کنگره پیش رو دارد گفته: ما قانون اساسی داریم. رئیس جمهور باید تابع آن باشد و به آن التزام داشته باشد.

خانم میا لاو، جمهوری خواه ایالت یوتا هم در بیانیه‌ای گفته: همیشه با تلاش یک جانبه روسای‌جمهور برای تغییر قوانین مهاجرت مخالف بوده‌ام.

خانم لاو که خود فرزند والدینی مهاجر از هاییتی است با اشاره به متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا که مستقیما به حق طبیعی شهروندی برای متولدان در خاک این کشور پرداخته تصریح کرده: کسانی که در خاک ایالات متحده به دنیا می آیند شهروند آمریکا هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.