در حاشیه افتتاح سیزدهمین نمایشگاه کتاب اصفهان، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با ناشران و دست‌اندرکاران نشر استان اصفهان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیر عامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری،  مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان حضور داشتند.

هر یک از ناشران حاضر دغدغه‌های خود در حوزه‌های نشر و مشکلات موجود در این زمینه را مطرح کردند؛ از جمله موارد مطرح‌شده در این نشست، مشکلات قیمت کاغذ، نوسانات ارز، اقتصاد نشر، کافی نبودن یارانه‌های حمایتی برای ناشران و ... بود که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در ادامه این دیدار، محسن جوادی در سخنانی گفت: «اکنون مهم‌ترین مشکل ما در حوزه کتاب قاچاق کتاب است که تاکنون یک میلیون جلد کتاب قاچاق کشف شده است. یکی از سیاست‌هایی که اکنون در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می‌شود این است که در کنار هر کار فرهنگی باید پیوست اقتصادی نیز وجود داشته باشد و ما به طور جدی این سیاست را دنبال می‌کنیم.»

او در ادامه به کمبود نداشتن ویترین کتاب در کشور اشاره و اظهار کرد: «در بعضی از شهرهای ما ویترین مناسبی برای کتاب وجود ندارد و از نبود کتابفروشی‌های خوب رنج می‌بریم. باید فرصتی را فراهم کنیم تا کتاب‌فروشی‌های ما گسترش پیدا کند. برای این موضوع تسهیلاتی را اختصاص داده‌ایم که اکنون در حال عملیاتی شدن است.»

محسن جوادی همچنین گفت: «تقاضای کتاب باید زیاد شود. سیاست‌های حمایتی چندان تاثیرگذار نیست و موجب رانتی شدن صنعت نشر می‌شود و یا خود فساد می‌آورد. سرمایه‌گذاری خوب برای افزایش تقاضای کتاب داشته‌ایم و نزدیک به ۱۰ هزار باشگاه کتاب‌خوانی را در کشور ایجاد کرده‌ایم.»

او سپس در خصوص مشکلات به‌وجودآمده در خصوص تأمین کاغذ و واردات آن گفت: «متاسفانه واردکنندگان کاغذ همکاری‌های لازم را با ما نداشتند و باعث به وجود آمدن مشکلاتی در این حوزه شدند. با هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده با وزارت صنعت و معدن و تجارت ثبت سفارش‌های خوبی برای کاغذ صورت گرفته و نتایج مثبت آن در ماه های آینده مشاهده می‌شود.»

معاون فرهنگی ارشاد در ادامه با اشاره به راه‌اندازی سامانه تأمین کاغذ یارانه‌ای گفت: «در بحث ثبت سفارشات کار را به صنف واگذار کرده‌ایم و تنها نقش نظارتی داریم. به زودی سامانه تأمین کاغذ یارانه‌ای از طریق اتحادیه تعاونی ناشران تهران (آشنا) کار خود را آغاز می‌کند. ناشران با ثبت سفارش‌های خود در این سامانه می توانند کاغذ مورد نیاز خود را سفارش دهند.»

او در پایان سخنان خود در این نشست گفت: «در خصوص ارائه تسهیلات به کتاب‌فروشی‌ها کارهای خوب و زیربنایی انجام شده است و برای حمایت از ناشران و ارائه تسهیلات به آن‌ها نیز برنامه‌هایی در دست اجرا داریم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.