الهام فخاری صبح امروز در نشست خبری که پیرامون ارائه عملکرد شورای استان تهران برگزار شد درباره بازداشت تعدادی از اعضای شورای شهرستان‌های اطراف تهران با بیان اینکه در مورد افراد بازداشت شده، سلب عضویت دائم نداشتیم، گفت: پرونده این افراد در سطوح مختلف بررسی می‌شود و همان اول حکم قطعی صادر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه هفت نفر از اعضا هنوز در بازداشت هستند، گفت: بیشتر موارد اتهامی‌شان مالی است.

فخاری با بیان اینکه درباره این افراد بازداشت شده هنوز سلب عضویت دائم صادر نشده است، گفت: دو نفر عضویتشان در شورای حل اختلاف سلب شده که پرونده‌شان در مرحله اعتراض به رای است و چهار نفر نیز توسط حکم قوه قضاییه تعلیق عضویت شدند اما هنوز سلب عضویت دائم در مورد آن‌ها اتفاق نیفتاده و تعدادی هم با قید وثیقه آزاد شدند.

فخاری با بیان اینکه در مورد این افراد بیان چند نکته ضروری است،‌ تصریح کرد: این افراد بنا به دلایل مختلفی بازداشت شدند که برخی از آن‌ها به دلیل مدرک نامعتبر مورد اتهام هستند که جای سوال است که آیا در زمان ثبت‌نام اسناد ارائه شده از سوی این افراد بررسی نشده است؟ نهاد ثبت‌نام کننده چرا بررسی نکرده است؟

وی افزود: اتفاقا نهادی که در مورد تخلف اعضا مصاحبه می‌کند، باید مدارک را بررسی می‌کرد و چرا این مدارک حالا مبهم هستند و تعدادی از اعضا با عنوان جعل یا نامعتبر بودن مدارکشان مورد اتهام هستند و بخشی از تخلفات نیز بخصوص در حوزه شورای روستایی به دلیل کم آگاهی شوراها نسبت به رعایت مرز اجرا و سیاست‌گذاری بوده که در امور اجرایی همچون انتصابات،‌ عذل و نصب‌ها مداخله می‌کردند و بخشی از تخلفات نیز با علم و آگاهی و در حوزه مالی و ملکی بوده است که قانون ملاک عمل است،‌ هر چند که نسبت این افراد متخلف به کل جامعه شوراییان استان عدد بزرگی نیست.

الهام فخاری در ادامه نشست خبری خود در مورد وضعیت فرونشست زمین در دشت تهران تصریح کرد: موضوع فرونشست دشت تهران مورد توجه اعضای شورای استان نیز بوده است. به گونه‌ای که مدیران عالی حوزه آب را دعوت کردیم تا نسبت به وضعیت آب و فاضلاب در تهران و همچنین اطلس آب گزارش دهند و در مصاحبه‌هایم نیز اعلام کردم مسئله فرونشست تهران فراتر از آن‌ چیزی است که اطلاع رسانی می‌شود.

وی با بیان اینکه بخشی از فرونشست دشت تهران به دلیل نیاز بی پایان تهران به آب است و این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که منابع آبی پایتخت مشخص و محدود است، افزود: مسئولان برای تامین آب تهران از استان‌های مختلف درخواست می‌کنند، اما هنوز به نظر می‌رسد که مردم و مسئولان موضوع کم آبی را جدی نگرفتند و همه آب تهران برای مصرف کشیده می‌شود و این در حالی است که کمبود آب سبب از هم گسستن و به هم چسبیدگی خاک می‌شود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه باید موضوع تصفیه پساب را جدی بگیریم، ادامه داد: متاسفانه سیاست مشخصی در مورد تصفیه پساب در تهران وجود ندارد، چرا که به جای آنکه موضوع را ملی و یا منطقه‌ای ببینیم،‌ آن را محلی و شهری می‌بینیم.

وی در مورد وضعیت ابطال مصوبات شورا توسط دیوان عدالت اداری گفت: این موضوع توسط کمیسیون حقوقی شورای عالی استان‌ها در حال پیگیری است.

فخاری در مورد وضعیت حریم تهران نیز به ایسنا اظهار کرد: شهرستان‌های اطراف پایتخت به دلیل پایتخت بودن تهران در معرض اتفاقات مثبت و منفی زیادی قرار دارند و این مسئله یعنی پایتخت بودن تهران بسیاری از شهرستان‌های مجاور را آزار می‌دهد.

وی با بیان اینکه حریم شهرستان‌های اطراف تهران مشخص نیست به گونه‌ای که شهرهایی همچون شهر قدس در مجاور مناطق جنوبی تهران است، گفت: در مورد وضعیت حریم، تلاشمان این است که وضعیت از آنچه که هست بدتر نشود، چرا که نمی‌توانیم یک مسیر ۸۰ ساله را که منجر به سکنی گزیدن افراد در اطراف تهران شده در مدت چند سال اصلاح کنیم.

رئیس شورای استان تهران با بیان اینکه باید راه حل‌های تعاملی را شناسایی و پیگیری کنیم،‌ گفت: تلاشمان این است که با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های مختلف نسبت به ساماندهی حریم اقدام کنیم.

وی در خصوص وضعیت بودجه‌ای شورای استان تهران نیز با بیان اینکه بودجه حداقلی شورای استان تهران از سوی شورای عالی استان‌ها تامین می‌شود، گفت: بودجه ما به گونه‌ای است که تنها به ما اجازه می‌دهد حقوق پنج نفر کارمندمان را بدهیم و بودجه شورا با کارکرد شورای استان همخوانی ندارد و حق‌الجلسه افراد تنها ۲۰ ساعت است که در حال پیگیری بودجه‌مان از شورای عالی استان‌ها هستیم.

فخاری در خصوص حریم تهران نیز با بیان اینکه حریم یکی از مهم‌ترین مسائل تهران است که نیازمند حضور فعال نهادهای دولتی است، ادامه داد: مبارزه با کوه‌خواری یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری است،‌ اما روز به روز افزایش می‌یابد و توقفی هم ندارد و تعیین تکلیف حریم جزء فعالیت و مأموریت نهادهای حاکمیتی است و آن‌ها باید نسبت به تعیین تکلیف حریم تهران به ما کمک کنند.

وی در ادامه سخنان خود با ارائه عملکردی از وضعیت شورای استان تهران گفت: براساس قانون،‌ هر ۴۵ روز یک بار می‌توانیم تشکیل جلسه دهیم، اما شورای استان تهران هر ماه جلسه برگزار می‌کند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در این دوره کمیسیون‌ها و کارگروه‌های تخصصی فعال شده‌اند، تصریح کرد: تمام تلاشمان این است که با شناسایی درست مشکلات شهرستان‌ها، نسبت به حل آن‌ها اقدام کنیم و بر همین اساس در بازدیدهایمان سه مولفه را در نظر گرفتیم که در وهله اول بررسی مسائل و شناسایی آن‌ها را در دستور کار قرار داده و بعد از آن موانع اجرایی پیش رو را شناسایی کرده و در آخر نیز به سمت حل مسئله پیش می‌رویم که بر همین اساس کارگروه پیگیری بازدیدها را ایجاد کرده‌ایم تا بازدیدهایمان خروجی داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای این دوره شورای استان تهران این است که رئیس شورای استان در جلسات شورای برنامه‌ریزی استانداری شرکت می‌کند، افزود: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ما این است که پیشنهاد دادیم که دبیرخانه جوانان، زنان و سازمان‌های مردم نهاد در مقیاس استان در شورای استان تهران ایجاد شود که این مهم در شرف انجام است.

فخاری با بیان اینکه پیشنهاد دادیم که برای اجرای همه پروژه‌ها در سطح استان پیوست‌های مختلف ایجاد شود، گفت: البته برای ما ضمانت اجرایی مهم‌تر است و در صدد آن هستیم که راه‌های اجرای آن را نهایی کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.